Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

09 April 2011

Dana Jutawan Haji Jasman, Panassss


Tadi saya baca Harian Metro hari ini, muka depan cerita pasal cerita Dana Haji Jasman. Lebih menarik, sendikit ni guna nama Ustaz dan pegawai agama untuk mendapatkan pengaruh. Dahsyat.. zaman sekarang macam-macam ada. Katanya, berlaku di negeri Johor pulak tu.

Nasihat saya, kalau nak melabur, kena hati-hati dan kena ada pengetahuan dalam pelaburan. Supaya nanti kita tidak diperdaya oleh orang yang mengambil kesempatan atas diri kita. Jangan nak salahkan sesiapa kalau kita sudah terperangkap atau terpedaya, salahkan diri sendiri. Kenapa cepat sangat percaya sesuatu yang datang itu yang menjanjikan keuntungan berganda. Dah banyak kali saya pesan kat blog saya ni, bukan itu caranya nak berjaya. Bayangkan, takkanlah seringgit boleh untung sampai seribu ringgit.

Antara cara nak berjaya adalah berniaga. Bermula dengan kecil-kecilan kemudian barulah besar. Contohnya zaman sekarang dengan cara menjual melalui internet seperti facebook.

Sila baca cerita di akhbar berkenaan....

..............................................................................................................................................

Satu sindiket pelaburan palsu bukan saja dikesan ‘menjual agama’ sebagai aset untuk memperdaya mangsa, sebaliknya mendakwa ‘projek pelaburan’ yang dijalankan mereka ‘rahsia kerajaan’ selain hanya dibenarkan kepada golongan Muslim.

Sindiket penipuan pelaburan dikenali sebagai ‘Dana Haji Jasman’ dilaporkan mula bergiat aktif sejak 2007, selain mengaut keuntungan dipercayai mencecah jutaan ringgit sepanjang tempoh berkenaan selepas memperdaya ratusan mangsa terutama penduduk Johor dan kini mula menular ke Kuala Lumpur serta beberapa negeri lain di Semenanjung.

Difahamkan, skim pelaburan ala perniagaan jualan langsung berbilang tingkat (MLM) itu tidak menetapkan nilai minimum atau maksimum sebaliknya menjanjikan setiap pelaburan bermula RM1 akan diberikan pulangan RM1,000 dalam tempoh tertentu.

Biarpun konsep pelaburan ini seakan-akan sama seperti MLM, sindiket terbabit ‘menjual agama’ kerana setiap pelabur dipaksa menandatangani surat akuan bersumpah selain ‘berbaiah’ dan berjanji tidak menggunakan wang itu kepada jalan yang salah termasuk membeli rokok.Malah, ahli kumpulan sindiket terbabit menggelar diri mereka sebagai ‘kadi’ dan ‘pegawai agama’ selain melakukan penerangan di lokasi tumpuan golongan Muslim terutama di masjid dan surau.
Jurucakap Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SSM) berkata, sehingga kini pihaknya belum menerima laporan terperinci mengenai ahli kumpulan sindiket yang terbabit dalam skim pelaburan itu.

“Malah, SSM mengumpul maklumat orang ramai selepas beberapa aduan diterima daripada mangsa terutama penduduk di Johor.

“Pendedahan ini dilakukan biarpun SSM belum menerima laporan terperinci jumlah sebenar pelaburan dan kerugian mangsa kerana SSM tidak mahu lebih ramai mangsa terpedaya,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Menceritakan taktik kumpulan terbabit, jurucakap SSM berkata, mereka pergi ke kawasan tumpuan Muslim seperti masjid dan surau sebelum memperkenalkan diri sebagai ‘kadi’ atau ‘pegawai agama’.

“Malah, ada kalanya kumpulan terbabit melakukan ‘ceramah’ di hotel selepas melakukan hebahan di surau atau masjid mengenai pelaburan berkonsepkan Islam,” katanya.

Menurutnya, dalam ‘ceramah’ berkenaan kumpulan terbabit mendakwa dana itu milik kerajaan dan dikhaskan kepada Muslim serta perlu dirahsiakan daripada penganut agama lain.

“Setiap pelaburan RM1 dijanjikan pulangan RM1,000 dalam tempoh tertentu selain tidak dibenarkan untuk berbelanja di jalan yang salah termasuk membeli rokok.

“Kebijaksanaan kumpulan ini memanipulasi agama untuk meyakinkan mangsa terutama golongan Muslim daripada setiap peringkat menyebabkan ramai individu menyertai pelaburan berkenaan. Malah, mangsa bukan saja penduduk kampung berusia 50-an yang dipanggil ‘pak cik’ sebaliknya terdapat juga kakitangan kerajaan dan golongan profesional yang menjadi mangsa.

“Malah, maklumat yang kami peroleh mengatakan ada seorang individu melabur wang simpanan miliknya RM100,000 sebelum kumpulan terbabit menghilangkan diri,” katanya.

Katanya, dia menasihatkan orang ramai supaya lebih berhati-hati sebelum melakukan pelaburan dalam mana-mana skim kerana kebanyakannya menipu.

“Orang ramai boleh membuat rujukan dengan pihak SSM atau Bank Negara terlebih dulu sebelum melakukan sebarang pelaburan bagi memastikan mereka melabur dengan individu yang benar. Untuk menjadi orang kaya, sepatutnya masyarakat lebih bijak kerana untuk sampai ke tahap itu bukan suatu perkara mudah,” katanya.

Sehubungan itu, mangsa atau orang ramai yang mempunyai maklumat skim terbabit diminta menghubungi SSM di talian 03-62048999 atau emel kepada aduan@seccom.com.my.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan ketika dihubungi, mengesahkan menerima beberapa laporan berhubung skim pelaburan terbabit dan memberitahu siasatan lanjut dilakukan.
(Harian Metro) 9 April 2011

240 ulasan:

  1. Lembu jer yang boleh percaya benda cam ni...

    BalasPadam
  2. semoga dapat dlm masa terdekat ni....

    BalasPadam
  3. Semua yg masuk dana ni mcm dah kene pukau , ape yg diorg ckp sume betul , mmg jd lembu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Abih tu kenapa tak tangkap jer..kan dah lama berlaku benda ni. Setakat ckp orang macam lembu, siapa pun boleh

      Padam
    2. Da menda btol..nk tgkp uat pew..ko 2 lmbu xjoin..sdap sgt kap owg lmbu

      Padam
  4. sya x nak banyak cakap la lau kiter yaken allah kuasa makhluk langsung x der kuasa insyaallah yaken jer pnting.... x mustahil lau allah nk bg.

    BalasPadam
  5. Ayat ni yang tak tahan ni.....

    berjanji tidak menggunakan wang membeli rokok..

    BalasPadam
  6. ENTAH APA APA ENTAH..........Dah kena KENCING manis dah.......

    BalasPadam
  7. dah sah2 dana ni tah apa2 tapi masih ade yang menanti penuh mengharap.tak sabar nak bon ni kene dengan BNM,boleh buat tuntutan cepat2...

    BalasPadam
  8. x boleh pakai langsung
    dah tipu org berjuta2....

    harap allah bagi balasan pada org yang tipu org tue,

    BalasPadam
  9. Terpulang pd diri msing2 utk berfikir coz kta semua d kurniakan akal. Jgn meluahkan sebarang kenyataan sekiranya tiada kepastian. Duit msing2....

    BalasPadam
  10. kepada semua pelabur.. berdoalah bnyk2.. kira nye sudah ditakdir kan Allah nak beri rezeki itu kepada kita maka ia akan menjadi milik kita ... sekira nya bukan rezeki kita... rdda lah dengan ketentuan ILAHI.. x payah la nak reda macam2 cerita .. sekian harap maklum....

    BalasPadam
    Balasan
    1. klau btolla bnde ni tpu.aku redha.biar allah je y bls.ssungguhnya org y traniaya doanya trmkbul.aku cme hrap org y mnipu dgn mggunakan islam mndpt blasan y stimpal dri allah.aku xnk mnuduh sape2.sape y mkn cili dye y rase pdasnye.salam..

      Padam
  11. kepada semua pelabur... kita x payah la nak berharap sangat dengan pelaburan itu...sekiranya dapat, dapat la... sekiranya x dapat, x dapat la... jikalau dengan keizinanNya insyaallah kte smue akan perolehi keuntungan itu sama2.. kita semua hanya mampu berdoa dan merancang sahaja.. tetapi yang menentukan nya hanyalah Allah s.w.t sahaja... sekian .. harap maklum...

    BalasPadam
  12. esok kuar wahai pembace2 semua....bersyukurla dgn ape yg ade...............

    BalasPadam
    Balasan
    1. walau apapun yg diperkatakan oleh orang luar ttng dana ni,hanya ahli yg terlibat secara jujur shj yg tidak merapu atau maki hamun tak tentu pasal.xde sbb nak marah setakat melabur RM100.shj.inipun kalau dapat dah cukup banyak nilainya.tapi,mungkin nak lebih..tamak tu namanya.dah bertahun pun..terima je lah..hilang pun RM100 je,ada,adalah rezeki..xde,redha je lah..InsyaAllah..x lama lagi ni..cuma kena sabar la,tu je..tahniah!bagi yg masih menanti.orng lain x percaya biarlah...x lama je lagi nak dapat.mudah2an dapat rezeki ni nanti semakin kuat melaksanakan ibadah kepada ALLAH..

      Padam
    2. betul tu...x dpt mcm2 leh kata.kalau dh dpt lain pulak cite diorang pulak kn

      Padam
  13. Bodoh.. Dah masuk newspaper masih lg nk caye. Dah terang2 polis kuar statement benda ni menipu.

    BalasPadam
  14. Sory to said.,memg dlu aq xprcya,n pts harapn,tp stil diam..rzki Allah beri,kite laksanakn tngjwb je.. Aq invest rm 13 k.,n aq bsyukur sgt,bhgian aq da dpt, RM 13.2 million..akn aq update status akaun aq. Tq.

    BalasPadam
    Balasan
    1. comfirm ka dh dpt ? bila tarikh

      Padam
    2. Assalam....betul ke you dah dapat????

      Padam
    3. dah dapat dah 13 juta tu... tapi tak nampak dalam akaun.. kalau nak nampak kena topup 1k .. kah kah kah

      Padam
  15. boleh cayee ker nii haaaaaa................?

    BalasPadam
  16. TENGKUSUNNY69: korg ni semua jgn merapu boleh x!! yg x invest jgn nk sebuk kt sni boleh pegi berambud!! untuk semua pelabur for ur info duit comfirm masuk account CIMB sebelum raya ini 2012.

    BalasPadam
    Balasan
    1. iyaeeeeeee keeeeeeeeeer

      Padam
    2. ada dapat ke tengku?

      Padam
    3. Tengku Sunny 23 Julai 2012 12:07 PG tersilap tulis tu..
      dia sebenarnya nak tulis "duit comfirm masuk account CIMB sebelum raya ini 2102 bukan 2012 laaa... ni kan baru 2013, lama lagi tuuuu....hehehe...
      kambing pun tau kalau ada manusia nak tipu dia
      sampai 2 kali keh keh keh

      Padam
  17. kalau betul sukur alhamdulillah..........

    BalasPadam
  18. alhamdullilah..sujud syukur kepada sesiapa yang akan menerima rezeki Allah yang tak disangka2 yang telah dijanjikanNya sebelum raya ini..semoga umat Islam terutamanya bangsa melayu akan terus gemilang dan tidak tersesat dari Agamanya selepas ini..Ingatlah bahawa Tuhan itu benar..Tiada lain semuanya dari Allah..Amin..

    BalasPadam
  19. amin ya rabilalamin.............................

    BalasPadam
  20. kepala hangguk korang lah..duk amin2 kat benda yg tak wujud..diaorang duk collect lagi..duk kata sebelum raya nak dapat tapi collect lagi buat apa?...tahun lepas paksa sampai ugut kena serahkan duit sebelum raya..tetibe masuk sms..mintak maaf..najib tak bagi pelepasan sebelum raya..hanya lepas raya je boleh dapat..haramjadah..lepas raya 2011 abuk pun tarak..ni..dah nak raya 2012..collect lagi..janji nak bagi sebelum raya..nanti dah hujung2 mesti ada sms kata..urusan tak selesai lah..kerajaan tak nak lepaskan lah..apa kerajaan kita yg kononnya telus ni buta harbi ke apa? senang2 orang duk gunakan nama diaorang dan jadi punca utama berpuluh ribu sh yg join menatang ni menyalahkan kerajaan..apa puluh2 ribu undi dari golongan sh ni tak laku ke?..atau diaorang rasa diaorang dah kebal sangat?

    BalasPadam
  21. kita tunggu dan lihat

    BalasPadam
  22. ada yang beritahu besok confirm keluar . tak tahu samaada dapat full atau sebahagian .

    BalasPadam
  23. Semua tu tipu..ckp bln 6 ni dah nak raya mana ada..semua kena main lah..tunggu buah gugur gak ni tunggu janji lps sebulan sebulan bwk ketahun..dah kena lah SH semua..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Segala urusan bukanya semudah yg di jangka ... semua yg menguruskannya pun nak duit tu dapat di guna pakai ... mereka bukannya sesuka hati beri tarikh namun mereka pun macam kita juga dapat maklumat dari atasan dan mengharap dapat duit tu dgn kadar segera ... kita patut berterima kasih dgn mereka yg bertungkus lumus menguruskan DANA ini ...dan yg pasti jgn lupa bersyukur kehadrat Illahi kerna memberi kita peluang yang ada ini ... kalau mereka tak minta lagi duit bagaimana pula org yg tak pernah dpt peluang mungkin ini peluang mereka pula ...pls thing positive

      Padam
  24. mari mari kita tengok siapa yg kena............. no 2 ana sudah rejesterlh,,,,,,,,,,,,hehehehehehehehehehehe

    BalasPadam
  25. confirm duit dah tk dapat sebelum raya. tak leh lah raya sakan tahun ni.....

    BalasPadam
  26. sabat sabat cuba visit blog khas dana hj jasman.disana ramai sabat sabat yg lepas perasaan dan yg meroyan pun ada

    BalasPadam
  27. bulan syawal dah nak abissss.....satu sen pun masih belom nampak...

    BalasPadam
  28. Dah bersyawal syawal abis..... tunggu jer ler syawal tahun depan pulak bro's makin ditopup special assignment.... makin jauh pula rasanya... tapi keyakinan masih tak pudar... mungkin kebenarannya ada... sama ada fakta atau auta??? kita tunggu 15 september ni sebelum hari malaysia... kah kah kah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku dpt info yg dana ni nak keluar pad esok 18 sept 2012 . Tapi entahlah dah berapa kali dpt info macam ni dah biasa sangat macam cerita gembala kambing dgn serigala .

      Padam
  29. Assalam.....dgr cerita 18 ni PM dapat....by 20 leader dapat.....
    Wallahualam......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insyaallah besok 20/9/12 ada berita gembira dari leader....sama sama kita nantikan

      Padam
    2. Delay lagi....entah kali ke berapa.....

      Padam
  30. kite tngu 25hb insyallah

    BalasPadam
  31. Dah 25hb dah.....tiada cerita ke??

    BalasPadam
  32. memang sahlah kena tipu....

    BalasPadam
  33. memang sah la....KENA TIPU

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bengong x habis2..kpada spe yg melabur tu..haha

      Padam
  34. Dana ni dah lama,dah berkali kali janji nak bayar, siap bagi tarikh, pastu senyap, macam macam dalih dia orang bagi sebab bayaran tertangguh, kekadang tu bila baca alasan yang diberi, langsung tak masuk akal

    BalasPadam
  35. Last yg terakhir....9/10/12.....dalam blog dana hj jasman pun kata begitu...kita tunggu

    BalasPadam
  36. im one of the dumd ass who join this scam.. Cik yusuf from cheras is the mastermind. sound like indonesian .. and looks like one. The funny part is he claim to be very wealthy and has 2 wives. Unfortunately the second wife looks exactly like some hideous looking maid!! itu jer ko mampu? Dah lah kuku jari kelingking panjang.. Islamic sgttt!! pastu ada hati marah org x cabut cincin masa angkat baiah...

    BalasPadam
  37. kadang2 fikir mcm kena tipu.tp mana pergi pihak berkuasa...kalau sah benda tipu nape tak halang dri trus menipu rakyat malaysia.mengikut komen2 ada kata dh kuar paper.masih tk benteras lg.bermakna benda ni btul.kita tunggu dan lihat je la.

    BalasPadam
  38. dah puas menunggu dah puas melihat. mana hasilnya????

    BalasPadam
  39. korang yg dah keluar ... diamlah jer ,, dah ambik duit diam-diam jer lah apa yg bisang2 ..

    BalasPadam
  40. Sehingga kini tiada pembayaran yg dibuat. Ini bukan satu pelaburan tapi hanya satu pengharapan kepada suatu benda yg belum tentu wujud.

    BalasPadam
  41. Kpd sume para plbur dana ni, bersbrlah....
    Sesungguhnyer kalau Allah berkehendakkannya,pasti ia akan trjadi.
    Baykkn brtwakal dn mnsyukuri nikmt-Nya.
    Jgn byk brburuk sangka sdgkn kita pun x tahu ape yg sdg brlaku...Hanya brsbr mnunggu dn mennti kebenarannya
    Jika sesuatu yg dikehendaki mudh diperolehi dn senang didapati, pasti kita x akan menghargainya...
    Bkn senang nk jady senang...BERTAWAKAL DN BERDOALAH...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apahal banyak bunyi jumpa gua wan naga.....gua kenal haji jasman lu org je rase kene kencing,dia mane ade kencing lu org,gua 10 tahun kongsi gelap gua ada ikut perkembangan die,die penat naik turun pasal lu org nyer duit.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  42. hanya yang berani sahaja boleh masuk dana ni...yg tak berani tu dok sibuk buat apa...pi rahhhhh...

    BalasPadam
  43. apo bondo ni haa!!!!!!

    BalasPadam
  44. duit dah masuk ke PM

    BalasPadam
  45. Percaya pada rezeki allah.yg tgh menunggu tu jgn lah merapu faham ke xfaham skim ni? Cuba bawa bersabar org yg menguruskan dana ni penat turun naik buat keje.kita cuma tahu nak senang aje susah org xambil tahu.kalo rugi seratus je kalo rezeki siapa yg tahu..siapa yg xtahu kes dana ni jgn buat andaian kang fitnah
    yg jadi jenuh nak minta maaf. Aku labur banyak giler xbising pun..buka minda berbincanglah dgn leader ambil tahu hal semasa.kalo dana ni tipu dah lama kedalam haji ni so fikir2kanlah

    BalasPadam
  46. ic nampak mcm marah.................... bapak marah tak?

    BalasPadam
  47. awak kenal ke haji nie....

    secara logik nya mmg dana nie tak masuk akal.....

    lau kte cakap pasal rezeki Allah s.w.t yg maha mengetahui.....

    saya tak nak org melayu kene tipu....

    kawan saya org susah...pinjam duit kwn die masuk benda nie...

    saya harap ke ajaib yg akan berlaku.....

    tunggu dan lihat je lah...

    kalau dana nie tipu... moga Allah binasa kan org yg terlibat....

    ps: doa org nya ter inaya nie makbul tau....

    BalasPadam
  48. bila nya kita semua dapat hasil..................

    BalasPadam
  49. permulaan yang tak jelas,pertengahan yang tak jelas dan akhir yang tiada kesudahan .

    BalasPadam
  50. Masanya sudah hampir maka ramailah orang kaya baru akhir zaman

    BalasPadam
  51. Ngarut semua , penantian yang tak kesudahan.Dengar kata Hj Jasman dah kena cekop dengan Interpol.

    BalasPadam
  52. dengar citer PM dh dpt tp x tau kesasihannya, sabor yer SH2

    BalasPadam
  53. ya ke dah kena cekop,xde pun dalam paper..takan penguatkuasa tido..kalau dah kena cekop mesti kecoh satu malaysia..kalau ada bukuti baru aku percaya...

    BalasPadam
  54. huhuhuhuhuhuhuuhuhuh lme lg keee............

    BalasPadam
  55. kata lps pemberian generasi kedua felda, baru turn kita pulak..itu pun klu betul le..banyakkan doa dan bersabar. kalau rezeki tak kemana.

    BalasPadam
  56. info baru yg aku dapat...atas sebab2 keselamatan, duit akan diagihkan 6 bulan dari skrg. bagi yg memerlukan perlu top up dan bank draf akan dikeluarkan atas nama anda...hehehehe sama aje ceritanya...

    BalasPadam
  57. pakcikkk kayoooooooooooooooooo

    BalasPadam
  58. kenapa ko org ni dah gila keee........... banyaklah bersukur,,,,,wahai hamba allah dng rezeki yg adaa.

    BalasPadam
  59. Ada ke dana ni jangan tunggu benda yang tak ada sampai bila pun takkan dapat

    BalasPadam
  60. salam , nak ku x percaya duit banyak dah di laburkan , nak percaya sampai sekarang x dapat2 ,janji dari dulu lagi dgan menyatakan dah selesai tapi bila sampai tarikh angaran sampai timbul masaalah yg x lojik , untok atasi masaalah itu kena lah kutip duit lagi untok bayar itu & ini , bila nak resign kawan2 yg bodoh2 kena bayar denda ,bila kena teminate pun kena bayar denda ,ok lah tunggu ajalah , ehh x boleh juga bila ada diaorang buat colection kita kena juaga bagi x bagi lama2 kena terminate , yyg sebenarnya kita bodoh nak jaga hati kawan pun kita kena bayar ,ni kita tengok la pulak 18 nov 2012 x tau laa apa nak jadi pulak , org 2 bagi nasihat supaya lupakan projek ini tapi sampai sekarang x dengar , cam mana leh lupakan duit dah banyak melabur , ini lah yg menguntungkan haji jasman kerana orang macam sy telah di ikat , sy rasa ramai yg macam sy sudah terlebih angan2 dan melabur atas pelaburan yg x jelas hitam putihnya hanya dengar cerita aja ,kalau surat baiah tu hanya laku bila duit tu dah dapat bukan surat ahli atau pendaftaran ,apa yg penting kita tertipu.

    BalasPadam
  61. tuan bila nak kuar ferari? pm kata coming soon , dalam cerite filipina marimar , czurita tanya ayahnya bila keluarga akan bahagia ayahnya jawab caoming soon , anaknya kata lagi coming soon itu esok ke lusa, budak kecil pun nak tarikh yg pasti , bukan cam kita bodoh , yg best ayat sabar , sabar itu pakaian orang beriman , x tau ke sabar itu bertempat , yg lagi best ayat, (nanti bila kitaorang senang itu jam korang baru tau tapi aku x lah kejam sangat apa yg kau kutuk aku tlg juga walau pun kau x minta tlg....) huh.. baaiknya ayat.

    BalasPadam
  62. mmg penipu dana ni.....kesian yg melabur.berangan2 nak jd jutawan.nak kaya kerja..buat bisnes.bukanya labur rm 100 dapat juta juta.ha ha ha .nak bg rm 1 pun susah nikan berjuta2.pikir lah sendiri bro

    BalasPadam
  63. dah 26 aribulan..masih takde kabar berita..aku tak masuk..tp aku kesian ngan kwn kwn aku yg masuk..walau dimulut kata..ahh takpe la..ade..ade la..kalau takde..100 je...tu yg seratus? yg seribu?takpe la...tu sorang?8000 org ? x 100..tu yg baru masuk..yg dr tahun 2003? yg mmg berduit masuk tu aku tak kisah...psl mmg kira campak pejam mata..tp yg takberduit ni..berharap miracle utk ubah kehidupan..utk bantu muslim...yg hari hari berkumpul..berharap..just like a support group utk tetapkan keyakinan..bukan keimanan..keyakinan bende ni betul..aku tak kisah nk masuk pun cuma aku kisahkan bila da hari hari mengharap..kesian. aku pun mengharap jugak..mengharapkan biar mende ni jd enyataan..sian kawan kawan aku...salam.

    BalasPadam
  64. tuan jgn lebih2 ,tunggu aja laa ,sabar lah patut minggu ni tapi ada masaalah teknikal untuk selesaikan masaalah setapak je lagi tapi kiata memerlukan sedikit sumbangan rm400,000 shj bagi menyelesaikan nya

    BalasPadam
    Balasan
    1. pale but 400000 glo apo?1sen xnmpk lg,ni nk mtk 400000.zzz..

      Padam
  65. hari ahad bru pi jhr ikut kwn baiah..... duit dh slesai kes dr sgi prundangan.... tunggu nk msuk je... aku trkjut juga wei... tk lma lg kwn aku jd jutwan....ustaz syukor tk silap aku... dasat.. tak mustahil tp cam tk logik labur 1k dpt 20 juta tu.... aku jd saksi je la.. ustaz tu kata smlm tarikh tutup dah.. lps ni penyerahan dah... klu btul tmpnag snang kwb je la...

    BalasPadam
  66. YG DAH P IKUT KWN BAIAH TU TAHNIAH....?ABG ANGKAT AKU PON TGH TGGU KATA PM TARIKH SELAMAT PD 21HB DISEMBER GROUP KAMI SMUA DAH GOYANG HARI2 TAK LEH TIDO,YG MANA DAH PI DGR TAKLIMAT DAH DGR CERITA SMUA DAN ATUR CARA,CUMA BILA NAK MASUK FUND NI BAGI YG DAH TAHU MAIN TRADE MONEY MEMANG BUKAN SENANG.....?///?KITA TGGU DAN LIHAT JE LA HAMPA TAK JOIN MANA NAK RASA SAKIT JIWA GROUP KAMI DAH RATUS RIBU MELABUR TAPI KAMI TAK KESAH JIKA ADA CANTEK RAMAI YG AKAN DIBANTU AKAN DTG,JIKA TAK ADA WALLAHUALLAM APA AKAN JADI PADA SI PULAN TU JADI WAK JANJI KENA KOTA KAMI TGGU......///

    BalasPadam
  67. yg dah join duduk diam2...yg tak join biarkan ....kalau dapat korang memang org terpilih...yg tak join anggaplah bukan rezeki korang....yg penting untuk dapatkan sesuatu kita kena beri sesuatu....pada aku mudah je...sekurang2nya aku dah boleh berangan berbanding korang yg tidak join dan hanya membebel... kalau rm100 yg aku labur aku tidak akan jatuh miskin.....renung2kan lah ...Allah turunkan tsunami Allah juga boleh turunkan nikmat kepada yg dikehendakiNYA...sekian

    BalasPadam
  68. sabarla kawe kawe sebab tunggu 26hb masuk leader, katenya

    BalasPadam
  69. moga berjaya kate 26hb nei msk leader

    BalasPadam
  70. hahaha.. wa tak masuk alhamdulilah... tido pun nyenyak..

    pada yang masuk.. tahniah kena tipu.. kena tipu.. kena tipu lagi... hahaha.. ada otak pakai la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tipuke hang apa peduli, baik sangka dan sabar yg akan menang, sbb kita tak labur, cuma bagi belanja buat urusan je,

      Padam
  71. Aa sbnrnya kita tk melabur apa2 pun duit yg kita bgi bertujuan untuk prosidur membuka dana tu, cuba tuan2 fikir sedangkan harta pusaka kita sendiri yg mmg milik ketrunn kita bila kita tuntut pun terpaksa upah loyer dan duit blanja prosidur tuntutan mgkn berjmlah puluhan ribu rnggt atau mgkn ratusan rbu rnggt dn ambl msa smpai brtahun thn untk kita dpt inikan plk duit dana yg bkn mlk kta tpi org lain berusaha untk bgi pda kita, fikir2 lh belanja dn modal yg diperlukan,aku yakin dana ni akan dpt kt kta jgk satu hari nnti....

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju apa yang kamu nyatakan.ibaratnya kalau kita nak bertunang mesti ada cincinnya.kalau calunnya ada um nak tambah wang hantaran berapa banyak kita punya suka.yang penting ada tandanya dah masuk daftar.satu lagi contoh kalau kita nak belajar sekolah mesti ada bayar yuran persekolahan baru ilmu yang dipelajari ada berkat dan menuntut ilmu ada keihlasan dan keyakinan kalau free je macam cadangan PR nanti nak tak nak je.itu sbbnya kesudahan datang yang kurang baik betol tak?Begitu juga dengan Dana ini.kita kena faham baiah yang telah kita tandatangani.misalnya sekarang kita dah ada ikhtiar campak biji durian di kebun kita.satu hari kita boleh sangka entah berapa tahun pokok durian tumbuh di kebun kita dan lebat buahnya pulak tu,apa kita tak merasa hasilnya cuba fikir sampai situ kalau kita daripada tak pernah buat sesuatu.bau durian pun tak dapat dihidu.

      Padam
    2. Selamat Berjaya Inshallah ............Yang tak masuk duduk diam2 Nanti kalau dapat minta belanja pada orang masuk !

      Padam
    3. Dana ini betul rezki utk orang terpilih aja jangan peningkan kepala !

      Padam
  72. Assalamualaikum Orang yang tak ambil bahagian Dana ini duduk diam2 kalau betul dapat jumpa kawan2 atau saudara yang masuk mintak belanja itu aja sudah lah ! Sama2 doakan cepat2 dapat.........Dapat memang dapat cepat lambat aja !

    BalasPadam
  73. Phui la x msuk duduk diam2 la! ///

    BalasPadam
  74. Insyaallah....byk2 la bdoa....xpyh duk ckap mcm2....buang masa...nti,skit jiwa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harap2 la jadi Kenyataan....///

      Padam
  75. Ada beberapa komen yg saya sifatkan tak sesuai utk disiarkan sebab ada kata2 menghina agama dan keturunan org kita. Jangan itu macam, berilah komen yg sihat walafiat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah Tuan Kadhi ! Yang masuk itu biar lah sama2 kita doakan semuga menjadi kenyataan Kalau betul dapat bukan duit itu digunakan sendiri dan keluarga nanti kan bantu orang yang susah , diguna untuk kebaikan dan unuk sear Islam madrasah ,mesjid, sekolah dll.

      Padam
  76. bagi sya kita tunggu dan lihat jeee...aamgaplah sedekah kalau x dapat.x rugi pun klau setakat rm100 tu..kalau nk di jdikan rezeki x kan kemana.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sikap tak kisah macam nilah yang membuatkan si penipu lebih bersemangat menipu saudara kita yang lain. fikir-fikirkanlah

      Padam
  77. saya orang Melayu, tapi saya sedih bila melihat ramai orang Melayu yang masih sempit pemikirannya kerana hanya mahu cepat kaya tanpa perlu berkerja, kes dana ini telah berleluasa sejak dari tahun 2005 lagi, dan sudah berpuluh kali tarikh wang yang akan diterima dijanjikan, tetapi pada pengetahuan saya tiada seorang yang pernah menerima wang itu, sedarlah wahai Melayu, memanglah RM100 tidak sebesar man bagi yang berkemampuan tetapi besar bagi mereka terpaksa meminjam semata2 untuk melabur dalam skim ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita tunggu dan lihat selepas tarikh 14/01/2013 ni...apa yg berlaku tungguuu

      Padam
  78. maklumat terbaru sy terima dari sms semlm 13 jan 2013 jam 10.12 pagi selepas satu taklimat Dana ROP di Subang Bestari. Sms tersebut berbunyi begini...Assalam, pihak pengurusan amat menghargai kesabaran tuan/puan dalam program ini dan berbesar hati menawarkan pakej hebat, di mana setiap topup RM1K sebelum jam 4 ptg Isnin 14/1/2013 akan dibayar RM20J ! sila hubungi Leader tuan/puan utk merebut PELUANG KEEMASAN ini. TQ. Ini lah maklumat yg di terima setiap kali taklimat ROP dibuat...

    BalasPadam
  79. Dulu2 orng pakai cawat....tak pernah fikir akan pakai pakaian lengkap....zaman sentiasa berubah..mungkin zaman org miskin tetiba jadi kaya raya akan berlaku....hanya Allah yg maha mengetahui....tunggu dan lihat shj walaupun tak menyertai.....

    BalasPadam
  80. dah lepas tarikh spatutnya...ade apa apa info yang boleh dikongsikan..t.kasih

    BalasPadam
  81. Memang penipu Hj Jasman dan Hj Anuar. Aku tenguk kat intennet ini lah orang2nya yg kolek duit banyak2 tapi tak tunaikan janji2nya.

    Kesihan, kawan aku masih mengharapkan HIBBAH dan sentiasa menyebut2nya. Dia selalu menghantar mesej mengatakan dia akan menerimanya dalam berapa hari lagi. Lepas tu senyap dan kemudian menghantar lagi mesej yg hampir sama. Aku ingat dah lebih 20 kali dia hantaq kat aku.Dia akan memberi aku dan kawan ku seorang lagi RM50,000 bila menerima hibbah! aku pun tunggu juga dulu... Sekarang aku dah bosan!

    BalasPadam
  82. Jeng jeng jenggggglooottt....haha..yeay yeayyy dh dpt duit..dr dana poket mak aku..haha..

    BalasPadam
  83. Assalamualaikum....nampak mcm meriah jer kat sini....apa info dhj kiter? Hari tu hj syukor cakap tarikh tutupnya adalah tarikh penerimaan dana. Ini bermakna mmg tak akan ada ler tarikh yg betulnyer kat sini. Tarikh yg betul tidak akan diberitahu di sini atas sbb2 keselamatan. Semua tarikh yg diberitahu di sini bukanlah tarikh sebenar..harap tuan2 tanyalah PM masing2....akan sampai pengakhirannyer...itulah ayat skema yg selalu didengar....hehehe....wassalam

    BalasPadam
  84. masih belum ada info yg sahih lagi ke?

    BalasPadam
  85. Btol ke diorg nak bg 10k duli untuk idop smentara tunggu bc n bd turun

    BalasPadam
  86. minggu depan pm dapat..peserta minggu pertama Februari..insyallah.sama2 kita berdoa di permudah dan di percepatkan..amin$$$$

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul ke?..setahu sye dr bulan nov duit tu dah msuk pd pm..cume tuggu arahan diagihkan...dh 3 bln benda yg same..kutipan msih dibuat..

      Padam
  87. what is the man...

    BalasPadam
  88. asyik2 dah dekat...kita sbagai orang biasa hanya mampu berdoa..sekiranya dana ini menipu..kita semua tida akan berdiam diri..

    BalasPadam
  89. Saya tak kata dana ni menipu tapi kemungkinannya ada.

    BalasPadam
  90. Ada info terbaru yg en. Dapat?tolong kongsi

    BalasPadam
  91. Insyallah...aamiin...

    BalasPadam
  92. Salam. Dana ni boleh menyebabkan penyakit mental. Perpecahan dn perselisihan faham pasti akan berlaku. Kesahihan belum terbukti. Fakta atau auta? Yg pasti orang yg mengharap mesti cakap fakta. Mesti ada pro dn kontra. Rezeki memang Allah yg beri, itu sudah pasti. Cara mencari rezki?

    BalasPadam
  93. Masuk RM10 dapat RM10 ribu, masuk RM1,000 dapat RM 1 juta. kalau tak dapat meloponglah org yg melabur. kalau dapat, meroyanlah orang yang tak henti2 mengutuk sekarang ni...

    BalasPadam
  94. Bagi yang ade maklumat yg sahih tu sentiasa beri mklumat kepada ahli...jangan diam saje..kalau ditangguh ckp ditagguh kalau tidak berilah tahu ape sebabnyer agak orang yg menuggu bleh menerangkan kepada ahli yang lain..

    BalasPadam
  95. Katanyer minggu ni pm dapat..minggu depan ahli yg dapat..kalau betul perkara ni alhamdulillah..kalau tidak pm sekalian beri penjelasan mengapa ditangguhkan lagi supaya ade jwpn..

    BalasPadam
  96. Terima kasih kepada tuan yg menyampaikan maklumat ini,

    BalasPadam
  97. Hari pertama g jumpa pak maun tu, mmg da was2 da. Kalau dlm akaun suda ada berbilion2.. Apa susa, bg je la skit2.. Xpyh nk tggu dan terus menunggu.. Kesian kt makcik2 yg labur ribu2 sbb nk langsai hutang. Kesian klu xpjg umur xda rezeki la. Tp ble dtanya pasal dpt duit utk selesai hutang/blacklist.. Riak wjah klihatan cemas seperti meletak harapn yg tinggi pda makcik tu.. Tp cuba mgembirakan hati mkcik tu.. Boleh.. Tp terus tukar topik. Hahaha.. Akhir dgr berita tengah bulan feb dorg dpt.. Tggu dan jadi penunggu.. Hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. begitula ...asik ditunda...x ada yg kukuh cakapnyer....menghampakan harapan makcik2..pakcik2..semoga dipanjangkan usia utk merasai dana yg dikatakan hebat neh....

      Padam
    2. mmg mcm kassi selamat la dana neh....hihihi

      Padam
  98. Hari ni dengar kena bukak private account pulak

    BalasPadam
    Balasan
    1. bkn ke semua ahli dah ade akaun CIMB sendri?knapa nak bukak akaun lg?

      Padam
  99. maknanye,,akaun bank sendiri ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ish3 mcm2 ada ha ha ha....tik tok tik tok

      Padam
    2. ala..wat x tau je..asik suoh buka account tapi duit x masuk nak wat pe....keluar duit lagi ada la......abaikan jewww...

      Padam
    3. BETUL TU.............

      Padam
  100. Banyak maklumat terbaru yang saye terima..antaranye mengenai kutipan2 tambahan tu dibuat untuk menyelamatkan ahli yg tertipu oleh org yg tak bertanggugjawab..selagi tidak keluar dana ni selagi itu boleh tambah..dan juga..selagi tidak dipanggil melalui sms atau telefon dari pm maka sabarlah menunggu giliran anda untuk penerimaan..

    BalasPadam
  101. BRIM dah bermula....dana ni entah mana penghujungnyer...kasihan kepada mereka yg mengharap x ada jawapannyer..ada yg da 4 tahun dan lebih ..masih menunggu duit mereka tapi hampehhh jew....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..kesian kat diorang yang dah tua tu..silap2 langsung tak dapat merasa..

      Padam
    2. HAKIKATNYE...TIADA!

      Padam
  102. kita kuar duit dulu pun xde dibagi resit mcmne????????

    BalasPadam
  103. Sabarlah... InsyaAllah adanya nanti...tak yah meroyan. Tak percaya dari awal lagi tak yah join. Sekiranya anda dekat dgn orang2 mengusahakannya pasti tersenyum sekarang ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun rapat dengan orang2 yang mengusahakan..masalahnyer bile ditanye tiada jawapan dan kata putus diberikan,malah kdg kne marah...susah saye nak jawab dengan sedara mara n rakan yang bertanye..kte pulak yang jadi mangsa..diorg relax je..

      Padam
    2. katakan yg benar......semuanye dah ke laut.....berentilah bermimpi....

      Padam
  104. Salam, dah nak boom ni sabar2.

    BalasPadam
  105. Balasan
    1. kadang pikir memang kene tipu..citernyer same je..ceriter pasal duit tu boleh beli rumah, tanah n emas..duitnyerr tak pulak bagitau bile nak dapat..

      Padam
    2. salam satu malaysia, selagi kita percaya akan dana ini selagi itulah mereka2 berpeluang mengambil duit dari kita dgn berbagai alasan

      Padam
  106. betul juga rasanya bila mereka nak genjak tarikh ada aja masaalah terlepas pandang yg perlu diselesaikan pas tu mintak topuplah atau sesipa yg bayar rm2000 dpt lah kemudahan pegeluaran

    BalasPadam
  107. X tau dh nk kata apa..dh join kenala tunggu nk wat camana cuma brdoa yg x putus2 kpd Allah smoga dgn izinnya kita dpt merasa duit dr dana ni dsamping trs dgn khidupan kita seharian moga Allah prkenankn doa hambaNya

    BalasPadam
    Balasan
    1. x de dah...nk topup 400k lg.......masuk laut dah...labu oii.....apa nk buat....

      Padam
  108. dah joint kita tunggu ajalah tapi kalau ada topup lagi maananya kita kena tipu lagilah adanya , jadi tunggu boleh tapi topup sorry kerana x sanggup kena tipu lagi ,

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah mase utk brenti bermimpi.......apo nak dikato.....

      Padam
  109. Suasana di semua Caw CIMB Johor Bahru semalam.
    Para SH memasing tersenyum2 membawa karung guni kosong
    untuk mengambil cash hasil dana Hj Jasman. Sebelah tangan pegang
    karung guni kosong, sebelah lagi pegang flyer keta mewah - katanya
    keluar bank nanti terus pegi beli keta mewah. Dalam sibuk berbaris tu kerani kaunter kata cash boleh diamik terus dari ATM, kaunter tak de cash. jadi semua SH pun berebut2 pulak berbaris depan mesen ATM. Lepas cek akaun memasing, sorang2 menyumpah sbb akaun tu tulis baki akaun anda adalah RM12.72 sen = sama macam tahun 2005 dulu jugak, maka mencarut2 dan menyumpah seranahlah SH semua , tak lama lepas tu tit tit tit ... signal msg sms henpon semua SH berbunyi ... jeng jeng jeng .. sms tu kata " sila top up lagi RM1,000.00 kalau nak sangat dana ni, kalau tak topu up anada akan diterminate.."

    BalasPadam
  110. pelik...lama..tunggu,,pilihanraya,,dekat,,nih,,,agak2 dpt,,kedana hj jasman..

    .sebenarnyaaa kt bayar utk berangan jd kaya kot..yg kaya. pm..entah2 saja buat kutipan,,utk pilihan raya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. INFO TERBARU...KENA TOPUP DAN KENA TIPOOOOOOOOO..........

      Padam
  111. Climax dana ni pd PRU13 kan? So lps tu blh ttup ini cerita...klo ada alhamdulillah...klo x ade mmg menipu le jwbnye...so blh ambil iktibar pd semua...wasalam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu...tak kan nk tuggu PRU14 pulak kan????

      Padam
  112. SABAR PARA PELABUR PM DH CKP TGGU ABIS PILIHAN RAYA INI. SEBAB PM NK BAGI DANA DANA KECIL PADA RAKYAT DULU LEPAS TU DANA DANA BESAR YG DI JANJI KAN LEPAS PRU13 ON MARCH 2013.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm..lps pilihanraya plak..kata sblm pilihanraya?..ade dana kecil n dana besar plak..dah tu sruh tuggu smpi bulan mac pulak!!!!...ni sbnrnye nak sedapkan hati je supaya pelabur tak tarik diri..mcm2 penipuan zmn skrg ni..

      Padam
    2. CUKUP2LAH TU MENIPU........

      Padam
    3. SETUJU......SEDARLAH SEMUA!!!

      Padam
  113. woit lepas pilihan rayala pulak cammana ngan 10k yg kata sebelum raya cina tu apa lah nasib dari macam2 raya dah lepas ni pilihan raya pulak memang tunggu hantu raya laa

    BalasPadam
  114. Entahlahh... ALLAH aje yg tau sejauh mana kebenaran dana Hj Jasman ni... katanya dana ni ada melibatkan ketua pesantren indonesia... entah yer entahh tidakk... mintak duit jugak tuu indon ni... kalau sesiapa ada dengar org indon tu nama nya handono.... tul ker tu....

    BalasPadam
  115. kah kah kah ... kambing pun tau kalau manusia nak tipu dia sampai dua kali

    BalasPadam
  116. X payah topup....kalu nak lepas pru13...kelaut jawabnye...last tunggu sampai pru13 je...aku yg rapat ngan pm ....pm cakap diorg pon tertekan kalu sh tanya...sbb kebanyakkan step infooo dr org atas bru turun ke pm..smpai pm sendiri pon naik segan nak melayankan msg topup dan anjak tarikh dr org atas...tp bakan semua pm yg jujur..k...sh kene pkai jarum tajam kalu nak follow pm...

    BalasPadam
  117. hq dia berada di sepang berhadapan hotel besar tu.....skg yang terbaru minta TOPUP untuk mengisi kekosongan org yg dah meninggal dunia...bagaimana ngan kelaurga depa langsung makan asap je.....mmmg ternyata ada penipuan seluruh org terengganu dah mula menyampah pasal dana islam nie......makanlah duit nie jawab nanti di atas sana.....bg balik semua duit org yg melabur jgn duk huhahuhahuha je......wahai org melayu jangan kita menjadi seperti pak kadok kalah sabung ayam kampung tergadai

    BalasPadam
  118. ass,kum,memang cerita terbaru akan dapat sebelum pru 13,walaupun ada janji sebelum raya cina baru ni akan dapat sikit,tapi senyap aja sampai skg,tapi mustahil bagi kita sebagai hampa allah s.w.t untuk percaya 100%,tapi tak mustahil bagi allah s.w.t untuk beri limpah rahmat dan rezeki pada hambanya,apapun betul atau tidak hidup mesti diteruskan juga,percaya pada rezeki kita,saya pun masuk juga dana ini, byk jugalah,harap niat mereka untuk bantu orang islam itu jujur,sebab orang islam di malaysia byk yg hidup susah lagi,byk kan berdoa kepada allah s.w.t,kalau mereka menipu kita,di dunia mereka senang,tapi di akhirat kelak tanggunglah azab balasan allah s.w.t kerana permainkan agama islam,sesungguhnya allah s.w.t maha adil.

    BalasPadam
  119. insyaallah rezeki sentiasa ada

    BalasPadam
    Balasan
    1. BETUL REZEKI SENTIASA ADA TP JGN HARAP DR DANA...GERENTI TAK ADERNYE.....

      Padam
  120. agak-agaknya bilalah nak bubar parlimen ni....?

    BalasPadam
  121. Dana ni tak ada hanya cereta rekaan

    BalasPadam
  122. bile la nak bubar parlimen...insyaallah coming soon

    BalasPadam
  123. coming soon...coming soon...dub dab dub dab...
    yakini insyaallah

    BalasPadam
  124. ini semua membongak jo...duit x de dpt gak..coming soon tu topup le...hampehhhhh

    BalasPadam
  125. kambing soo on ( kambing masak soo un )banyak lah coming soon , berapa banyak dub dab dub dab , dah bertahun dah yg dub dab tu ada yg nak kojol la tuu, ... infor baru dlm nama penerima ada pulah yg ber agama kristian alamat delay lagi dan kena topup lagi laa untuo menyelesaikan masaalah itu , ini semuanya cerita bodoh hanya yang bodoh saja percaya ,yg pehak pengurusan tu badoh ke tak tengok ke sebelum submit , kita dah teryipu jadi jangan tertipu lagi

    BalasPadam
  126. Info terkini, sila datang wangsa maju hari jumaat 15mar2013 , sembahyang hajt ,ceramah,siap makan free

    BalasPadam
  127. Jgn percayala wahai sedaraku sekelian....semua cite psl dana tu sbnrnya tipu belaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah saya dah dapat Syukur.

      Padam
  128. info baru.....perlu lagi 400k utk pengurusan...dlm 2 masa hari...utk dpt dana dlm minggu depan klu x dana akan dpt lepas pru tanpa bertarikh.....dlm erti kata lain....keluarlah dr mimpi indah dan berpijak di bumi yg nyata....jgn berangan jadi jutawan.....klu betul,diorang pinjam je lah dr bnm,lepas tu tolaklah dr dana tu klu betul ada...hahaha....sah takkan ada nyer....hey guys...wake up from your sweet dreams....

    BalasPadam
  129. sabar...ya tak lama lagi meletop nabil dan nelofa ha, ha, ha....Apa pun bersabarlah InsyaAllah...ada

    BalasPadam
  130. pandai dorg menipu untuk nampak dana ni betul..pada mereka yg percaya, apa bukti kalau dana ni betul? bukti yang logik dalam akal manusia

    BalasPadam
  131. Hahaha.....dah kena tipu pun masih percaya lagi....r

    BalasPadam
  132. Tunggulah..... sebelum pilihanraya ni adalah rezeki. Kepada mereka yang tak masuk tak payah gaduh-gaduh.Kami yang menyertai dana ni sudah percaya, sebab itulah kami masuk. Kalau tertipu pun tak banyak tapi kalau dapat ...........

    BalasPadam
  133. dah putus harapan dah....dah bgtau kat leader x payah dah htar info...wat sakit ati jah...,

    BalasPadam
  134. harapan tinggal harapan..
    impian tinggal impian..
    apo nak kato...
    compedak dah jadik nangko...
    nasik dah jadik bubur lambuk tp sedap taw

    BalasPadam

Dipersilakan komen.