Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

10 November 2014

Jual Kuih Pun Kena Tangkap Di Kedai Nombor Ekor, Apa Cerita Ni?

"Saya nak jumpa Tuan Kadi sekejap. Saya ada sikit masalah nak beritahu Tuan Kadi". Kata seorang lelaki 60-an memulakan bicara di pejabat. Dia nampaknya macam cemas sikit.

"Yer, silakan duduk. Apa masalahnya encik?". Tanya Kadi.

Lelaki ini terus bercerita satu persatu. Katanya, semalam lebih kurang jam 11.00 pagi dia pegi jual kuih naik motosikal. Itulah kerja sambilannya setiap hari menjaja sarapan pagi. Tapi semalam dia pergi jual kuih kepada pekerja penjual nombor ekor di bandar. Ceritanya, oleh kerana penjual nombor itu tak boleh keluar, maka dia pun masuklah ke kedai itu. Katanya, kebetulan waktu itu ada penguatkuasa Jabatan Agama buat operasi dan dia seorang sahaja di kedai itu. Ringkas cerita dia kena tangkap dan dibawa ke balai polis.

Dia dah cerita kepada penguatkuasa yang dia tak beli nombor ekor. Tapi penguatkuasa kata, kesalahan dia adalah berada atau memasuki kedai nombor ekor, tidak membeli pun salah juga. Dia dah cerita pada penguatkuasa yang dia jual kuih tapi penguatkuasa tak terima.

Kesiannnnn

Kesiannyaaaaa.... Jual  kuih pun kena tangkap yer. Memang kesian kalau dengar cerita lelaki ini. TMesti ada orang cakap, tak patut ler jual kuih, cari rezeki halal tiba-tiba teraniaya. Pelanggan yang beli kuih dengan dia adalah semua orang termasuk penjual nombor ekor.

"Jadi, bagaimana dengan kes ini sekarang?". Tanya Kadi.

"Saya tak salah tuan. Masa saya kena tangkap tu, saya terus dibawa ke balai polis dan orang Jabatan Agama buat report polis. Lepas itu saya dibawa ke Jabatan Agama dan dirakam percakapan saya. Kemudian saya panggil kawan saya untuk jamin saya keluar. Saya kena datang semula pada tarikh sekian, lebih kurang sebulan dari sekarang. Tolong saya tuan, saya tak salah". Kata lelaki ini lagi.

"Okey... encik balik dulu dan ikut arahan penguatkuasa seterusnya termasuk datang pada tarikh yang ditetapkan. Ingat.... jangan tak datang. Kalau tak datang nanti boleh dikeluarkan "Waran tangkap" kepada encik dan kepada penjamin sekali." Kata Kadi.

"Habis tu, kes saya ini macam mana tuan? Saya tak salah tuan, kenapa saya kena tangkap dan kena naik mahkamah? Saya bukan banyak duit nak bayar denda ribu-ribu. Saya jual kuih berapa sen saja dapat sehari". Kata lelaki ini lagi. Nampak dia macam tak sabar dan suara dia agak tinggi.

"Tak apa... baliklah dulu. Tempoh jaminan pun dalam sebulan lagi. Nanti apa-apa hal saya minta penguatkuasa terangkan kedudukan kes ini yer. Encik balik dulu yer". Kata Kadi.

Ringkas cerita dia pun balik. Kadi cuma dengar cerita saja dari dia. Kadi tak buat apa-apa pun pasal kes itu hari itu. Ermmmmm.....Bagaimana kesudahan kisah ini yer?

........BERSAMBUNG KE EPISOD KEDUA. Klik Sini Untuk Episod 2

1 ulasan:

  1. nnt apabila bicara, tuan hakim kan ada kuasa..
    so buang kes je la..
    lagi pulak xkan la pihak penguatkuasa tu xbleh nak berbudi-bicara.. pakat2 tutup je la mata sblah.. xrugi pun.. xgitu.?

    BalasPadam

Dipersilakan komen.