Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

29 Mac 2015

Tak Jadi Kawin Angkara Panggilan Telefon Dari Seorang Dato'


Seorang gadis 20-an hendak kawin dengan seorang lelaki kaya 30-an yang ada pangkat Dato'. Lelaki ini katanya dari Kuala Lumpur dan sering datang ke sini untuk urusan perniagaan jualan lansungnya. Perkenalan wanita ini di sebuah hotel setelah membaca satu iklan untuk bekerja sambilan dengan pendapatan lumayan. Bermula dari situlah gadis ini terus berhubungan dengan lelaki berkereta mewah ini yang merupakan salah seorang penceramah dalam perjumpaan tersebut.

Nak Kawin Cepat

Diringkaskan cerita sebab dah malam ni, maka mereka berdua merancang nak kawin. Tak ada tunang-tunangnya dan nak lansung cepat saja. Tiga bulan selepas berkenalan ini, maka pasangan ini nak kawin. Lelaki ini pernah datang sekali sahaja ke rumah ibu bapa gadis ini  bersama rakan-rakan kayanya. Maka ibu bapa tak mahu fikir panjang, kira jadi sajalah kawinkan anak tu, lagi pun dia ada 4 orang lagi anak dara yang belum kawin. Wanita ini anak ketiga dari 7 adik beradik, 5 perempuan dan 2 lelaki. Tak kisahlah langkah bendul ke langkah tingkap ker, kalau anak yang sekolah tak ke mana sangat tu nak kawin, lepaskan sajalah, kata ibu dan bapanya.

Persiapan kawin dah siap. Katanya hantaran RM 20,000 tapi lelaki belum kasi lagi, mungkin masa nikah nak kasi. Rumah perempuan tu buat majlis ala kadar sajalah macam orang kampung dia juga. Tapi khabarnya tempat lelaki nak buat kat hotel. Potong kek pun katanya pakai pedang sedepa panjang bukan pisau kecil-kecil. 

Panggilan Misteri

Nak dijadikan cerita, tiba-tiba seminggu lagi nak nikah, bapa lelaki ini dapat panggilan telefon dari seorang lelaki yang tidak dikenali. Tanpa bertanya dari mana dapat no telefon tu, bapanya teruskan perbualan, lebih kurang begini...

"Pakcik... Saya Dato' Rosman (bukan nama sebenar). Saya nak beritahu pakcik satu perkara penting. Tapi saya ini betul-betul Dato' tahu, bukan tipu. Kalau tak percaya, sila tengok di internet, masuk google dan taip Dato' Rosman, boleh tengok biodata saya". Kata lelaki tu.

Bapa dia mengiyakan saja. Lagi pun, bapa dia tu umur 62 tahun, kerja kebun, tak ada internet, whataps takde, facebook takde, google lagi dia tak faham. Tapi dia buat faham saja.

"Yer Dato'. Ada apa yer?" Tanya pakcik ni.

"Saya nak beritahu pakcik supaya jangan benarkan anak pakcik kawin dengan Dato' Azmi (bukan nama sebenar). Lelaki tu sebenarnya penipu, bukan ada Dato' pun, semuanya penipu. Lelaki itu tipu, dia bukan kaya mana tapi banyak tipu duit orang. Harap jangan kawinkan anak pakcik dengan lelaki tu, penipu semua tu." Kata lelaki tu.

"Betul ker semua ni?" Tanya pakcik tu terkejut biawak.

"Yer, pakcik salin no tel dia dan pakcik tanya dia sendiri kalau pakcik tak percaya. Dia tu penipu besar. Ingat pakcik, jangan sampai dia jual anak pakcik ke tempat persundalan nanti". Kata lelaki tu.

Diringkaskan cerita, pakcik ni telefon dan sergah lelaki yang kononnya Dato' kaya yang nak kawin dengan anak dia tu. Menggigil-gigil lelaki tu jawab. Lepas tu lelaki tu terus tak muncul dan majlis kawin dibatalkan. Misteri betul kehilangan lelaki tu sampai ke sudah tak tahu cerita.

Pentingnya Bertunang

Dalam kursus pra-perkahwinan saya selalu pesan, bertunanglah sebelum nikah. Sekarang dah ramai orang taknak bertunang, nak nikah terus jer. Ada pulak tu bertunang setengah jam saja lepas tu bernikah. Di Kluang pernah saya jumpa dua kes masa saya nak nikahkan dia di rumah. Kebetulan saya sampai awal sikit. Bapa dia kata dia nak tunangkan anak dia sekejap sebelum nikah. Maknanya 30 minit saja tunang, kemudian nak nikah. Ini semua salah. Bertunanglah sedang-sedang tempohnya, bukan pendek sangat dan bukan lama sangat sampai bertahun-tahun. 

Jadi, masa bertunang kita dapatlah kenal mengenal antara kedua belah pihak dan keluarga setiap pasangan. Susahlah orang nak menipu kaya atau Dato' dan segala bagai kalau mereka bertunang dulu. 

Berbalik pada cerita tadi, siapalah lelaki yang kata namanya Dato' Rosman yang mengaku Dato' tu. Yer ke tak dia tu Dato'. Entah-entah temberang juga. Lepas tu dia kata pulak yang Dato Azmi tu bukan Dato' betul. Lepas tu kata Dato' Azmi penipu besar. Betul atau tidak, tapi bila bapa pengantin telefon dan marah-marah, tak berani pula muncul lelaki ni dan terus tak jadi kawin.

Yang perempuan pulak satu hal. Pantang nampak lelaki berduit sikit dan berkereta mewah. Entah-entah kereta pinjam atau kereta seludup dari Singapore yang pakai nombor plat entah apa-apa, terus jer terpikat dengan kemewahan. Bila tak jadi kawin, jadi histeria dan menangis atas katil tekap muka kat bantal busuk. Aduhaiii... macam-macamlah dunia sekarang ni.
SEKIAN.

...........

Iklan sekejap.....
Novel tulisan saya berjodol 'Cinta Mat Burger' telah mula terjual di kedai-kedai buku mulai Mac 2015. Cerita ini adalah berdasarkan tulisan saya yang asal di blog ini bertajuk "Sudah Nasibku Mat Burger" boleh klik sini . Harga satu RM 23.90 setebal 528 mukasurat, boleh didapati di Kedai Buku Popular seluruh negara.
Boleh didapati dari saya melalui pos dengan harga RM 30 siap pos. Hubungi 0107526122 (whataps laju-laju) untuk mendapatkannya. Boleh bayar melalui akaun Maybank, CIMB atau RHB.

19 Mac 2015

Novel 'Cinta Mat Burger' Sudah Ada di Kedai Buku Seluruh Negara


Novel ini adalah hasil tulisan saya sendiri. Bermula dengan menulis secara suka-suka di blog ini, akhirnya saya ditawarkan untuk menulis novel ini oleh satu syarikat penerbitan di Kuala Lumpur.. Tajuk asal dalam blog saya adalah "Sudah Nasibku Mat Burger" http://kadikluang.blogspot.com/2010/04/sudah-nasibku-mat-burger-episod-1.html tetapi telah ditukar tajuk kepada "Cinta Mat Burger" untuk lebih berdaya saing di peringkat global. Sekarang ini, buku ini sudah berada di ratusan kedai buku seluruh negara termasuk semua Kedai Buku Popular seluruh negara.

Novel setebal 523 mukasurat ini mengisahkan seorang penjual burger bernama Hazman jatuh cinta dengan seorang pegawai tinggi bernama Yanti dan merancang untuk bernikah. Pendapatan bulanan Hazman antara RM6,000 hingga RM15,000 sebulan sebagai penjual burger jalanan tetap dipandang rendah oleh keluarga Yanti yang menolak jodoh mereka. Hazman dan Yanti merancang untuk nikah lari di Siam tetapi dihalang selepas dinasihati oleh seorang Ustaz. 




Oleh kerana Hazman terus berkawan dengan Yanti, seorang abang Yanti telah ke Johor Bahru dan membelasah Hazman beramai-ramai sehingga Hazman dimasukkan ke sebuah hospital pakar. Yanti telah menanggung perbelanjaan pembedahan ini sejumlah RM10,000 sebagai 'penebos dosa' yang dilakukan oleh abangnya. Yanti juga mendapat satu arahan mengejut iaitu terpaksa berpindah ke KL segera dan disyaki keluarga Yanti terlibat dalam perancangan pertukaran ini. Hazman dihantui 'ugutan bunuh' dan dipaksa melupakan Yanti selama-lamanya.


Yanti kemudian berkenalan dengan seorang lelaki berjawatan bernama Badrul sewaktu berkursus di Kemaman. Badrul berjaya mendapat tempat dari kalangan keluarga Yanti seperti kakak dan ibu bapa Yanti untuk meminang Yanti. Bagaimanapun, cinta Yanti kepada Hazman si penjual burger tetap belum padam.
Man burger pula berkenalan dengan Cikgu Syikin, guru kepada adiknya yang sedang buat master. Keluarga Cikgu Syikin tidak memilih pangkat dan jawatan dan dapat menerima Man Burger sebagai bakal menantu. Bagaimanapun, keadaan kembali rumit apabila Man dan Cikgu Syikin terserempak dengan Yanti di Angsana JB yang kemudiannya menyebabkan perasaan cemburu Cikgu Syikin seterusnya mahu hubungan mereka ditamatkan sehari sebelum pertunangan mereka.


Watak Penting Dalam Novel Ini

1. Hazman:
Umur 30 tahun. Berasal dari kampung dan berhijrah ke bandar bekerja kilang kemudiannya berniaga burger. Pendapatan RM 6000 -RM15000 sebulan hasil jual burger. Bercinta dengan Yanti seorang yang berjawatan tinggi dan mendapat tentangan keluarga Yanti. Satu hari Hazman dibelasan oleh 7-8 orang lelaki dipercayai oleh abang dan rakan-rakan Yanti. Dimasukkan ke hospital pakar dan menjalani pembedahan dengan belanja RM10,000.
.
2. Haryanti:
 Berasal dari Kuala Lumpur dan bekerja di JB. Berumur 29 tahun dan berjawatan tinggi di sebuah syarikat besar. Bercinta dengan Hazman di JB dan keluarganya berusaha memisahkannya dengan Hazman. Berpindah ke Kuala Lumpur tetapi tidak mahu tinggal di rumah ibu dan bapanya. Berkenalan dengan seorang lelaki bernama Badrul di Kemaman dalam satu kursus. Badrul cuba memikat hati Yanti dan ingin menjadikannya isteri. Keluarga Yanti menerima baik kehadiran Badrul tetapi hati Yanti belum bersedia menerima cinta barunya.

3. Ustaz Khalil:
Bertugas sebagai penguatkuasa Jabatan Agama, berusia 33 tahun. Ustaz Khalil bersimpati dengan Hazman dan ingin membantu Hazman dalam menghadapi masalah yang dihadapi Hazman. Beliau melarang Hazman nikah lari ke Siam dan tidak mahu Hazman terlibat dalam pernikahan sindiket.

4. Syira:
Adik Hazman yang rapat dengannya berumur 20 tahun. Sedang menunggu keputusan STPM dan seorang pelajar yang cemerlang. Dalam novel ini, Syira mempertahankan cinta Hazman dan Yanti dan berusaha merapatkan kedua-duanya.

5. Cikgu Syikin:
Seorang guru berijazah yang sedang buat master di sebuah universiti di JB, berumur 28 tahun. Dia seorang guru yang cemerlang dan dihormati di kalangan masyarakat kampung. Cikgu Syikin telah jatuh cinta dengan Hazman tanpa mengetahui kisah percintaan tragis Hazman dan Yanti.



.... Kepada sesiapa yang berminat untuk beli buku ini boleh whataps 0197526122. Harga siap pos RM 30 (siap pos laju seluruh Semenanjung). Sabah dan Sarawak nanti tanya harga pos. JUga boleh didapati di kedai-kedai buku seluruh  negara.


16 Mac 2015

Tidak Salah Pasang CD atau Kaset Quran Dalam Masjid


Sehari dua ini ramai bertanya saya soalan dalam fb saya. Iaitu soalan, bolehkan buka cd bacaan Al-Quran dari qari terkenal dengan menggunakan pembesar suara. Saya tahu soalan ini popular kerana dalam beberapa akhbar yang saya baca menulis isu ini dengan memetik pendapat seorang tokoh agama. Tajuk dalam sebuah akhbar   tiga hari lepas adalah "Kaset dilarang". Dalam artikel itu memuatkan,

"Umat Islam dinasihatkan tidak memainkan kaset bacaan al-Quran di dalam masjid atau surau seperti sebelum waktu solat".

Jawapannya Boleh

Pada saya, kalau orang tanya saya, bolehkah memainkan kaset al-Quran di dalam masjid, saya jawab boleh. Saya tak akan jawab tak boleh dahulu sebab ini adalah suatu perkara yang baik. Kalau tak baik tu contohnya memainkan kaset lagu di masjid, itu memang saya jawab tak boleh. Untuk tidak menyebabkan kekeliruan dalam masyarakat, ayat saya begini.

"Mainkan kaset ayat Quran di dalam masjid dengan menggunakan pembesar suara adalah dibenarkan, kecuali dengan bunyi kaset itu akan mengganggu orang yang ingin beribadat, maka itu tidak dibenarkan".

Ada banyak masa yang tidak mengganggu orang nak beribadat. Antaranya selepas solat subuh dan selepas solat asar di mana orang ramai dibenarkan solat sunat waktu itu. Orang yang memasang kaset itu pula telah memastikan tidak ada orang yang yang bersolat waktu itu, maka bolehlah pasang kaset ayat al-Quran.

Larang Membaca Al-Quran Dengan Nyaring Dalam Masjid

Walaupun dalam artikel itu dikatakan Nabi Muhammad SAW melarang membaca Al-Quran dengan nyaring dalam masjid, sebenarnya larangan tersebut bukanlah larangan sehingga tidak boleh lansung membaca al_Quran dengan nyaring. Waktu malam Jumaat di seluruh masjid dan surau di negeri Johor juga membacanya surah Yaasin dengan nyaring menggunakan pembesar suara.

Begitu juga program Membudayakan Al-Quran juga dengan bacaan yang menggunakan pembesar suara. Perkara ini tidak ada salahnya. Kalaulah, membaca al-Quran dengan pembesar suara adalah tidak salah, saya sebagai anak Johor rasa terpanggil untuk bersuara dalam hal ini. Perlu saya beritahu, selama ini di Johor tidak ada pun rungutan atau orang komplain kerana kita mengadakan 'Program Membudayakan al-Quran' dengan pembesar suara di masjid.

Saya boleh setuju dengan pendapat tokoh ini yang mengatakan memasang kaset al-Quran dengan pembesar suara pada waktu tertentu seperti sebelum azan subuh boleh mengganggu orang yang sedang tidur. Betul, negara kita berbilang bangsa dan agama dan kita perlu menghormati sesama kita. Tetapi, ada banyak lagi waktu yang tidak mengganggu orang tidur orang seperti sebelum zohor, sebelum asar, sebelum maghrib, sebelum solat Jumaat dan selepas solat Jumaat yang tidak ada salahnya kita buka kaset al-Quran. Jadi, saya tak setuju kalau dikatakan tak boleh guna pembesar suara termasuk kaset.

Elok Imam atau Bilal Yang Baca

Memang elok imam atau bilal yang baca sendiri, itu lebih baik. Tapi kita perlu dengar juga bacaan qari terkenal kerana bacaannya boleh kita jadikan panduan dan contoh. Contoh lain, ada juga masjid atau surau yang imam atau bilal belum sampai ke masjid dan tidak ada salahnya kalau noja masjid buka kaset al-Quran.