Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

14 Mei 2010

Isteri Curang Angkara Facebook ?

Pendahuluan

Minta maaf sebab menganggu dan mencuri masa ustaz. Saya tertarik profile ustaz di dalam blog peribadi ustaz (http://kadikluang.blogspot.com/). Mudah-mudahan ustaz dapat memberi panduan kepada saya untuk menyelesaikan masalah ini dengan cara yang terbaik yang mungkin boleh dilakukan.

Saya sekarang mengalami masalah rumah tangga seperti dibawah:

Untuk maklumah ustaz, saya  berkahwin dengan isteri saya seorang janda anak satu. Perkenalan dan perkahwinan saya dengan isteri saya ni menyebabkan saya berpisah dengan kekasih saya. Namun selepas saya berkahwin dengan isteri saya, saya masih lagi terus berhubung dengan bekas kekasih saya melalui sms, tapi jarang-jarang ber sms. Isteri saya tahu akan hal ini, dah sering kami bergaduh disebabkan hal ini.

Saya seorang yang sukar untuk marah, so setiap kali bergaduh, isteri saya yang marah saya dengan kata-kata kesat dan kasar. Tapi saya hanya mendiamkan diri sebab saya tak nak keadaan menjadi lebih parah. Saya dengan isteri saya hanya berjumpa pada hari minggu sahaja sebab saya bekerja di KL, manakala isteri saya bekerja swasta di sebuah negeri lain.


Masuk bulan kedua perkahwinan, pergaduhan isu sama berlaku lagi apabila isteri saya terbaca mesej yang dihantar oleh bekas kekasih saya di dalam hp saya. Hanya mesej bertanya kabar sahaja dan tidak lebih dari itu. Namun marahnya sehingga mengeluarkan kata-kata kasar kepada saya. Untuk pengetahuan ustaz, isteri saya suka melayari laman internet.

Di dalam laman tersebut, ramai peminat-peminat dia yang terdiri dari golongan lelaki. Pernah satu hari, bill celcom dia mencecah ratusan ringgit kerana bergayut dengan seorang jejaka. Bila saya minta penjelesan dia, dia tak cakap apa-apa, dia kata dia call kawan. Bila saya selidik, rupanya dia telah call seorang kenalan cyber. Saya hanya marah dia melalui sms (mesej) kerana saya sukar untuk melepaskan marah dengan percakapan dan perbuatan. Kemudian dia berjanji tidak akan ulangi kesilapan tersebut dan berjanji akan menutup (delete) akaun laman yang dia miliki.


Masuk bulan keenam penghujung, isteri saya membuka laman blog sendiri dan beliau telah memberi email serta password blog dia kepada saya untuk diubah dan dikemaskini. Dari situ saya terbuka email yahoo. Dalam email yahoo saya dapat tengok mesej-mesej dihantar. Dalam hati saya, isteri saya masih ada laman web tersebut walaupun dia dah berjanji untuk menutupnya.  Saya dapat membuka akaun 'sembang'nya, dari situ terbongkar segala rahsia nya.

Rupa-rupanya di belakang saya dia telah curang kepada saya. Rupa-rupanya di dalam laman tersebut dia sedang bermain kata bermain sayang dan bermain cinta dengan seorang jejaka bernama Badrol. Terkejut saya membaca mesej-mesej di antara mereka berdua. Mesej yang dihantar boleh dikategorikan mesej suami isteri. (Dilampirkan imej mesej yang dinyatakan untuk rujukan ustaz).

 Selepas isteri saya kantoi dengan mesej tersebut, saya sekali lagi marahkan beliau melalui mesej (sms). Dalam mesej (sms) saya marahnya dengan penuh mendalam dan kasar. Kemudian saya bukan satu akaun sembang dan menghantar mesej kepada Badrol iaitu skandal isteri saya. Si Badrol memberitahu bahawa dia tidak tahupun yang dia couple dengan isteri orang sebab isteri sayang rahsiakan statusnya sebagai isteri saya. Bahkan si Badrol memberitahu saya yang dia dah bercadang untuk berkahwin dengan isteri saya pada hujung tahun ini.

 Namun disebabkan dia baru tahu yang aweknya adalah isteri saya, maka dia pun mengalah dan dia kata dia tidak bersalah dalam hal ini sebab dia tak tau aweknya isteri orang. Dalam masa yang sama isteri saya, menangis teresak-esak meminta maaf di atas kesalahan tersebut. Dia berjanji tidak akan ulangi kesilapan tersebut dan akan menutup akaun sembang tersebut. Dia pujuk dan merayu pada saya hampir tiga hari. Akhirnya saya seakan memaafkannya.
Selepas itu, sekali lagi saya cuba melayari laman web  sembang si Badrol, terkejut saya apabila saya lihat ada gambar isteri saya bersama Badrol di dalam laman tersebut. Lagi terkejut apabila gambar tersebut mereka ambil bersama pada  di sebuah pusat peranginan terkenal. Memang mengejutkan saya, rupa-rupanya isteri saya telah pergi ke situ berdua-duan dengan si Badrol. Bahkan di dalam gambar tersebut, isteri saya dengan selambanya memeluk si Badrol.

Apa yang mereka buat tanpa pengetahuan saya, setahu saya pada hari tersebut dia kata ada aktviti di pejabat, rupa-rupanya dia berada di pusat peranginan bersama kekasihnya. Selepas melihat gambar tersebut, terus hati saya hancur, sebak di dada tidak terkata....lantas saya menghantar sms padanya dan memarahinya.

Ustaz bayangkan betapa sukarnya untuk seorang suami seperti saya menghadapi situasi seperti ini.

16 ulasan:

  1. Kesian..

    masing-masing ada salah sendiri.

    Semoga sama-sama kita mengambil iktibar dari kisah ini.

    BalasPadam
  2. Internet bagaikan pisau, ia boleh membantu kerja kita dan juga boleh mencederakan kita.

    BalasPadam
  3. Kesianya. Tapi anda seorang yang penyabar. Kenapa terlalu pemaaf dosa awak yang tanggung. Dah berulang kalu melakukan kesalahan. Nak Simpan lagi. DAYUSSSSS

    BalasPadam
  4. Carilah wanita yg beragama.

    BalasPadam
  5. badrol - sila jauhi isteri orang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. susah kalo perempuan berdendam...walaupon sms hanya sekadar bertanya khabar....hurmmm

      Padam
  6. tak dapek den nak bayang kan do kalau jadi kek den......adoiii....mau kono radak ngan pisau rambo duo2 eh.......ya allah jauihi lah malopetako ni bagi diri den sekuargo.......AMIN...

    BalasPadam
  7. Apa cerita? Kenapa le tak duduk bincang? Asyik marah je. Pakai sms lak? Patut pun isteri buat hal. Salah tak salah perbuatan dia (memang pun salah, soalnya suami punya tanggungjawab memimpin isteri.

    BalasPadam
  8. suami dayus????fikir sendiri le encik...semua masalah ade penyelesaiannya

    BalasPadam
  9. sabaq na,benda nak jadi.
    kita sebagai lelaki memang jadi pemimpin,tapi kena ingat kalau pemimpin itu yang pembelot patut ka kita amanah lagi.?
    tidak menafikan,bahawa setiap orang ada nafsu.
    orang perempuan payah memahami jika lelaki ada kawan,baik lelaki mahu pun perempuan.kerana ia hanya memikir kan diri sendiri,melaikan seorang perniaga.

    BalasPadam
  10. kalau encik tak buat mcm tu(berhubung dgn kekasih lama)mungkin istri encik tak wat mcm tu...kerana pergaduhan yg sering berlaku menyebabkan si isteri bosan dan mencari kepuasan di laman smbang tu....cuba encik fokus pada isteri encik tu btl2, bimbing die btl2....ye la, mmg bile kite wat salah kite takkan la tak pasal nak marah2 kan?sdgkan mmg kita salah...tp cukuplah encik biarkan isteri encik tu menambah dosa dia dgn memaki encik tak pasal2....maafkan saya andai kata2 saya seakan kasar bunyinyer....

    BalasPadam
  11. Takut dpt insan yg penah ada ex dlm hidupnya n jenis kaki main layan org...

    BalasPadam
  12. salam ustz.
    itulah resamnya.. apabila si suami bercinta di fb, org akan meminta isterinya bersabar,
    lain pula kalau si isteri bercinta di fb org akan anggap suaminya dayus jika tidak menceraikan isterinya

    BalasPadam
  13. just pendapat ikhlas..
    isteri bodoh suami dayus....

    BalasPadam
  14. Ko pun satu, dah ada bini watpe lagi contact dgn ex-gf tu.....kalo ko sayang sgt ex-gf ko kenapa ko tak kawen dgn dia? Kenapa kawen dgn bini ko? tanya balik diri sendiri..kdg2 bila kita dianiaya mungkin kafarah sbb kita sendiri pun ada buat salah...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.