Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

02 Januari 2010

Tahun 2010 : Patutkah Warga Asing Dilarang Bekerja ? (Episod 3)



Orang kita marah bila ramai warga asing ke negara kita. Katanya, orang asing ini telah menutup peluang orang kita bekerja. Betul ke tidak, kita pikir le sindiri.

Apabila Warga Asing Dihantar Pulang

Bila warga asing kurang, adakah ekonomi kita makin baik atau makin slow ? Susah nak jawab. Sebenarnya, kalau tempat ada semut, mesti situ ada gula, kalau kedai makan ramai pelanggan mesti kedai tu sedap dan murah. Kedai makan sudah tentu terasa kesan yang ketara kalau warga asing tinggalkan negara kita. Lepas tu kedai runcit dan pasar juga terasa. Yang niaga di kedai makan atau bekerja di kedai makan dan pasar juga orang kita. Kalau warga asing tinggalkan negara kita, mungkin orang kita akan terus hilang  pekerjaan. Macammana nak tanggung anak isteri ?

Lu Jagalah Anak Sendiri

Keluarga yang ambil Indon jaga anak sudah tentu susah. Nak hantar tempat jaga anak, cuma waktu pejabat saja. Kalau selalu balik lewat, susah ler.

Indon Yang Kerjakan Sawit

Kita pergilah ke mana-mana felda di negara kita, semuanya guna tenaga kerja Indon. Ada pasport atau tidak, itu bukan soal pada orang  kita, yang penting, ada orang kerjakan kebun. Kalau Indon ini balik, boleh ke orang kita kerjakan sendiri. Kalau  saya disuruh keja kebuh sawit, setangah hari pun tak tahan, sakit pinggang nak angkat buah sawit.

Banyaklah Rumah Kena Lelong

Sekarang pun banyak rumah kena lelong. Kawasan Johor Bahru dan Kulai yang paling banya, angkanya memasuki ribuan, saya pasti. Sebab saya pun beli rumah lelong, saya tahulah. Antara punca rumah kena lelong adalah tiada penyewa disebabkan warga asing makin kurang sekarang. Kalau nak tahu, pergilah ke Kipmart Tampoi, tengok rumah teres bersebelah dengan hotel itu. Banyak rumah dibiarkan kosong. Itu dulu dihuni  oleh pekerja kilang Indonesia, saya tahulah, dulu saya selalu buat operasi. Sekarang kebanyakan rumah itu terlelong walaupun mempunyai nilai yang tinggi. Rumah siapa yang kena lelong ? Rumah orang kita juga.

Siapa Nak Kerja Bangunan ?

Orang kita boleh ke kerja buat bangunan. Bangunan ini yang kerja berterusan lamanya, contohnya 6 bulan yang siapkan segera. Ini bukan bangunan kecil-kecil yang tiada tempoh masa. Contohnya Putrajaya dan Komplek Kastam Johor Bahru dulu, sebahagian besarnya orang Indon. Saya tahulah, rumah saya sebelah jer dengan komplek kastam tu dulu.
Jadi, janganlah marahkan kat Indon ke Bangla ke. Disamping dia bekerja, dia juga telah membantu meningkatkan ekonomi negara kita. kalau disekat mereka bekerja, kita bimbang 2010 nanti, ekonomi negara kita tenat.

BERSAMBUNG

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.