Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

05 Disember 2016

Projek Dalam Kereta Jam 1.00 Pagi Sampai Mengandung

Penguatkuasa JAIJ Pontian telah menerima satu aduan dari orang awam. Maka tertangkaplah satu pasangan di sebuah rumah atas kesalahan persetubuhan luar nikah. Perempuan berumur 29 tahun dan tidak bekerja telah mengandung anak luar nikah lebih kurang 5 bulan. Pengesahan mengandung telah disahkan oleh pihak klinik. Lelaki pula berumur 32 tahun, bekerja sebagai buruh binaan warga Indonesia dengan pendapatan RM3,500 sebulan. Lelaki ini sudah mempunyai isteri dan 2 orang anak.
 
Hasil soal siasat oleh penguatkuasa, pasangan ini mengaku telah melakukan hubungan seks di dalam kereta milik lelaki itu yang berhenti di Pusat Perdagangan Pontian kira-kira jam 1.00 pagi pada 5 bulan lepas. Pasangan ini bakal dituduh di Mahkamah Syariah yang boleh membawa hukuman denda sehinga RM 5,000 atau 3 tahun penjara atau 6 kali sebatan atau ketiga-tiga hukuman ini.

15 Julai 2016

Makcik Tua Doakan Kesejahteraan Saya, Alhamdulillah

Semalam saya ke sebuah bengkel kereta. Sedang pomen tu betulkan kereta saya, Saya lihat seorang makcik usia 50 atau 60-an pergi ke bakul sampah. Rupanya makcik tu cari barang kitar semula seperti botol plastik atau kotak. Lepas tu makcik tu sampai ke bengkel tu dan masuk ke kedai. Nampak tuan kedai tu membiarkan saja makcik tu.

Makcik tu cari botol plastik minyak hitam dan kotak. Ada satu botol makcik tu campak tak masuk dalam beg hitam. Saya pun pergi kat botol tu dan campakkan dalam plastik. Makcik tu ucap terimakasih kat saya.

Lepas tu saya seluk poket dan ambil sejumlah duit dan kasi kat makcik tu. Makcik tu terima dengan gembira. Tapi lepas makcik tu tanya nama saya dan tinggal di mana. Saya jawablah. Kemudian makcik tu tanya dah kawin ke belum dan anak berapa orang. Saya jawablah.

Lepas tu saya nampak makcik ni tadah tangan macam berdoa dan memang dia berdoa. Secara spontan, saya juga menadah tangan berdoa dan aminkan doanya.

"Ya Allah...  Engkau berilah rezeki yang melimpah kepada Khalil. Ya Allah, Engkau berikanlah kejayaan kepada anak-anaknya sehingga berjaya di dalam pelajaran. Aminnnn".

Tersentuh hati saya petang semalam.

29 Jun 2016

Kebakaran kereta di Stesen Minyak, Apa Kisah Sebenarnya?

Semalam berlaku satu kejadian yang menggemparkan di sebuah stesen minyak iaitu kebakaran kereta sewaktu mengisi minyak di stesen minyak. Kejadian dikatakan berpunca dari sikap pemandu itu menggunakan  telefon bimbit semasa mengisi minyak.

Masalahnya, betulkan itu puncanya yang sebenar? Pada saya, mungkin juga itu puncanya dan mungkin ada punca lain.

Setakat menggunakan telefon bimbit bercakap atau buka internet adalah perkara yang kita biasa lihat. Ini termasuklah keluarga saya yang kadangkala juga menggunakan telefon bimbit semasa saya berhenti mengisi minyak.

04 Mac 2016

Atok 69 Tahun Kena Tangkap Dengan Pelacur Nyonya 58 Tahun

Di satu tempat dalam jam 2.00 petang seorang lelaki berumur 69 tahun pergi ke bandar. Dia singgah di sebuah rumah tumpangan dan berunding dengan seorang wanita. Mereka berdua kemudian masuk ke bilik rumah tumpangan itu. Kira-kira 15 minit selepas masuk ke bilik tu, kebetulan pencegah maksiat sedang buat operasi.

Maka tertangkaplah lelaki ini berumur 69 tahun dengan nyonya pelacur ini berumur 58 tahun. Lelaki ini bekerja kampung, mempunyai beberapa orang anak dan cucu. Menurut kata nyonya ini, bayaran yang dikenakan adalah 20 ringgit saja. Kebiasaannya bayaran yang dikenakan kepada pelanggan lain adalah 40 ringgit. Menurutnya lagi, pada hari-hari biasa, dia dapat pelanggan antara 4-6 orang dari pagi hingga ke petang. Pelanggan kebanyakannya adalah warga asing.

"Jadi, kenapa ini hari mintak 20 ringgit saja?", tanya penguatkuasa.
"Ini orang tua...", kata nyonya tu.

Maknyanya ada diskaun 50 persen kepada warga emaslah. Turut dirampas oleh penguatkuasa adalah kondom yang sudah digunakan oleh lelaki ini sebagai barang kes,

19 Februari 2016

Siapa Wahabi ?


KESESATAN PEMIKIRAN WAHHABI BERDASARKAN KITAB-KITAB TOKOH MEREKA

1) Al Wahhabiyyah ialah satu kumpulan yang mengikut Muhammad bin Abdul Wahhab yang terbit dari Najd, Hijaz ini telah membuktikan isyarat Nabi SAW dengan keluarnya tanduk syaithon di dala
m riwayat Imam Al Bukhari.

2) Muhammad bin Abdul Wahhab tidak mengakui seorang pun sebagai Islam di atas muka bumi selain jemaahnya dan semua yang menyalahinya dikirim orang untuk membunuh ketika tidur kerana dia mengkafirkan orang Islam dan halal darah mereka. Lihat kitab dan selain keduanya.
(4/262ج ) المحتار رد حاشية و 276 ص) الوابله السحب

3) Ulama sezamannya telah memberi peringatan untuk menjauhinya bahkan bapanya sendiri As-Syeikh Abdul Wahhab dan Abangnya As-Syeikh Sulaiman. Abangnya mengarang dua kitab untuk menolak Muhammad B Abdul Wahhab. Pertama
فصل الخطاب فبي الرد على محمد بن عبد الوهاب
kedua
الصواعق الإلهية في الرد على الوهابية
begitu juga gurunya memberi amaran seperti Muhammad b Sulaiman Al-Kurdi di dalam kitabnya Al Fatawa.

4) Golongan wahabi berkata sesungguhnya Allah duduk di atas ‘arash dan Allah duduk bersama Muhammad pada hari kiamat. Semoga Allah jauhkan kita daripada akidah yang kufur ini. Sila rujuk
(كتاب مجموع الفتاوى (ج4/374) و بدائع الفوائد (ج4/40)

5) Golongan Wahabi mempertahankan mereka yang mengatakan alam ini ada bersama dengan Allah Ta’ala sejak azali. Moga Allah jauhkan kita daripada akidah yang membawa kekufuran ini. Rujuk kitab-kitab berikut
موافقة صريح المعقول (ج1/75)
ومنهاج السنة (ج1/24) ونقد مراتب الإجماع
168-شرح حديث عمران بن الحصين ص 193-شرح حديث النزول 161- مجلة التمدن محرم 1381ه ص 387

6) Golongan wahabi mengatakan Allah Ta'ala ada mulut seperti yang tertulis alam kitab mereka yang bernama As-Sunnah mukasurat 77.

7) Golongan wahabi mengatakan : Umat Nabi Muhammad syirik dan syirik mereka lebih teruk daripada syirik menyembah berhala. Rujuk kitab
281 و 266 ص التوحيد مجموعة.

8) Wahabi mengkafirkan ahli Syam, Maghrib, Yaman, Irak dan Mesir. Rujuk kitab
217 ص المجيد فتح

15 Februari 2016

Kisah Member Menang Nombor Ekor RM180,000 (Episod 2)


"Jef... Apa macam dengan Man, nombor dia ada naik ker?" Kata Wan sedang mereka jumpa dekat punchcard.

"Tak adalah, aku tengok muka Man sugul jer tadi. Kalau dapat, tentu dia gembira jer", kata Wan.

Lepas tu mereka 4 orang iaitu Man, Wan, Jef dan Epol pergi sarapan kat kedai Mak Janda kat tepi padang bola dalam jam 10.00 pagi.

"Aku tak putus asalah, aku rasa tak lama lagi nombor aku ni akan naik" Kata Man.

"Kenapa ko macam yakin sangat nombor ko nak naik" Tanya Epol.

"Ko tahu tak, semalam aku pergi tuang minyak moto. Aku berhenti kat pam tu dan nak bayar duit kat chasher. Yang aku terkejut, aku keluar jer, ada seorang apek tua nak bukak tangki minyak aku dan nak isi minyak. Terkejut aku dan aku sergah apek tu. Terketar-ketar dia. Rupanya dia tersilap moto, moto dia kat pam sebelah. Nombo moto dia lebih kurang aku juga tapi ada pusing sikit... Ini mesti ada tanda-tanda nak menang ni", kata Man.

"Hahahaha..... Ko ni Man ada-ada saja cerita lawak ko", kata Wan.

"Ko janganlah gelak sakan kat aku. Nanti kalau aku menang betul, ko gelaklah puas-puas sampai terkeluar anak tekak ko. Masa tu ko jangan nak terkising-kising kat aku lagi", Kata Man.

"Tak per Man, kita orang 3  orang simpan rahsia ko ketat-ketat. Dengan syarat, percutian ke Langkawi tu ko jangan tak jadi pulak", Kata Jef.

"Ermmmm, ehhhhh... kita bila gaji yer?" Tanya Man.

"Gaji? Kan baru 2 minggu masuk gaji, jadi tunggulah lagi 2 minggu gaji masuk", kata Epol.

"Ermmmm 2 minggu. Lama lagi tu. Ermmm... macam inilah. Aku nak pinjam duit ko sorang 50 ringgit boleh ker?" tanya Man.

Wan, Epol dan Jef berpandangan sesama sendiri. Lepas tu Jef bersuara.

"Ermmm... aku tiap bulan duit aku kasi bini aku pegang. Senang bini aku tak boros macam aku" Kata Jef. Kemudian Wan pula menyampuk.

"Aku sejak anak aku masuk sekolah asrama ni belanja aku meningkat jer. Aku pun tengah tunggu gaji ni", kata Wan. Kemudian Epol pula sahut.

"Ermmm... aku minggu lepas kereta aku gearbox buat hal. Kena juga aku 600 ringgit. Itu pun separuh lagi aku hutang kat Kedai Mat Tayar tu", kata Epol.

Lepas tu semua terdiam.

"Tak apalah ko. Tak bagi pun tak apa. Aku nak pinjam bukan nak mintak. Lagi pun sebelum ni aku hutang kat kawan-kawan, mana ada aku tak bayar. Okeylah... kau taknak kasi aku pinjam tak apa, aku pinjam kat tempat lain. Tapi korang ingat... kalau betul aku dapat nombor satu, ko jangan nak himpit-himpit aku yer", kata Man macam merajuk.

"Ishhh jangan macam tu Man, kita orang ni pun bukan berduit sekarang ni, bulan tengah gelap pulak tu. Nanti dapat gaji kita orang kasi ko pinjam yer. Kita orang tengah tunggu gaji ni."

"Kalau ko nak tahu, duit yang aku nak pinjam tu bukan nak beli nombo tapi nak buat belanja pasar. Aku kalau menang nombor pun, aku tak belanja untuk anak bini, aku pun tahu duit tu tak berkat, anti jadi darah daging pulak", kata Man.

Yang lain mengangguk semacam mengiyakan.

"Aku rasalah, lepas ni aku nak ikut nombo moto aku tu 90 ringgit sekali beli, baru berbaloi  kalau menang", kata Man.

"90 ringgit? Banyak tuuuu. Kalau seminggu dua  kali dah 180 ringgit. Sebulan dah dekat 600", sampuk Epol.

"Yerlah.... kita nak berjaya dan nak jadi jutawan  ni kenalah berkorban. Biar susah dahulu, senang-senang kemudian", kata Man.

...........BERSAMBUNG KE EPISOD 3


Kalau nak baca episod 1, klik sini


12 Februari 2016

Perlukan Ramai Pekerja Asing Untuk Ladang Sawit


Saya berbual dengan kawan saya yang ada jawatan dalam sebuah syarikat perladangan besar. Apabila saya tanya tentang pekerja tempatan, katanya pekerja tempatan sekarang semakin berkurangan berbanding sebelum tahun 90-an dahulu. Orang tempatan sudah tidak mahu bekerja di sektor perladangan kerana pekerjaan lain ada banyak lagi dan kerjanya tidaklah seteruk kerja ladang.

Pekerja Lombok Terbaik

Bila saya tanya, warganegara mana dari kalangan pekerja asing yang sesuai kerja ladang. Kawan saya kata, orang Indonesia dari Lombok adalah yang terbaik. Selain rajin bekerja, orang Lombok pandai hormat orang tempatan. Bagaimanapun, orang Lombok yang nak masuk ke Malaysia berja di ladang sawit sudah makin kurang. Katanya, sekarang orang LOmbok lebih suka bekerja di bandar buat bangunan yang menjanjikan gaji yang lebih lumayan.

Sesuai Bangladesh?

Bila saya tanya, adakah pekerja Bangladesh sesuai bekerja di ladang. Katanya, dari segi kemahiran dan cermat bekerja, orang Indonesia lebih baik dari Bangladesh. Bagaimanapun, pihak ladang sudah tidak ada pilihan dan terpaksa mengambil warga Bangladesh bekerja di ladang. Sekarang ini jumlah pekerja Bangladesh sudah meningkat di ladang. 

Oleh kerana kesukaran mencari pekerja tempatan lagi, maka pihak ladang akan berusaha menambah lebih ramai warga asing untuk mengusahakan ladang sawit yang luas.

Kalau Kerajaan Berhentikan Pekerja Asing?

Saya tanya, bagaimana keadaannya kalau kerajaan menghalang terus kemasukan pekerja asing bagi sektor ladang. Kawan saya tu mengeleng-ngelengkan kepala. Dia kata, industri sawit negara kita akan terjejas teruk.

Apa kesan Kalau Levi Naik?

Saya tanya, apa kesan apabila kerajaan bercadang menaikkan levi. Kawan saya kata, pihak ladang akan tetap ambil pekerja asing kerana keuntungan syarikat masih boleh menampung. Kalau tidak, siapa pula yang nak bekerja?

Harapan Perniagaan Sawit dan Turun Naik Harga?

Saya tanya, sekarang harga sawit macam tak berapa mahal (konon-konon macam saya tahu sangatlah harga sawit ni).  Saya tanya, bila agaknya harga sawit akan naik semula. Dia kata, minyak sawit adalah industri makanan dan semakin bertambahnya penduduk, semakin banyak minyak sawit diperlukan. Negara pengimport minyak sawit utama adalah China, India, Bangladesh dan Pakistan yang penduduknya juga semakin meningkat.

Katanya, sejak dulu sektor perladangan tetap untung walaupun dalam ekonomi yang suram, cuma keuntungan itu tidaklah semewah dahulu. 

11 Februari 2016

Pakai Ubat Mata Untuk Taknak Pakai Cermin Mata


Tiga hari lepas, periksa mata kat kedai cerminmata kat Gaint Kuala Terengganu. Katanya mata kanan okey tapi ada silau. Mata kiri pula kena tambah power 50 dan ada silau. Tapi malasnya nak pakai cermin mata ni. Dulu masa jadi cikgu kat Sekolah Teknik Port Dickson tahun 1996 dan buat cermin mata tapi tak pakai pun. Masa tu, pakai ubat mata Qurrotaini. Terus tak pakai. Cerminmata pun entah campak kat mana dah. 

Oder Online

Hari ni saya baru bayar RM 52 dan harga pos RM 6, jumlah RM58. Esok baru pos dari Kuantan.Bukan nak promosi, tapi saya dah kenal ubat ni dah lebih 25 tahun. Rawat mata secara tradisional. Asal ubat ni dari Temerloh, sekarang dah pindah ke Kuantan tepi sungai.

Insyaallah, dapat membantu rawatan mata kita dengan izin Allah.

Artikel saya sebelum ni pasal ubat Qurrotuaini, KLIK SINI

Untuk Jadi Rakan Facebook Saya, KLIK SINI

06 Februari 2016

Kisah Mak Andam, Pelamin Lesap


Semasa berunding dengan Mak Andam ni, katanya nak sponser pelamin sekali. Maka tak perlulah tuan rumah pengantin nak tempah pelamin. Akhirnya setujulah tuan rumah dengan bayaran tertentu. Kira murahlah juga harga tu kata tuan rumah sebab pelamin free.

Sehari Lagi Nak Majlis

Bagaimanapun, sehari sebelum majlis kawin tu, tuan rumah sekali lagi hubungi Mak Andam tu. Yang tuan rumah terkejut, Mak Andam kata dia tak dapat sediakan pelamin sebab dia cari tukang pasang pelamin katanya sibuk. Mak Andam cakap, dulu masa tempah dia tak janji nak sediakan pelamin tu. Katanya 'sekiranya ada' saja. Jadi dah tak ada nak buat macam mana, jelas Mak Andam lagi.

Maka terpaksalah tuan rumah pengantin cari pusing keliling untuk cari pelamin tu. Lepas seorang demi seorang dia telefon sampai tersilap nombor kedai jual gas pun ada. Hehe... Takkanlah nak bersanding atas tong gas pulak esok, hehehe.

Untuk Jadi Rakan Facebook Saya, KLIK SINI

04 Februari 2016

Rahsia Suami Kekal Cergas, Walau Punyai Dua Isteri


Sedang seorang ustaz minum di sebuah kedai mamak dengan seorang kawan dia dalam jam 9.30 malam, datang seorang lelaki. 

"Assalamualaikum Ustaz... Lama kita tak jumpa...." kata lelaki tu.

Ustaz tu pelawa lelaki tu duduk dan minum sama. Maknanya bertigalah kat meja tu. Lelaki ini umurnya sudah 60 tahun, kerjanya berniaga macam-macam niaga. Ramai orang tahu yang isterinya ada dua. Seorang umur 50-an dan isteri mudanya lewat 20-an. 

Kemudian bukalah cerita pasal kawin dua.

"Saya ni tak kisah nak kongsi pengalaman kawin dua. Sapa-sapa nak kawin dua, kawinlah, janji cukup perbelanjaan", kata lelaki tu.

"Masa  kawin dua tu isteri pertama okey ker? Boleh terima ke?", tanya ustaz tu.

"Oh... masa mula kawin tu rahsiakan tapi beberapa bulan lepas tu rahsianya terbongkar. Maka mengamuklah isteri pertama. Tapi kan ustaz... bergolaknya dalam 2-3 bulan jer, lepas tu okeylah sampai sekarang. Dengan isteri pertama anak 5 dan isteri kedua anak 1.", ceritanya.

Muka Muda

Tengok pada muka macam umur 48 jer, nampak muda. Tapi umurnya memang betul 60. Cergasnya pula mengalah orang muda.

"Bang... apa petua nampak muda  dan bertenaga jer, ada apa rahsia?" tanya ustaz tu.

"Oh.. takde rahsia, biasa-biasa jer. Saya memang dari dulu tiap hari makan vitamin B dan C, tak pernah tinggal tu", ceritanya lagi.

Lepas tu dia terangkan pulak apa jenis vitamin B dan C tu, tak kedekut ilmu.

02 Februari 2016

Cerita Pasal Kawan Sekerja Dapat Nombor Ekor 180,000 (EPISOD 1)



Di sebuah pejabat, empat orang ini selalu keluar minum bersama. Salah seorang daripada 4 orang tu, namanya Man, kuat main nombor ekor. Umur dia 30-an, sudah berkahwin dan ada 2 orang anak yang masih kecil. Isteri dia memang tak tahu dia ni kuat main nombor ekor sebab dia berlakon alim kat rumah depan isteri dan anak-anak.

Beli Moto Baru

Apabila dia beli sebuah motosikal baru, lagi kuat dia main nombor ekor. Dia ikut beli nombor moto dia setiap hari sejak beli moto itu iaitu nombor 32XX. Dalam seminggu, dia beli 2 kali. Mulanya RM20 sekali beli. Lepas tu dia beli RM60 pula sekali beli nombor 32XX tu.

"Malam tadi aku mimpi nombor moto aku naik 'first prize'", kata Man kat kawan dia selepas 2 minggu beli moto dan 2 minggu beli nombor.

"Alahhh... Sudahlah ko ni Man. Ko simpan duit lagi bagus, daripada ko main nombo macam ni", tegur seorang kawan dia bernama Wan.

"Yer lah betul. Malam tadi aku mimpi moto aku diiringin ramai polis trafik masa aku nak ambil duit tu. Ni mesti nak naik betul nombor moto aku ni", kata Man.

"Hahaha..... Ko ni Man. Entah-entah moto ko tu nak kena saman sampai polis trafik pergi iring ko pergi balai, hahaha", kata Wan sambil gelak-gelakkan Man.

 Dua orang kawan yang lain tu pun turut gelak dan sindir-sindir Man. Lepas tu Man cakap.

"Okey, Korang kan, kalau betul akau dapat first prize, aku belanja ko 3 orang naik kapal terbang pergi Langkawi. Siap penginapan dan duit poket seribu seorang aku kasi ko." Kata Man.

Terdiam juga kawan dia tu.

"Oh itu beres jer. Man, nanti kalau betul ko dapat nombo satu, ko jangan lupa kita orang yer", Kata seorang lagi kawan dia nama Jery.

Esok Tengok Surat Khabar

Esoknya, masuk pejabat, dia orang cari suratkhabar. Rupanya suratkhabar ada dalam bilik bos. Wan pergi mintak suratkhabar kat bos dia.

"Bos... pinjam suratkhabar kejap, nak tengok cerita sukan ni", kata Wan.

Lepas itu dia orang berkumpul 4 orang.

"Man... tak naik pun nombo ko aku tengok tadi", kata Wan.

"Yer ler, malam tadi aku dah tengok kat kedai ekor, memang tak kena. Tapi aku tak putus asa juga. Tetap aku nak beli lagi lepas ni sampai naik nombo moto aku", kata Man.

Berapa ringgit ko beli Man?", kata Wan.

"Macam biasa ler, 60 ringgit", Kata Man.



Apa Itu Ajaran Sesat 'Millah Abraham' ?


Hari ini, beberapa orang didakwa di Mahkamah Syariah di Selangor kerana kesalahan ajaran sesat Millah Abraham. Apa itu ajaran sesat Millah Abraham ini?
.
Ajaran Millah Abraham adalah salah satu daripada ajaran sesat yang menyelinap masuk di negara ini, khususnya di Negeri Selangor. Ajaran ini berasal dari Bogor, Indonesia. Pengasasnya bernama Ahmad Musaddeq yang mengaku sebagai rasul baru yang dibangkitkan membaharui ajaran dan membentuk kerajaan Islam yang sebenar.

.
Antara penyelewengan yang dapat dirumuskan adalah seperti berikut:
.
1. Mendakwa ada rasul selepas Nabi Muhammad SAW yang membawa ajaran baru, kerana ajaran yang dibawa oleh baginda telah tamat bahkan ajaran Islam yang diamalkan sekarang ini adalah palsu. Ini bererti akan muncul umat dan rasul baru atas nama kerajaan Millah Abraham.

2. Mereka menghukum golongan yang tidak mengikut ajaran Millah Abraham sebagai golongan yang syirik dan kafir, termasuk ibu bapa mereka, bahkan ulama-ulama muktabar yang terdahulu. Justeru mereka dikehendaki bertaubat dengan berpegang kepada deen Millah Abraham berdasarkan fahaman mereka. Bagi sesiapa yang menuduh ajaran Millah Abraham sebagai sesat pula, sebenarnya mereka telah memperbodohkan diri mereka sendiri.

3. Kumpulan ini terlalu taksub hingga sanggup memutuskan hubungan kekeluargaan dan pasangan suami isteri. Kerana taksub, seorang anak sanggup membuang ibu bapanya hanya atas alasan tidak mahu mengikut ajaran Millah Abraham. Begitu juga bagi pasangan suami isteri. Seorang isteri yang mengikut ajaran Millah Abraham wajib menuntut cerai jika suami enggan menyertainya.

4. Menggabungkan tiga ajaran agama iaitu Islam, Kristian dan Yahudi. Mereka menggunakan kitab Taurat dan Injil disamping al-Quran (terjemahan) sebagai panduan bagi menegakkan agama yang dapat menerangi kehidupan.

5. Meninggalkan solat fadhu lima waktu dan solat Jumaat kerana mereka menafikan kefardhuan solat fardhu lima waktu dan solat Jumaat.

6. Kumpulan Millah Abraham akan mewajibkan anggotanya membuat bai’ah atau sumpah setia. Disamping itu mereka memberi amaran kepada pengikutnya jika melanggar bai’ah tersebut. 

Kena Tangkap Di Pejabat Agama, Rupanya Ada 'Waran Tangkap'



Sepasang suami isteri umur 30-an, ada anak seorang, datang ke pejabat agama untuk satu urusan. Hasil semakan, pasangan suami isteri memiliki 'Waran Tangkap'. Penguatkuasa telah mengambil tindakan kepada pasangan ini. Waran Tangkap ini adalah pada tahun 2014 iaitu kerana kesalahan khakwat. Kedua-duanya gagal hadir perbicaraan kes khalwat sehingga waran tangkap dikeluarkan.

Bernikah Selepas Kena Tangkap

Lelaki dan wanita ini telah bernikah selepas ditangkap khalwat. Hasil perkahwinan, dikurniakan seorang anak dalam usia setahun. Selepas bernikah, pasangan ini tidak layan mengenai kes khalwatnya dan sengaja tak hadir ke mahkamah syariah.

Tertangkap Juga

Akhirnya pasangan ini ditangkap di pejabat agama dan terus dibawa ke mahkamah syariah. Mahkamah kemudiannya menjatuhkan hukuman denda RM 1,400 setiap pasangan. Sekiranya tidak membayar denda, pasangan ini boleh dipenjara.

Sakitnya Tuh Di Sini, Bapa Taknak Jadi Wali

Seorang wanita, anak dara 20-an hendak bernikah dengan seorang lelaki 20-an. Majlis pernikahan dijangka awal bulan Mac nanti. Masalahnya sekarang, bapanya macam yer tak yer untuk jadi wali. Wanita ini bimbang, kemungkinan bapanya tidak bersetuju untuk jadi wali pada majlis pernikahannya bulan Mac nanti.
.
Jadi Macam Mana Nak Buat Yer?

Pertama.....Diminta wanita ini memujuk wali dan menyelesaikan beberapa masalah peribadi. Sekiranya bapa tak mahu hadir dalam majlis pernikahan, boleh menyerah wakil wali kepada Kadi sebelum tarikh pernikahan.
.
Kedua.....Dicadangkan pasangan ini bernikah lebih awal lagi iaitu dalam tempoh terdekat ini. Sama ada, esok lusa atau hujung minggu ni. (Tarikh awal dicadang untuk nikah saja, manakala jamuan dan persandingan pada Mac nanti)

Ketiga... Kalau bapanya tak datang pada tarikh tersebut (contohnya hujung minggu ni), harap pasangan ini bersabar.

Keempat.... Sila buat permohonan di Mahkamah Syariah segera untuk memohon bernikah secara Wali hakim.

Pantun Kepada Pengacara Majlis

Pantun Kepada Pengacara Majlis. Semoga dapat dijadikan panduan.

01 Februari 2016

Selepas 18 Hari Bercerai, Rujuk Semula Isteri

 
Lelaki umur 30-an bekerja sebagai kakitangan kerajaan menceraikan isterinya melalui whataps. Isteri dia umur 30-an tidak bekerja. Hasil perkahwinan selama 4 tahun, pasangan ini dikurniakan seorang anak lelaki. Suami menulis lafaz cerai itu adalah disebabkan berlaku satu pergaduhan dalam whataps. Punca perceraian adalah  mengenai tidak persefahaman pasangan ini dan kurangnya komunikasi di antara mereka.
 
Pengesahan perceraian ini akan didengar di mahkamah syariah tidak lama lagi. Sekiranya sabit perceraian, suami boleh didakwa di mahkamah syariah kerana menceraikan isteri di luar mahkamah yang membawa hukuman denda tidak lebih seribu ringgit atau 6 bulan penjara tau kedua-duanya sekali
 
Rujuk Semula

Selepas 18 hari bercerai, lelaki ini datang ke pejabat agama bersama isterinya untuk merujuk semula isterinya.

Jom Sertai Kursus Asas Khutbah Jumaat

 
Masjid Bandar Kluang akan menganjurkan Kursus Asas Khutbah pada hari Ahad 14 Febuari 2016 jam 8.30 pagi hingga 12 tengahari. Sesiapa yang berminat, boleh hadir ke majlis tersebut. Imam muda, imam pelapis, kakitangan kerajaan dan swasta, orang awam, pelajar dan lain-lain digalakkan hadir. Bayaran RM1 (seringgit) dikenakan kepada peserta. 

Terangkan Panduan Asas Khutbah

Ceramah akan disampaikan adalah menyentuh mengenai panduan khutbah Jumaat, khutbah hari raya, khutbah gerhana, khutbah solat minta hujan dan lain-lain. Semua dijemput hadir.

21 Januari 2016

Pejabat Diserbu Agensi Dadah?


Beberapa hari lepas, saya buat satu perjumpaan semua pegawai dan kakitangan saya. Lepas sesi ucapan, di penghujung tu, ada kira-kira 4 lelaki masuk. Siapa lelaki itu? Saya tak terkejut tapi buat-buat terkejut. Iaitu dari Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK).

Semua pegawai dan kakitangan di pejabat saya dikehendaki buat ujian air kencing secara mengejut. Pegawai AADK mengiringi hingga ke tandas dan pintu tandas tidak boleh ditutup semasa proses itu. Sehinggalah proses itu selesai.

Sebenarnya, arahan kepada AADK untuk buat 'saringan penyalahgunaan dadah' kepada semua pegawai dan kakitangan kerajaan adalah arahan Pegawai Daerah Kluang, Tuan Haji Mohd Fuad bin Radzuan. Pemeriksaan pula hendaklah dibuat secara mengejut tanpa diketahui oleh kakitangan lain.

Rakan-rakan saya di jabatan lain di KLuang ada cerita yang AADK buat pemeriksaan di jabatan berkenaan. Ada macam-macam cerita termasuk ada juga kakitangan yang dikesan mengambil dadah. Kemudian tindakan diambil oleh pihak berkuasa dan jabatan berkenaan terhadap kakitangan yang melakukan salahlaku itu.

Perlu Diperluaskan

Langkan AADK ini saya rasakan sangat baik. Cuma, kalau boleh diperluaskan kepada sektor lain seperti swasta, kedai-kedai dan lain-lain secara mengejut. Dengan itu, dapat dibendung kes dadah yang masih berleluasa dalam masyarakat kita. Di pejabat agama, ada aduan kes rumahtangga yang disebabkan suami mengambil dadah sehingga melakukan tindakan melampau terhadap isteri dan anak-anak. Sehinggalah rosak rumahtangga itu. Begitu juga banyak kes lain berkaitan dadah seperti memandu secara merbahaya, bunuh, rompak dan HIV.

Untuk Jadi Rakan Facebook Saya, Klik Sini


20 Januari 2016

Miliki Buku Ada Unsur Ajaran Syiah, Lelaki Didakwa di Kluang


Seorang lelaki berumur 47 tahun hari ini didakwa di Mahkamah Syariah Kluang kerana memiliki buku yang boleh dikaitkan dengan unsur ajaran Syiah yang bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah. Lelaki ini  mengaku tidak bersalah dan dibebaskan dengan jaminan tiga ribu ringgit bersama dua orang penjamin sementara menunggu tarikh perbicaraan pada Mac 2016.

Lelaki ini berasal dan menetap di Batu Pahat, bekerja sebagai pekebun kelapa sawit. Beliau sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak. Sewaktu tangkapan dibuat, lelaki ini berada di depan sebuah kedai makan di Taman Sri Impian, Kluang bersama 3 lelaki lain. Hasil pemeriksaan, lelaki ini memiliki buku yang boleh dikaitkan dengan unsur ajaran syiah.

Beliau dituduh di bawah seksyen 9 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor 1997 yang boleh membawa hukuman denda sehingga RM 3,000 atau 2 tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

12 Januari 2016

Barang Terpakai Jangan Dibuang, Banyak Gunanya

Barang terpakai seperti botol air dan lain-lain jangan dibuang atau dibakar. Ada banyak gunanya. Sekarang punya jam kena jimat cermat.
 
2
3
 4

 5
6
7
8
 
9



06 Januari 2016

Kenapalah Restoran Tu Nasi Lembik


Tengahari semalam saya jalan-jalan ke sebuah taman. Masuk masa nak makan tengahari, saya jumpalah satu kedai. Dari luar tulis 'asam pedas' di deretan rumah kedai kat taman tu. Masuk kedai tu, adalah asam pedas dalam 3 jenis lauk. Lauk lain pun ada juga. Jadi, kira bolehlah saya nak cuba makan kat kedai tu kali pertama.

Tapi malangnya nasinya lembik. Bila dah banyak kat bekas tu, nasinya melekat dan berketul-ketul. Itulah silapnya kedai tu. Patutnya nak niaga kedai makan, nasinya janganlah lembik macam tu. Walaupun kedainya bersih dan lauknya sedap juga, tapi disebabkan nasinya macam tu, nampaknya hari tu sajalah saya ke kedai tu. Kepada pelanggan lain, silalah tegur tuan kedai tu. Kesian juga tengok orang kita berniaga, tapi dia kurang pengetahuan dalam menyediakan nasi. Kesian kat dia.

Nasi lembik kalau kat rumah sendiri bolehlah. Tapi restoran ni bukan macam ni caranya. Pergilah kursus masakan. Saya sendiri pernah pergi kursus masak nasi ayam di Melaka. Nak tau cerita, KLIK SINI . Ini orang kita berniaga tapi kursus pun taknak pergi. Sekali sekala kenalah pergi kursus untuk tambah ilmu.

Dulu saya pernah tegur sebuah kedai di JB buat teh tarik tak sedap. Lepas tu, dia perbaiki dan lepas tu ramai pelanggan kat kedai dia.

Nikah Sendiket Di Malaysia, Dapat Surat Nikah Seberang, Nak Cerai Pula


Seorang wanita umur 30-an bernikah sebagai isteri kedua senyap-senyap di sebuah negeri di Malaysia. Pasangan ini dinikahkan oleh seorang 'imam' di situ. Dia kemudian dapat surat nikah dari sebuah negara jiran walaupun dia bukan nikah di sana. Beberapa tahun hidup bersama, kemudian pasangan ini dilanda masalah rumahtangga.

Suaminya telah melafazkan cerai melalui perbualan telefon. Suami mengatakan cerai talak tiga terhadap isterinya itu. Wanita ini bertanya saya soalan ini. Pertama, adakah nikahnya sah atau tidak. Kedua, bagaimana kedudukan perceraiannya.
...................

Jawapan:

Pertama, di dalam masalah ini, sama ada nikah sah atau tidak, hendaklah dirujuk ke mahkamah syariah. Pasangan , atau salah seorang dari suami atau isteri boleh membawa nikah sendiket ini ke mahkamah syariah untuk disahkan. Mahkamah syariah mempunyai kuasa untuk mengesahkan pernikahan ini sah atau tidak. Sekiranya pernikahan sendiket ini tidak didaftarkan, mahkamah syariah tidak akan melayan apa-apa permohonan termasuk status perceraian, nafkah, penjagaan anak dan sebagainya.

Dicadangkan pasangan ini atau isteri yang mengadu melantik peguam syarie yang bertauliah untuk mewakilinya di mahkamah syariah.

Kedua, mahkamah syariah di Malaysia tidak boleh mendengar 'status perceraian' sekiranya pernikahan sendiket ini tidak didaftar dan disahkan oleh mahkamah. Begitu juga kalau pasangan ini bernikah di negara luar seperti Thailand, mahkamah syariah di Malaysia tidak akan mendengar kes perceraian sesuatu pasangan itu. Pasangan ini atau isteri boleh pergi ke mahkamah syariah diThailand untuk proses perceraian sekiranya pernikahannya belum didaftarkan di negara ini.

Daftar Cerai

Sekiranya pernikahan sudah didaftarkan, barulah mahkamah syariah di Malaysia boleh mendengar pengesahan cerai yang dikatakan talak tiga ini. Apabila berlaku lafaz cerai di luar mahkamah, itu adalah satu kesalahan di bawah Undang-undang Keluarga Islam negeri-negeri yang boleh membawa hukuman denda sehingga RM1,000 atau 6 bulan penjara atau kedua-duanya. Selepas permohonan pengesahan cerai ini, hakim akan memutuskan status perceraian ini. Hakim mahkamah syariah mempunyai kuasa menentukan sama ada jatuh atau tidak talak itu dan kedua, berapakah jumlah talak sama ada satu atau tiga.

04 Januari 2016

Duda Dengan Janda Duduk Serumah Sampai Ngandung

 
Bertindak berdasarkan aduan awam, penguatkuasa Jabatan Agama Johor membuat serbuan di sebuah rumah kedai pada jam 2 petang. Telah ditangkap satu pasangan lelaki umur 33 tahun berstatus duda anak 3 dan bertugas sebagai pengawal keselamatan. Perempuan pula berusia 36 tahun berstatus janda anak 2, juga bekerja sebagai pengawal keselamatan.

Hasil pemeriksaan, mereka tiada hubungan mahram dan mengaku sebagai pasangan kekasih. Hasil pemeriksaan juga, perempuan ini telah mengandung antara 5-6 bulan dan sudah disahkan oleh pihak klinik. Menurut aduan yang diterima, pasangan ini telah duduk serumah seperti suami isteri tanpa nikah beberapa bulan lalu. Pasangan ini akan didakwa tidak lama lagi di mahkamah syariah kerana kesalahan khalwat dan zina.

Hukum Agama Yang Mengelirukan, Pengguna Facebook Jangan Share atau Kongsi

Dalam fb ada banyak artikel yang orang kita dapat dari rakan-rakan kita. Nasihat saya, jangan share/kongsi kalau kita tak tahu itu betul atau tidak. Kalau nak berdakwah dalam fb, itu bagus. Tapi janganlah benda yang mengelirukan dan menyebabkan perpecahan masyarakat terutama bab akidah dan hukum Islam kita sebarkan. Contohnya artikel mengenai:
.
1. Pasangan dianggap berzina sepanjang perkahwinan jika melakukan perkara tersebut. Antaranya bernikah semasa perempuan sedang mengandung anak luar nikah.
2. Hukum mengenai tak batal wuduk jika bersentuh dengan wanita. 
3. Tak dapat pahala kalau kita berniat ibadat untuk dapat ganjaran pahala.
3. Menyebarkan nama dan gambar barangan yang kononnya tidak halal.
.
Akibat Dari Perbuatan Kita Menyebar
Apabila kita sebar akibatnya banyak. Mungkin kita cuma hendak tanya hukum kepada ustaz tu, tapi kenapa  kita share pada umum pula. Eok tanya peribadi kepada ustaz tu. Lagi satu, ustaz kadang-kadang malas nak jawab dalam komen kerena sikap orang kita juga. Orang kita dalam fb sekarang seolah-olah 'hilang adap' semasa komen. Jadi ustaz tak mahulah terjerat dalam komen tersebut. Panjanglah cerita pasal adap ini.
.
Lagi satu, isu 'tak sah kawin masa mengandung' ini dah bertahun-tahun dulu sudah timbul dalam fb. Kira dah letih dah saya menjawab. Berhenti dan senyap sekejap, lama-lama keluar semula cerita yang sama. Yang sharenya orang lain pulak. Penatlah macam ni. Nasihat saya, jadilah pengguna laman sosial yang baik dan beretika.

03 Januari 2016

Abah Saya Pesan, Jangan 'Berkira' Keluar Duit Belanja Anak Sekolah


Sampai bila-bila saya tak lupa pesanan arwah abah saya pasal pelajaran anak. 
"Sebagai bapa, kita jangan berkira untuk keluar duit belanja anak sekolah", kata abah saya.

Ayah saya selalu sebut ayat ini terutama pada ibu bapa yang merungut perbelanjaan anak-anak meningkat. Saya sebagai anak, saya yang dengar pesanan abah saya ini. Dia bukan cakap pada saya,  pada orang lain, tapi saya selalu dengar. Jadi saya ingat sampai sekarang. Abah saya cakap lagi.

"Janganlah kita tulis-tulis pula apa belanja yang kita dah keluar pada anak. Kalau dengan anak pun kita nak berkira-kira, nanti jangan sampai rezeki kita, Allah akan berkira-kira dengan kita pula".

Ini arwah ayah saya yang dah 20 tahun meninggalkan saya pesan. Saja jer saya nak kongsi cerita.

Bincang Isu-isu Semasa Bersama Pegawai Pejabat Pelajaran Daerah Kluang

Bincang Isu-isu Semasa Bersama Pegawai Pejabat Pelajaran Daerah Kluang. Banyak isu yang disentuh termasuk yang melibatkan guru-guru agama. Selamat bertugas kepada semua warga pendidik.

02 Januari 2016

Siapa Ada Hilang Kucing?

Khamis malam Jumaat dalam jam 3 pagi, kat depan pintu saya bunyi anjing menyalak kuat. Bila saya keluar, didapati 4 ekor anjing sedang mengejar kucing. Empat ekor anjing itu berjaya dihalau dan kucing itu panjang umur. 

Kucing itu sekarang masih ada kat rumah saya dalam keadaan selamat, cuma kaki belakang tercedera. Jadi sesiapa jiran yang berdekatan dengan rumah saya yang hilang kucing, boleh datang. Pesanan kepada yang ada kucing, sila tutup pagar kerana ada anjing liar berkeliaran terutama waktu malam.

(Kat atas tu gambar hiasan saja)

01 Januari 2016

Pakar Pasang Cermin Kereta Warga Bangladesh Rupanya


Saya ke sebuah kedai kedai pasang cermin kereta. Orang kata, kedai itu kira pakar pasang cermin kereta berbanding satu kedai lain yang namanya juga terkenal. Sampai di kedai tu, taukenya bangsa Cina, manakala pekerjanya warga Bangladesh. 

Bila tengok dia buat kerja ganti cermin depan, kira betullah dia pakar bab-bab pasang cermin ni. Sebenarnya, kalau nak cari kedai untuk pasang cermin kereta ini bukan sebarang-sebarang kedai boleh kita hantar. Kena tengok pekerjanya pakar atau tidak. Silap pasang nanti, kereta boleh masuk air atau bunyi angin kuat kalau kita bawa laju.

Soalnya mana erk warga tempatan termasuk orang Melayu yang pakar macam lelaki Bangladesh tadi?

31 Disember 2015

Harga Petrol Turun 10 Sen, Esok Sajalah Isi Minyak


Bermula tengah malam ini (1 Januari 2016), petrol RON 95 dijual dengan harga baru pada RM1.85 seliter, manakala RON97 pula turun 20 sen menjadi RM2.25. Harga diesel pula turun 30 sen kepada RM1.60 daripada RM1.90.

Isteri Mengadu Pasal Suami Kuat Main Judi


Seorang isteri 30-an mengadu dalam telefon berkenaan suaminya yang orang nampak baik di mata masyarakat. Tapi isterinya beritahu yang suaminya kuat main judi. 
"Jadi nak buat macam mana Ustaz?" tanya isteri itu.
"Sila datang ke pejabat agama bahagian khidmat nasihat (kaunseling)"
"Nanti apa tindakan terhadap suami saya ustaz?" tanya isteri lagi.
"Datanglah dulu...."

29 Disember 2015

Blog Kadi Kluang Sudah Tukar Kepada www.ustazkhalil.blogspot.my

 
Untuk makluman semua, Blog Kadi Kluang Sudah Tukar Kepada   www.ustazkhalil.blogspot.my  sempena kita melangkah ke tahun 2016 . Kandungannya lebih menarik dan lebih meluas.

PAS Boleh Bersama DAP Sebelum Ini, Tapi Kenapa Tidak Dengan UMNO? (Episod 2)


PAS sebelum ini pernah bersama DAP dalam Pakatan Rakyat yang juga turut dianggotai PKR. Ramai yang mengetahui yang PAS dan DAP mempunyai ideologi dan perjuangan yang berbeza, tetapi kerjasama ini penting terutama dalam menghadapi pilihanraya umum tahun 2008 dan 2013. Hasil kerjasama ini telah membuahkan hasil bagi PAS dan DAP. Antaranya kejayaan PAS adalah, mendapat sokongan padu pengundi Cina dan India terutama di bandar serta pinggir bandar. Kemenangan PAS menang kerusi DUN di Kedah, Perak, Selangor, Johor, Pahang, Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Melaka antaranya adalah faktor kerjasama dengan DAP. 

DAP Banyak Untung Ketika Bersama PAS

Kerjasama PAS-DAP ini turut mendapat keuntungan kepada DAP di mana kerjasama dengan PAS ini telah serba sedikit memulihkan imej DAP di mata orang Melayu. Kempen-kempen pilihanraya kepada orang Melayu selama ini sering menggambarkan DAP dengan pelbagai imej yang negatif tetapi dengan kerjasama dengan PAS, serba sedikit imej DAP dapat dipulihkan. Buktinya adalah kejayaan DAP di Parlimen Bakri (Johor), Kluang(Johor), Kulai(Johor), Gelang Patah(Johor) serta ADUN (Tangkak), Johor Jaya, Stulang, Senai, Bentayan dan lain-lain. Banyak lagi contoh di negeri lain yang sama dengan situasi ini. Selepas ini, apabila DAP sudah tidak bersama PAS lagi, adakah DAP boleh mendapat kemenangan yang besar di Johor dan lain-lain negeri seperti dalam pilihanraya tahun 2013? Untuk menjawabnya, sila buat bancian dan temuramah dengan pengundi Melayu, Saya meramalkan, tanpa sekongan orang Melayu, DAP hanya boleh mempertahankan 2 ADUN sahaja dalam pilihanraya akan datang di Johor iaitu Mengkibol (Kluang) dan Skudai (di Parlimen Gelang Patah).

DAP kena faham sikap pengundi Melayu. Selama ini orang Melayu 'ditakut-takutkan' oleh media untuk mengundi DAP. Tetapi jasa PAS kepada DAP terlalu banyak di dalam melawan kembali isu-isu yang dibangkitkan. Orang Melayu begitu sensitif apabila disentuh mengenai Agama Islam, ketuanan Melayu dan Bumiputera, penggunaan kalimah Allah kepada bukan Islam, isu murtad, isu makanan halal, isu Isreal dan lain-lain. Oleh kerana pemimpin PAS sendiri yang bersuara dan mempertahankan DAP dalam isu-isu ini, maka pengundi Melayu akan dapat menerima DAP pada pilihanraya 2013.

DAP tidak boleh meyakinkan pengundi Melayu dengan kehadiran beberapa orang pemimpin Melayu dalam DAP, calon Melayu dan ahli Melayu. Orang Melayu bagaimanapun tetap kata yang DAP itu dikuasai oleh orang bukan Melayu kerana orang Melayu berapa orang saja? Soal dasar DAP juga tidak ada menyatakan DAP memperjuangkan Islam tetapi memperjuangkan kebebasan beragama seperti dalam perlembagaan. Yang paling orang Melayu terkilan dengan DAP adalah apabila DAP secara terang-terangan menentang enakmen syariah yang diluluskan oleh kerajaan Kelantan. Ramai juga orang Melayu yang nampak saja lambang DAP, sudah timbul rasa 'curiga' dan takut hendak memberi undi. Jadi, apabila PAS sudah tidak bersama DAP lagi, DAP bakal hilang besar undi Melayu dalam pilihanraya akan datang. Sebenarnya, peranan PKR dan PAN tidaklah sebesar peranan dan jasa PAS dalam menarik pengundi Melayu terhadap DAP.

Kenapa PAS Bersama DAP?

Sepanjang 'perkahwinan' PAS-DAP, PAS sudah 'letih' menjawab serangan media mengenai isu-isu yang dibangkitkan untuk memecahbelahkan kerjasama ini. Sememangnya perjuangan PAS adalah Islam manakala DAP memperjuangkan 'Malaysian Malaysia'. PAS dan DAP tidak pernah membuang dasar ini sepanjang kerjasama dalam Pakatan Rakyat ini. Ada yang menyatakan PAS dan DAP tidur sebantal dan mimpi lain-lain. Ada kata PAS dan DAP adalah 'pakatan rapuh' yang satu masa nanti akan berpecah juga. Bagaimanapun, pemimpin PAS telah 'terpaksa' untuk bekerjasama dengan DAP untuk mengelakkan pertandingan 3 penjuru dalam pilihanraya umum dalam menghadapi BN. Kalau berlaku pertandingan 3 penjuru, yang ruginya adalah pembangkang. Contohnya, berlaku beberapa kerusis yang pembangkang kuat tetapi tewas kepada BN di Kota Damansara dan Semenyih di Selangor. Begitu juga di Terengganu dan Pulau Pinang yang membuatkan BN 'tersenyum sendiri'.

Sebelum Ini UMNO Tak Pujuk PAS

Bukan salah PAS untuk bersama DAP sebab UMNO tak pujuk pun PAS sebelum ini. Keputusannya mudah, iaitu sama ada bersama Pakatan Rakyat atau BN. Tapi kalau BN pun tak pelawa, Pakatan Rakyat pelawa, maka pergilah PAS kepada PR. Akhirnya, PAS sendiri sedar yang 'percintaannya' bersama DAP tak kekal lama. Akhirnya PAS 'bercerai talak satu' dengan DAP tahun 2015 selepas Muktamar PAS. Bukan setakat berpisah, tetapi PAS dan DAP terus melakukan serangan hebat untuk menegakkan kebenaran masing-masing. Mungkin pemimpin PAS dan DAP berpuashati dengan kenyataan yang dikeluarkan, tetapi orang awam yang jadi pengundi bagaimana sikap mereka? Kadang-kadang PAS dan DAP lupa yang lawan sebenarnya adalah BN, bukan sesama pembangkang.

Mungkin pengundi sudah bosan dengan perkara ini terutama orang Melayu yang mengundi DAP di kawasan mereka. Orang awam juga keliru mengenai halatuju PAS selepas ini. Adakah PAS akan bertandingan sendirian sehingga wujudnya pertandingan 3 penjuru? Ini tidak mustahil, PAS cukup calon dan cukup duit untuk membiayai kesemua calon. PAS katanya akan meletakkan semua calon di kawasan DAP dan PAN manakala di kawasan PKR, katanya PAS masih berunding. Tapi yang orang lain nampak, tidak mustahil PAS juga akan meletakkan calon di kawasan PKR bertanding. Apabila perkara ini berlaku, masing-masing hendak tunjukkan kekuatan masing-masing, tapi yang ruginya adalah pembangkag dan yang untungnya adalah BN. Kalau pertandingan 3 penjuru ini berlaku, saya jangkakan BN akan mendapat menang besar di Selangor, manalaka DAP, PKR dan PAS hanya dapat 2-3 kerusi sahaja di Selangor. Masa itu, menyesal tiada guna lagi.

PKR Serba Salah

Sebab itu PKR terpaksa mengalah dengan 'kerenah' PAS ini. Kalau PKR berkelahi dengan PAS, akibatnya cukup merbahaya. Sebab itu, sehingga sekarang PKR masih mengekalkan ADUN PAS sebagai exco di Selangor. Di Pulau Pinang pun kerajaan DAP boleh tumbang pada pilihanraya akan datang sekiranya PAS meneruskan hasrat bertanding 3 penjuru. Di kawasan Melayu, PAS meletakkan calon Melayu dan di kawasan majoriti Cina, PAS meletakkan calon berbangsa Cina dari kelab penyokongnya. Saya meramalkan, kalau ini berlaku, BN akan kembali berkuasa di Pulau Pinang dengan majoriti mudah. DAP pula tidak cukup 2 atau 3 ADUN saja kerana PKR dan PAS tewas di semua kerusi. 

Situasi yang sama juga berlaku di Perak kalau berlaku pertandingan 3 penjuru. Saya meramalkan BN akan  mencatat kemenangan besar dan mendapat majoriti dua pertiga. Saya meramalkan DAP akan menang 5-10 kerusi saja, manakala PAS mendapat 2-3 kerusi begitu juga dengan PKR mendapat 2-3 kerusi sahaja.

PAS Ada Kelebihan Untuk Bertanding 3 Penjuru?

Mungkin PAS sudah mengkaji apa yang untungnya bersendirian dan bertanding 3 penjuru. Pada saya, PAS akan mencatat kemenangan yang besar di Kelantan dan Terengganu kalau bertanding 3 penjuru. Manakala di Pahang dan Kedah pula peluang PAS berkuasa adalah lebih. Di Kelantan, rekod PAS selama ini sangat cemerlang sejak Dato Nik Aziz merampas kembali Kelantan dari tangan BN tahun 1990. Dalam situasi sekarang dikirakan 'tidak ada sebab' untuk pengundi Kelantan memilih BN kembali menerajui pentadbiran negeri. 

Pertandingan pilihanraya juga mengkin berlaku pertandingan 2 penjuru sahaja antara PAS dan BN. DAP mungkin hanya boleh meletakkan 1 atau 2 kerusi sahaja dan kawasan bandar dan harapan untuk menang sangat tipis. Atau mungkin DAP terus tidak bertanding di Kelantan. PKR pula sudah mengakui sukarnya parti itu menang di Kelantan kerana pengaruh PAS yang jauh lebih kuat. Mungkin juga PKR terus tidak bertanding di Kelantan. Parti baru yang ditubuhkan oleh bekas pemimpin dan ahli PAS iaitu PAN katanya akan meletakkan calon di Kelantan. Tetapi PAN jangan 'syok sendiri' mengenai kekuatannya di Kelantan. Kalau PAN bertanding di Kelantan, tidak mustahil PAN akan hilang wang pertaruhan kerana persaingan utama adalah PAS dan BN sahaja.

Selama ini, PAS 'terpaksa' mengambil calon PKR bertanding di Kelantan kerana menghormati gabungan mereka dalam Pakatan Rakyat di peringkat pusat. Hakikatnya, orang PAS kalau boleh, biarlah PKR tidak bertanding lansung di Kelantan sebelum ini. Mereka mahu parti yang mutlak memperjuangkan Islam seperti PAS sahaja. Sebab itu, PKR tewas di banyak kerusi di Kelantan walaupun BN tidak kuat di kawasan tersebut. Malah, ramai pengundi di sana mengundi PAS di peringkat DUN tetapi tidak mengundi PKR di Parlimen. Ada juga ahli PAS yang 'tidak ikhlas' berkempen untuk PKR di Kelantan kerana mereka 'tidak senang' dengan penyerahan kerusi tersebut kepada PKR. 

Jadi, PAS lebih memilih untuk bersendirian di Kelantan dan PAS meramalkan akan mandapat kejayaan yang lebih besar berbanding bersama PR. Lagi pun, orang Melayu Islam di Kelantan sebelum ini ada juga yang tidak bersetuju dengan pakatan PAS dan DAP kerana menjangkakan DAP tidak bersetuju dengan undang-undang syariah di Kelantan. Akibatnya, banyak juga undi PAS telah pergi kepada BN kerana rasa tidak puashati ini. Tapi kali ini, apabila PAS bersendirian, sebenarnya PAS jauh lebih kuat di Kelantan.

Terengganu

Sebenarnya, suasana di Kelantan dan Terengganu hampir sama sahaja. Walaupun PAS tidak lagi mentadbir Terengganu tetapi kekuatan PAS di Terengganu hampir sama dengan Kelantan malah mungkin lebih kuat lagi di Terengganu. Sebab itu, apabila PAS memilih untuk berjuang bersendirian, PAS ada banyak kelebihan. Malah mungkin juga PAS tidak memberi ruang lansung kepada PKR untuk bertanding di Terengganu pada pilihanraya akan datang. Tahun 2013 pun, berlaku percubaan untuk menyingkirkan PKR dari bertanding di Terengganu sehingga terjadinya cerita 'calon pil kuda' yang telah menyeret DS Hj Hadi ke Mahkamah. Kehadiran PAN di Terengganu masih baru dan orang Terengganu hanya melihat pertarunga sebenar di Terengganu adalah antara PAS dan BN sahaja.

Pahang dan Kedah

Pahang menjadi negeri sasaran PAS untuk melengkapkan penguasaan PAS di negeri pantai timur.  Ramai pemimpin muda dari kalangan AJK PAS sekarang adalah orang Pahang yang berusaha gigih untuk menawan negeri ini. Bagaimanapun, walaupun target PAS untuk menang secara mutlak sehingga menjatuhkan kerajaan BN di Pahang masih jauh. PAS diramal akan menambah lebih banyak kerusi dari yang sedia ada di Pahang sekarang.

Kedah ada negeri yang secara tradisinya 'kuat PAS' di kalangan orang Melayu. Apabila PAS tidak lagi bersama PR, dijangka sokongan di kalangan orang Melayu di Kedah akan bertambah kuat.

Risiko Bertanding 3 Penjuru

Walaupun PAS merasakan mempunyai kekuatan apabila bersendirian, risikonya amat tinggi. Tidak mustahil, PAS akan kalah teruk dan kehilangan Kelantan sekiranya PAS 'tersalah langkah'. Kehadiran PAN yang tidaklah sekuat PAS tetapi serba sedikit menjadi 'pengacau' kepada undi PAS nanti. PAS sudah semakin curiga dengan PKR terutama apabila presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah membuat ulasan semasa pengagihan kerusi dalam pilihanraya Sarawak. Orang PAS terkilan seolah-olah PKR menafikan kehadiran PAS di Sarawak sejak dahulu lagi, sejak PKR belum tertubuh lagi. Oleh kerana PKR boleh 'menyingkirkan' PAS di Sarawak sekarang, tidak mustahil PKR akan 'membuang' PAS dalam pilihanraya umum tahun 2018 nanti.

Oleh itu, apabila DS Najib dan UMNO menghulurkan tangan persahabatan dan perdamaian kepada PAS, PAS tidak perlu tolak bulat-bulat. PAS kena dengar dan bertanya dahulu, apakah bentuk kerjasama itu? Kalau kerjasama ini memberi satu harapan baru kepada PAS, tidak ada salahnya PAS menerima. Pemimpin PAS bukan tidak ada ilmu dan bukan mudah tertipu begitu saja. Kalau ini berlaku, kekuatan politik orang Melayu Islam di negara kita akan menjadi kuat kerana kita bersatu padu membangun negara kita yang tercinta ini.

BERSAMBUNG KE EPISOD 3......


Episod 1, klik sini



28 Disember 2015

Nasi Bajet, Tiga Ringgit Saja


Semalam saya baru balik dari Terengganu. Ada perkara menarik di Terengganu yang macam saya tak nampak di Johor iaitu 'nasi bajet' iaitu makan tengahari. Ada yang 4 ringgit siap air teh o dan ada yang 3 ringgit. Bukan satu, tapi banyak juga yang saya jumpa kedai seperti ini di tepi jalan. Ada gerai yang ada kerusi meja dan ada juga untuk bungkus saja. Harga macam ni boleh dapat, nasi, ayam, kuah dan sayur.

Ada satu tempat itu di kawasan Seberang Takir, saya jumpa yang paling murah rasanya iaitu RM 2.50. Saya tak beli, cuma perhati saja. Seronok juga saya tengok orang Melayu berniaga walaupun nampaknya kecil saja gerainya tapi pelanggannya ramai juga.

Tips Mengurus Kewangan Tahun 2016


Saya nak kongsi cerita mengenai mengurus kewangan sama ada kewangan diri, keluarga atau organisasi. Kita telah menempun tahun 2015 dengan penuh cabaran kewangan seperti kenaikan harga barang, peluang pekerjaan yang terhad dan penurunan nilai matawang kita. Kepada yang ada anak bersekolah, harga barang keperluan sekolah seperti pakaian, naik berbanding tahun-tahun lepas. Begitu juga dengan yuran dan lain-lain bayaran di sekolah.

Melangkah tahun 2016 nanti, kita hendaklah pandai merancang kewangan kita. Pertama, kita hendaklah menambahkan pendapatan kita. Kedua, kita perlu kurangkan perbelanjaan harian, bulanan atau buat hutang jangka panjang.

Tambahkan Pendapatan

Bagi yang bekerja di sektor kerajaan, sudah tentu setiap tahun ada kenaikan gaji. Maknanya, pertambahan pendapatan kita adalah suatu yang pasti. Tapi yang bekerja tanpa kenaikan gaji seperti yang bergaji tetap, maka perlulah ada sumber lain untuk menambah pendapatan. Buatlah kerja tambahan yang mudah dan mampu kita buat. Jangan sampai kita kerja sampai tak cukup rehat dan membahayakan kesihatan kita pula.
.
Ada banyak kerja yang kita boleh buat dan kurangkan duduk-duduk saja atau duduk tengok tv, main telefon internet dan sebagainya. Berniaga ada banyak cara sama ada secara tradisional atau melalui internet, yang penting kita rajin. Nak idea, ada banyak idea, lain orang lain minat dan minatnya. Nak berniaga ini mula-mula kena  buang sifat malu atau kita tengok orang kesian pada kita. Pernahkan kita tanya berapa pendapatan orang yang berniaga tepi jalan jual cakoi, jual air tebu, jual apam balik dan nasi lemak? Mereka tak heboh-heboh macam orang masuk MLM yang menunjuk-nunjuk kemewahan supaya orang masuk MLM itu.

Kurangkan Perbelanjaan

Kita belanja apa yang perlu sahaja. Yang mewah, hiburan dan perbelanjaan tambahan, maka kurang-kurangkanlah. Yang merokok, berhenti sajalah. Yang hisap rokok vape, lagilah kena berhenti sebelum orang jeling kita semacam jer.

Yang sebelum ini selalu sarapan dan makan tengahari di restoran mewah, kurangkanlah. Rileklah di kedai mamak sambil boleh dapat wifi free atau kat warung bawah pokok. Yang malam selalu makan berat-berat, makanlah yang ringan sikit. Boleh juga turunkan berat badan. Sebelum ini suami kata isteri macam belon, marah pulak, hehehe.

Yang selalu tukar hanphone baru, belilah telefon secondhand kalau telefon tu rosak. Kalau nak baru, belilah yang buatan China macam Lenovo, Vivo atau Asus yang murah sikit berbanding telefon jenama lain. Cuba semak juga line telefon yang kita pakai. Dulu saya line telefon dalam 120 sebulan tapi bila saya ke celcom dapat tukar pakej dan bayaran saya tak sampai RM58 sebulan. Line yang sama dan kelajuan internet yang sama juga. Cuba semak talian kita, biasa yang dah lama jadi pelanggan, dapat pekej percuma.
.
Sebenarnya ramai orang habis duit bulanan tanpa disedari dengan bayar telefon dan internet. Kalau pakai prepaid pun kekadang kita lebih rugi kerana banyak kali kita topup tanpa disedari. Kekadang guna line bulanan lebih untuk, kita boleh kaji. Tapi ada juga syarikat yang iklannya kata murah tapi kalau talian kita kena blok, kita kena tambah RM10 untuk mengaktifkan semula, sebelum ini dia tak cakap.

Kat rumah, jangan buka lampu banyak-banyak terutama masa tidur, hadkan lampu. Kalau kita tutup tv misalnya, tutup sekali sius kat plak tu. Yang selalu orang membazir adalah cas telefon terlalu lama. Lepas cas tu, dibiarkan suis plak masih menyala. Lagi banyak letrik kalau kat rumah pakai aircond. Hadkanlah penggunaannya dan tutup kalau tiada orang guna.

Kereta

Lepas ini kalau yang duduk rumah bawah, bukan flat atau kondo, basuhlah kereta sendiri. Satu kereta yang saya pakai ni, sudah beli hampir 3 tahun, kereta ini saya tak pernah hantar basuh di kedai. Saya beli shampoo dan span basuh kereta di kedai 2 ringgit. Shampoo dan span itu tahan dalam 3-4 bulan. Air yang kita guna untuk basuh kereta rasanya tak sampai seringgit sebulan kalau kita basuh 4 kali sebulan macam saya.

Servis kereta hendaklah beli minyak hitam dan oil filter sendiri. Pergi ke kedai servis hanya bayar upah sahaja dan jangan guna barang di kedai itu. Begitu juga kerosakan dan alat ganti kereta kita yang simple-simple. Hari ini saya oder 'brek pad' untuk kereta saya, oder melalui internet dari sebuah kedai di Kuala Lumpur. Kalau saya gunakan barang dari kedai itu, harganya berganda mahalnya.
 .
Elakkan Buat Hutang
Elakkan buat hutang seperti beli rumah, beli kereta baru dan personal loan.  Jangan kita ingat harga rumah dan hartanah semakin meningkat setiap tahun. Sebenarnya hujung tahun 2015 ini begitu banyak rumah yang belum terjual. Kita perlu sedar yang harga hartanah ini ada kitaran turun naiknya. Macam tahun 2008-2010 dahulu banyak rumah kena lelong dan saya pun beli rumah lelong masa itu. Begitu juga tahun 1998-2000 dahulu, harga rumah merudum sehingga ada syarikat hartanah yang besar-besar jatuh muflis. Nak belajar pasal lelong rumah, kliklah sini  http://ustazkhalil.blogspot.my/2010/01/rumah-lelong-pengalaman-saya-sendiri.html

Tak Perlu Langgan Insuran

Fikir betul-betullah, kenapa kita masuk insuran kalau duit yang kita ada itu lebih perlu untuk kita buat belanja harian kita dan anak-anak. Janganlah kita ditakut-takutkan akan risikonya kalau kita tak ada insuran. Contohnya kalau nanti kita sakit buah pinggang, kena kos 3ribu sebulan, kita nak mintak kat sapa? Jawapannya, pergilah ke Majlis Agama Islam, nanti akan ditanggung keseluruhan kosnya. kalau kita mati nanti macam mana? Siapa nak beri belanja anak kita? Tak perlulah kita ditakut-takutkan sebegitu. Nak tunggu mati, pejam celik, dah berbelas tahun orang itu masuk insuran tapi tak mati-mati. Rezeki kan Allah Taala yang bagi, kita kena yakin. Kalau bapa mati meninggalkan insuran, tak semestinya kemewahan duit insuran itu boleh membantu anak kita nanti.
.
Personal Loan
Ada orang setiap tahun dalam 5 tahun kebelakangan ini buat personal loan. Kali pertama buat loan, duit itu dihabiskan dalam masa setahun sahaja. Tahun depan, gaji sudah kurang dan duit dalam poket sudah tak ada, maka buat sekali lagi personal loan. Tahun depan begitu juga. Kalau ak buat personal loan, tanya duit, untuk apa kita nak buat. Jangan jadikan personal loan gali lubang tutup lubang.

Tak Perlu Buat Pinjaman ASB

Nak melabur, kalau kita ada duit sendiri sahaja. Kalau kita meminjam untuk melabur, tidak semestinya kita untung. Yang pasti, bank yang kasi kita pinjaman ASB itu sudah tentu untung.

24 Disember 2015

Inilah Masanya Perdamaian PAS dan UMNO? (Episod 1)


Tema Maulidurrasul tahun ini adalah "Perpaduan Nadi Transformasi Negara". Semasa kita senang dan mendapat nikmat kesenangan, kita sering lupa kesusahan orang lain. Negara orang Islam hari ini seperti Syria, Palestine, Iraq, Yaman dan Mesir, bagaimana sekarang? Adakah keamanan seperti yang kita kecapi hari ini?  Syria yang merdeka tahun 1946 hidup aman damai sehinggalah tahun 2015 ini, apa dah jadi? Syria sebelum ini adalah negara yang kaya dengan hasil minyak, penduduknya senang sebelum ini, tapi apa dah jadi sekarang? Sekarang negara mereka hancur dan tidak selamat lagi kerana perang saudara sesama Islam. Negara kita katanya akan mengambil 5 ribu pelarian dari Syria. Kalau kita lihat berita Dunia Jam 10, kita tahu, sekarang orang Syria yang jadi pelarian ke Eropah sudah berjuta jumlahnya. Soalnya, 10 tahun atau 5 tahun dahulu, adakah mereka terfikir yang hari ini mereka akan jadi pelarian? Semua ini mempunyai kaitan yang cukup rapat dengan 'perpaduan'.

PAS dan UMNO

Dato Seri Najib Razak secara terbuka 'menghulurkan tangan' kepada PAS untuk memulakan perdamaian. Ikhlas atau tidak, atau sungguh-sungguh atau main-main, tak tahu lagi. Tapi, DS Najib telah beberapa kali menyatakan hasrat itu secara terbuka untuk 'meminang' PAS. Antara tempat atau pentas yang paling menjadi tumpuan adalah di parlimen semasa pembentangan belanjawan dan di Perhimpunan Agong UMNO 2015 di PWTC. 

Ramai yang ternanti-nanti ucapan DS Najib di perhimpunan UMNO baru-baru ini. Tentu mereka menantikan apa-apa penjelasan terhadap isu-isu 'panas' terkini. Tetapi, apa yang ditunggu tidak terkeluar sehinggalah selesai ucapan itu. Yang adanya adalah, mesej DS Najib selaku presiden UMNO dan perdana menteri adalah menghulurkan perdamaian dengan PAS. Kalau kita imbas kembali perhimpunan UMNO sebelum-sebelum ini adalah pentas untuk mengutuk PAS tanpa belas kasihan. Tapi kini sudah terbalik pula.

Perhimpunan UMNO 2015 ini meninggalkan satu persoalan kepada masa depan politik negara khususnya orang Melayu dan  Islam. UMNO sebagai parti berteraskan Melayu terbesar dan berpegaruh dan berkuasa hendak bersatu dengan PAS yang berjuang untuk Islam. Adakah ini perkara kecil? Beberapa kemungkinan boleh berlaku selepas ini, iaitu:

1. PAS MASUK BN?

PAS  masuk ke dalam BN seperti yang telah berlaku tahun 1969 sewaktu peristiwa 13 Mei yang menyebabkan pemimpun UMNO dan PAS boleh bersatu. Perkara ini tidak ada masalah bagi UMNO dan BN untuk menerima PAS. Parti-parti lain dalam komponen BN tentu tidak ada masalah untuk bersetuju kerana UMNO masih menjadi ketua atau teras dalam BN.

2. PAS DIBUBARKAN DAN MENYERTAI UMNO?

Tidak mustahil juga PAS dibubarkan dan ahli-ahlinya menyertai UMNO. Perkara ini pernah berlaku kepada Parti Semangan 46 pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah dan Dr Rais Yatim tahun 1995 dahulu. Kalau ini berlaku, mungkin pemimpin kanan PAS akan diberi jawatan penting dalam UMNO seperti Naib Presiden dan ahli majlis tertinggi UMNO. Pemimpin PAS juga akan mendapat jawatan menteri, timbalan menteri atau exco kerajaan negeri. Di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan juga, ahli PAS akan dapat jawatan di peringkat tersebut seperti Ahli Majlis Daerah. Beberapa pemimpin PAS juga akan dilantik sebagai senator Dewan Negara.

3. BN BERI LALUAN KEPADA PAS?

Ada kemungkinan juga BN memberi laluan kepada PAS segi pembahagian kerusi. Maksudnya, kerusi yang ditandingi oleh PAS, BN tidak meletakkan calon di situ. BN berkempen untuk memenangkan PAS. Soal lambang parti, tidak mustahil juga PAS akan menggunakan lambang BN walaupun bukan anggota BN. Ini pernah berlaku kepada pada pilihanraya 2013 di mana BN mengambil Zulkifli Nordin, Naib Presiden PERKASA yang bukan ahli UMNO sebagai calon di Parlimen Shah Alam. 

4. HANYA PERDAMAIAN TAPI TERUS BERTARUNG PAS-UMNO?

Kemungkinan juga UMNO dan PAS hanya berdamai dan bersahabat baik sahaja. Bila tiba pilihanraya umum tahun 2018 nanti, pertembungan terus terjadi antara UMNO dan PAS. Perkara ini pun UMNO nanti-nantikan juga. UMNO terus diserang oleh parti pembangkang terutama PKR dan DAP dalam pelbagai isu sekarang ini. Jadi kalau PAS berdiam diri, UMNO cukup berterima kasih. Daripada tidak dapat memujuk PAS sepenuhnya, sekurangnya ada juga yang UMNO dapat 'untung'.

Perkara ini telah terjadi semasa pengundian belanjawan (Bajet) tahun 2016 lepas. Presiden PAS secara terbuka meminta ahli parlimennya berkecuali dalam pengundian Bajet 2016. Sebelum itu, DAP dan PKR berusaha mencari simpati beberapa ahli parlimen BN supaya berkecuali atau menolak Bajet 2016, tapi rupa-rupanya PAS sendiri yang berkecuali. Presiden PAS Dato Seri Abdul Hadi Awang ada alasan tersendiri untuk 'berkecuali' antaranya PAS perlu menyokong kebaikan yang ada dalam bajet itu untuk kesejahteraan rakyat. Contoh yang paling jelas adalah pemberian bonus yang akan diberikan kepada kakitangan kerajaan pada Januari 2016 dan kenaikan gaji pada tahun 2016 tentu akan tergendala sekiranya Bajet ini 'tersangkut'.

Walaupun begitu, pada pilihanraya negeri Sarawak yang bakal diadakan tahun 2016, PAS tetap meletakkan calonnnya bertembung dengan BN di sana walaupun sudah ada usaha perdamaian. 

5. PAS MENOLAK PERDAMAIAN DENGAN BN?

Mungkin PAS sedang tunggu dan lihat dulu apa 'keuntungan' yang PAS dapat. Ada  orang berkata, sekiranya PAS menyahut perdamaian dengan UMNO, itu satu kesilapan bagi PAS dan akan merugikan PAS. Katanya, akan ramai ahli PAS yang akan keluar parti atau terus tak aktif dalam politik. Ada juga orang kata, UMNO sewaktu senang, masa itu lupakan PAS, tapi bila sudah 'susah' hulurkan pula persahabatan dengan PAS. Ada juga orang kata, perdamaian dengan UMNO hanya helah atau perangkap UMNO dan UMNO akan mengkhianati selepas ini.

DS Haji Hadi tidak tolak tawaran UMNO ini mentah-mentah. Kalaulah PAS tolak, sudah tentu awal-awal lagi DS Haji Hadi membuat kenyataan akhbar untuk menafikan atau menyatakan pendirian menolak perdamaian tersebut. Bahkan, DS Hj Hadi meminta pemimpin dan ahli PAS supaya tidak membuat sebarang kenyataan berkenaan dengan tawaran perdamaian ini. Bermula dengan Multaqa Alumni Al-Azhar yang mempertemukan DS Najib dan DS Haji Hadi pada 15 Disember 2015, mungkin ini akan tercatat dalam sejarah politik negara sebagai permulaan perdamaian itu.




PENGALAMAN MEMATANGKAN PERJUANGAN PAS

PAS telah berjuang dalam kancah politik negara sejak sebelum merdeka lagi, sejak tahun 1951. Walaupun pemimpin PAS bersilih ganti dan beberapa tokoh utama PAS keluar parti, PAS masih bertahan hingga sekarang. Dahulu PAS telah berhadapan dengan Parti HAMIN, BERJASA dan AKIM di dalam pilihanraya terutama di Kelantan, tetapi PAS terus kekal, manakala parti lain itu semakin kita tidak dengar sekarang. Sekarang pula wujud parti baru yang usianya baru beberapa bulan yang ditubuhkan oleh beberapa pemimpin kanan PAS iaitu Parti Amanah Negara atau PAN. Walaupun perkara ini serba sedikit menjejaskan PAS, namun PAS telah menggandakan usaha mendekati orang awam dan menambah keahlian baru PAS. PAS telah berjaya menambah keahlian barunya, melebihi jumlah ahlinya yang keluar parti.

PAS harus mengakui kesilapan silam dan muhasabah diri, iaitu bagaimana orang kuat PAS yang sudah lama dalam PAS boleh keluar parti. PAS tidak perlu meletakkan kelemahan itu kepada pihak lain termasuk orang yang keluar itu sahaja. Sebaliknya PAS perlu mengkaji dan membuat rumusan yang adil. Mungkin juga disebabkan kelemahan tarbiyah di dalam PAS yang tidak dapat mendekati dan menyatupadukan fikrah ahlinya.

PAS MASIH BERPENGARUH?

Beberapa pemimpin PKR yang pada mulanya meminggirkan PAS dan menyambut penubuhan parti PAN, lama kelamaan PKR sendiri 'terpaksa' mengakui 'pengaruh' yang ada pada PAS. Oleh itu, kedudukan PAS dalam pimpinan kerajaan di Selangor masih kekal hingga sekarang dan PAN tidak mendapat tempat dalam exco negeri Selangor walaupun telah wujudnya Pakatan Harapan yang dikatakan telah menggantikan Pakatan Rakyat sebelum ini.

Timbalan Presiden PKR Dato Seri Azmin Ali secara peribadi sangat rapat dengan DS HJ Hadi dan banyak 'terhutang budi' dengan DS Hj Hadi dalam isu jawatan Menteri Besar Selangor. Cuba kita fikir, sekiranya DS Hj Hadi menjadi 'pak turut' kepada kehendak PKR dan DAP dan kehendak Dato Seri Anwar Ibrahim, sudah tentu bukan DS Azmin Ali yang menjadi Menteri Besar hari ini. Sebagai Timbalan Presiden PKR, pengaruh DS Azmin Ali dari kalangan pimpinan PKR dan ADUN di Selangor cukup kuat. Sebab itulah kita lihat nada dan kenyataan beberapa pimpinan PKR seakan mengakui pengaruh PAS di Selangor. 

Seperkara lagi, sekiranya PAS menarik diri dari kerajaan Selangor, kemungkinan kerajaan yang sedia ada di Selangor tidak kekal. Tidak mustahil kalau ada ADUN dari Pakatan Harapan yang 'lari' menyokong parti lain pula kerana 'terasa hati' atau lain-lain sebab. Kedudukan DS Azmin sebagai Menteri Besar pun belum tentu bertahan kerana berkemungkinan bukan DS Azmin Ali yang menjadi pilihan ke jawatan itu. Waktu itu, menyesal tak ada gunanya lagi

Apabila melihat perhimpunan BERSIH tahun 2015 di Kuala Lumpur yang tidak disertai oleh PAS, peserta perhimpunan itu tidak ramai orang Melayu dan Islam, PKR mula memikir semula akan pentingnya pengaruh PAS.

BERSAMBUNG KE EPISOD 2:
( Tajuk: Kalau Boleh Dengan PKR dan DAP sebelum Ini, Kenapa Tak Boleh Dengan UMNO? KLIK SINI