Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

01 Mac 2011

Mahkamah Khas Rasuah, Bila Pula Mahkamah Khas Trafik ?


Tahniah kepada SPRM kerana tertubuhnya Mahkamah Sesyen Khas Rasuah yang memulakan operasinya minggu ini di bandar raya terpilih seperti di Johor Baharu, Ipoh, Seremban, Kuantan, Kuching, Kota Kinabalu, Kuala Lumpur dan Shah Alam. (menurut laporan akhbar beberapa hari lepas)

Saya yakin mahkamah khas itu juga akan membantu mempercepatkan perbicaraan kes-kes rasuah di negara kita. Para hakim juga dapat memberikan lebih tumpuan kerana mereka lebih mengkhususkan kepada kes-kes rasuah saja tanpa kes yang berbeza.

Kes Trafik

Sekarang banyak kes trafik, yang angkanya jutaan kes dan meningkat dari hari ke hari. Kalau satu persatu kes ini dibawa ke mahkamah, pasti merumitkan. Jadi, tidak adakah cadangan untuk menubuhkan mahkamah khas kepada kesalahan trafik ? Kalau ada, pasti memberi kebaikan kepada semua.

2 ulasan:

  1. Bagus juga idea tu tp saya nak tarik perhatian kpd satu isu i.e tabung derma masjid.Peruntukkanlah beberapa peratus setiap bln drpd kutipan yg beribu2 utk bantuan kilat kpd musafir yg terputus perbelanjaan,muallaf dsb.Tak payahlah tiap kali golongan spt ini memohon bantuan ,disuruh dia pergi pej agama( pej agama ,pej agama jugalah..tu pun kdg dibagi RM5 saja) atau pihak masjid buat pengumuman yg lazim dibuat..Tuan/puan,sipulan sekian2...kalau ada yg sudi menderma...Mana inisiatif masjid sendiri untuk membantu?Jgn simpan duit dlm bank aje.Jemaah suka kalau duit tu dimunafaatkan menolong org susah.Bkn duit individu pun..kan duit derma org ramai.Janganlah kedekut mcm duit sendiri pulak.Lebih baik masuk tabung anak yatim lain kali.Sekurang2 nampak diguna utk mkn-minum,pakaian,beli van dsb.Maaflah kalau komen saya tak 100% tepat.Mungkin tuan lagi arif.

    BalasPadam
  2. salam ustaz KL mmg dah lame ade mahkamah trafik

    BalasPadam

Dipersilakan komen.