Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

10 Disember 2010

Jumpa Cicak Pokke, Jadi Jutawan Segera


Sekarang ini ada kegiatan mencari cicak yang bernilai puluhan ribu ringgit. Ada orang kata, namanya 'pokke', entahlah betul ke tak nama tu. Sehingga ada orang sanggup turun ke mana saja kalau dapat tahu ada cicak ni kat situ. Katanya, harganya yang bernilai tinggu itu sebab boleh mengubati penyakit HIV.

Baru-baru  ni saya berbual-bual dengan seorang mat moto. Rupanya dia banyak benda yang tahu pasal cicak ni. Dia antara orang yang sanggup pergi ke seluruh Malaysia kalau tahu tempat tu ada cicak tu. Saya dan kawan saya seakan terdiam dan terpaku dengan keajaiban cerita tu. Pada saya, pertama betul atau tidak cicak tu ada nilai tinggi ? Kedua, betul ke boleh ubat penyakit AIDS. Dan macam-macam persoalan lagi.

Lepas tu, saya dengan kawan saya seorang lagi tu berkongsi cerita. Dulu dalam 5-6 tahun lepas, jabatan saya ada buat kursus di satu lokasi. Ada satu bilik tu, bila masuk ke bilik, ada seekor cicak besar seakan anak biawak terlekat pada dinding. Bila diperhatikan, itu cicak, bukan biawak dan tidak merbahayakan. Cicak itu kemudian dihalau saja dan hilang entah ke mana. Kawan-kawan satu kursus masa tu, anggap itu cerita misteri, kononnya itu jelmaan jin. Biasalah tu, takut punya pasal.

Kawan saya cerita pula, dalam tahun lepas, dia buat kursus di tempat yang sama. Satu bilik tu, bila masuk saja ada seekor cicak seperti yang diceritakan tadi. Cicak  besar tu melekat pada dinding. Oleh kerana takut dan tak tahu apa nilainya dengan haiwan tu, maka dihalau saja.

Lokasi yang saya cerita ini perlu dirahsiakan. Kalau tak rahsia, mungkin lain pula jadinya. Seperti cerita mat moto tadi, ramai yang sanggup datang dari jauh untuk cari cicak ni. Dan saya terfikir juga, kalau saya atau kawan saya tahu nilai dan harga cicak tu, mungkin saya sudah bergelar jutawan sekarang. Hehehe.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.