Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

28 Mac 2011

Lelaki Indon Mahu Nikah Perempuan Melayu

Lelaki Indon ini umur hampir 30, udah dekat 10 tahun di sini. Ceritanya, dia dulu masuk sini ada pasport dan permit kerja sah, tapi bila dah mati, dia cari kerja sendiri dengan tauke lain. Dia sekarang nak nikah dengan perempuan anak dara lewat 20-an, tidak bekerja. Bapa perempuan pun dia kenal dan udah setuju dibuat menantu.

Dari badan dia yang kurus berketul dan tangan kasar bila bersalam dengan saya, betullah dia ni kerja kebun. Kalau kerja opis, tangan licin ajer gitu.

"Pak ustaz, saya hendak nikah sama perempuan sini". Kata lelaki ini selepas selesai satu ceramah kursus perkahwinan baru-baru ini.

Waduhhh, dia menggelarkan saya sebagai 'pak ustaz', kembang tengkuk saya mendengar bila dipanggil 'pak ustaz'............."Yer, bisa aja..." Bisik hati saya, konon-konon cakap Indon.

7 ulasan:

  1. syukur..janji dier nak kawen cara sah n baik.
    tidak dibawa lari ke indonesia....tidak dibomohkan....dan yang penting ia melayu islam.
    lau kawen ngan mat saleh nie pastue tuko name dari jack ke jamil ke ape ke.....payah nak kekal lama n ianya kelak akan menghancurkan isntitusi keluarga islam.wallahualam

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum w.b.t Tuan...

    Aduh gantang bangat...

    -OrAng KampungKu DiSini-

    BalasPadam
  3. Pak Ustad pun ganteng banget deh...

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum ustaz,tumpang bertanya satu soalan,bkl suami sy memegang ic mypr merah krn dia lahir di indonesia (ayahnya msian,ibunya indonesian)..tp sejak kecil dia dibsrkn di sini,mslh kami tdk sebesar mne sbb smua procudure yg majlis agama minta,kami tlh laksanakan,cuma sy risau saudara mara sy terkejut melihat ic mypr bkl suamii nnti lalu mnjd bhn cerita,adakah menunjukkan ic pd kadhi adalah keperluan smasa majlis pernikahan itu?

    BalasPadam
  5. Sebelum nikah, sila bincang dgn jurunikah. Beritahu utk rahsiakan status lelaki dari pengetahuan umum.

    BalasPadam
  6. Syukran ya ustaz,maksudnye disini,menunjuk ic tdk compulsory ke ustaz,wlw ape pun kami akn cuba berbincang dgn jurunikah sebelum nikah nnti,in sha Allah

    BalasPadam
  7. Ustaz nak tanya, kursus perkahwinan penceramah hanya gunakan bahasa melayu je ke ? bagaimana kalau pasangan bukan melayu dan tidak memahami bahasa melayu. ada ke bahasa inggeris atau bahasa arab di guna pakai?

    BalasPadam

Dipersilakan komen.