Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

15 Januari 2011

Pelaburan Jutawan Serai Tipu

“Saya geram kerana pelaburan dalam projek tanaman serai berkelompok ini mengakibatkan saya kerugian puluhan ribu ringgit,” kata seorang lelaki, 31, mangsa sindiket pelaburan tidak berdaftar secara sah.

Menurutnya, dia seorang daripada 35 mangsa yang mengalami kerugian RM600, 000 selepas melabur antara RM5,000 dan RM30, 000 seorang mengikut saiz tanah yang dilabur untuk projek tanaman serai di kawasan Felda Sungai Tengi di Kuala Kubu Bharu Selangor.

Katanya, dia kerugian RM15,000 selepas menyertai projek itu awal tahun lalu dan kini hampir berputih mata kerana masih gagal mendapatkan semula wang dibelanjakan itu.

“Saya dan rakan kecewa apabila diperdaya anak tempatan yang gagal memaklumkan status pelaburan itu.

“Kami mendapat tahu pemilik syarikat terbabit melarikan diri bersama wang pelaburan kami ke Kelantan beberapa bulan lalu,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Mohd Diah berkata, dia bersama mangsa lain membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Kubu Bharu, pada 16 Oktober lalu.

Pelaburan Pokok Ganti Gula

Semalam di satu akhbar ada satu iklan yang mempromosikan pelaburan menarik juga. Iaitu sejenis pokok yang boleh menggantikan gula. Iklan ini menawarkan pakej tertentu dengan bayaran tertentu kepada orang ramai. Saya nasihatkan supaya berhati-hati, bukan nak sangka buruk. Siasat dulu sebelum membuat pelaburan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.