Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

20 Mac 2013

Baca Al-Quran Dalam Lokap Lepas kena Tangkap Khalwat


Di tepi sebelah lokap sementara, saya dengar perbualan dua lelaki yang berada di dalam lokap itu. Kedua-duanya sedang menunggu proses jaminan setelah ditangkap kerana kes khalwat di sebuah hotel.

"Entah macam mana yer aku boleh kena tangkap. Aku bukan orang jahat-jahat sebenarnya. Aku ni boleh jadi imam dan bilal tau". Kata lelaki pertama 20-an.

"Ehhh yer ke kau boleh jadi imam, try aku nak dengar". Kata lelaki kedua 20-an.

Kemudian saya dengar dia baca surah Al-Fatihah sampai habis kuat-kuat. Saya kira bacaan dia baik dan kalau bacaan macam tu, kira boleh ler jadi imam. Lepas tu dia baca surah Yaasin pula. Kira betullah yang dia baca tu dan saya rasa dia hafal walaupun saya dengar dia baca tak habis.

"Betullah ko boleh jadi imam yer". Kata lelaki kedua.

Seronok juga saya dengar perbualan orang dalam lokap ni. Mereka berdua berkenalan dalam lokap dan jadi mesra juga. Dia orang ini kira macam tak ler murung jer kena tangkap tapi masih boleh berbual dengan kawan selokap. Sebab ada orang, kena tangkap, bercakap pun taknak. Macam-macam fikir.

Tak lama lepas tu, bapa dia datang dan jamin dia. Tengok pada gaya bapa dia yang pakai kopiah tu, kira macam seorang bapa yang baik. Tapi entah macam mana, anak dia boleh kena tangkap khalwat. Tak nak ler saya komen lebih-lebih. Mudah-mudahan dalam usia muda ini, dia orang sempat bertaubat dan jadi baik serta jaga nama baik ibu bapa dia orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.