Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

27 Januari 2010

MAKIN RAMAI PEKERJA INDON DATANG MALAYSIA ?


Baca berita BERNAMA pagi ni, kerajaan Indonesia cadang nak beri pasport percuma kepada pekerja Indonesia yang datang bekerja di Malaysia ? Maknanya, selepas ini makin ramailah rakyat Indon yang datang bekerja di negara kita. Apa komen rakyat kita ?

Bimbang juga kalau peluang pekerjaan rakyat kita diambil oleh pekerja Indon ni. Tapi nak salahkan orang Indon, tak boleh juga. Orang kita juga yang kekadang terlalu memilih pekerjaan dan lebih sanggup jadi penganggur jer. Apa komen ?


JAKARTA, 27 Jan (Bernama) -- Kerajaan Indonesia memberikan pasport percuma kepada para calon Tenaga Kerja Indonesia (TKI) yang akan bekerja di luar negeri, termasuk di Malaysia. Langkah itu merupakan perubahan dasar pentadbiran Presiden Susilo Bambang Yudhoyono yang dilaksanakan melalui Menteri Undang-undang dan Hak Asasi Manusia, Patrialis Akbar.


Patrialis berkata pemberian pasport percuma kepada para calon tenaga kerja Indonesia yang pertama kali bekerja di luar negeri bertujuan meringankan pembiayaan mereka, yang umumnya merupakan golongan tidak berkemampuan.
"Maka negara harus memberikan subsidi dan keutamaan kepada mereka," katanya dalam laman web Direktorat Jenderal Imigresen kementerian itu.Dianggarkan bahawa 350,000 TKI akan menikmati faedah pasport percuma itu dalam masa setahun.



"Jika biaya pasport Rp50,000, maka dalam satu tahun beban TKI secara nasional yang ditanggung oleh negara ialah sebesar Rp17.5 bilion", katanya.
BERNAMA

1 ulasan:

  1. Bukan hari tu kata nak buat pemutihan lagi? apa dah jadi ni? >> konpius

    BalasPadam

Dipersilakan komen.