Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

13 Jun 2015

Bulan Puasa Air Nira Sebotol 5 Ringgit, Bulan Tak Puasa 3 Ringgit


Dua tiga hari lepas saya singgah di sebuah gerai tepi jalan yang jual air nira kelapa di luar negeri Johor. Saya beli sebotol air nira saiz air miniral botol kecil. harganya 3 ringgit. Saya minum di situ dan duduk dalam setengah jam dan sempat berbual-bual dengan makcik berumur 50 atau 60-an tu.

Makcik tu cerita, air nira kelapa tu dia dan suaminya ambil sendiri setiap hari. Dia ada lebih kurang 50 batang pokok kelapa. Selain jual sendiri, makcik tu kira pemborong juga sebab ramai juga yang ambil banyak dengan harga borong. Sempat juga saya jengok peti sejuk beku kat gerai makcik tu, ada banyak dalam tu.

Sempat saya tanya makcik tu apa khasiat air nira tu tapi makcik tu pun tak tahu apa khasiatnya. Cuma dia kata ramai yang minum antaranya nak hilangkan mengantuk sambil memandu. Pada saya, kalau dah kurang tidur, mengantuklah masa memandu, bukan sebab air nira, hehehe.

Bulan Puasa Harga Naik

Makcik tu kata, setiap kali datangnya Ramadhan, harga sebotol kecil tu dari 3 ringgit akan jadi 5 ringgit. Bila saya tanya balik kenapa jadi macam tu, makcik tu kata, permintaan bulan puasa meningkat sampai tak cukup bekalan. Saya tanya, kalau naik harga, orang tak bising ker? Makcik tu jawab, kalau dah semua orang jual harga 5 ringgit, dia pun kena jual 5 ringgit juga untuk jaga peniaga lain.

Inilah kisahnya orang berniaga. Bukan nak mengadu apa-apa yer, saja untuk renungan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.