Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

27 Januari 2010

Lagi-Lagi Kena Tipu



KUALA LUMPUR: Teruja mendapatkan wang mudah, seorang pegawai bank kerugian RM3,000 apabila ditipu seorang lelaki yang kononnya berjanji menggandakan wang miliknya dalam satu skim pelaburan perniagaan di Jalan Tun Perak. Selain dijanjikan ganjaran wang pelaburan sekali ganda hanya dalam tempoh tiga hari melabur, lelaki terbabit menabur janji manis dengan mendakwa akan memberikan hadiah sagu hati, TV LCD berukuran 42 inci.


Difahamkan, mangsa berusia 40-itu pernah bertemu dengan lelaki terbabit dan berjumpa semula Jumaat minggu lalu bagi pelaburan perniagaan yang kononnya menguntungkan. Menurut sumber, suspek berusia 30-an itu pada mulanya menghubungi mangsa dengan memberitahu menjalankan pelaburan dan bertanya sama ada mangsa berminat untuk menyertainya. “Suspek memaklumkan yang pelaburan itu menjanjikan pulangan lumayan dengan syarat mangsa perlu melabur RM3,000 bagi mendapatkan pulangan wang berjumlah RM7,500 dan TV LCD berukuran saiz 42 inci sebagai hadiah.


“Mangsa dikatakan terpedaya selepas mendengar penerangan yang meyakinkan daripada suspek mengenai pelaburan itu,” katanya.

Pada hari sama, mangsa yang naif itu dikatakan memasukkan wang berjumlah RM3,000 ke dalam akaun bank lelaki terbabit. Sumber itu berkata, mangsa dikatakan menunggu pulangan lumayan dijanjikan lelaki terbabit sebelum menghubungi semula suspek selepas tiga hari membayar wang RM3,000 berkenaan kepadanya. “Apabila mangsa menghubungi telefon bimbit lelaki terbabit, suspek dikatakan memberi pelbagai alasan menyebabkannya mangsa curiga dengan tindak tanduk lelaki terbabit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.