Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

25 Julai 2013

Perempuan Dah Berisi 8 Bulan, Baru Nak Nikah


Pasangan ini, lelaki 22 tahun, kerja kampung, perempuan umur 19 tahun, tidak bekerja, bernikah. Memang jarang orang bernikah bulan Ramadhan ni, tapi pasangan ni, perempuannya dah ditebuk tupai dan mengandung 8 bulan. Bernikah berwalikan bapa dan bapanya tidak mahu berbual dengan sesiapa nampaknya dalam majlis ini.

5 ulasan:

  1. Apa hukum menikahi perempuan yang mengandung Ustaz? Ada orang kata kalau pergi bayar denda di Jabatan Pendaftaran, anak yang dilahirkan boleh diBIN atau diBINTI kan suami yang dinikahinya.

    Tapi pada pandangan saya, Hukum Allah tetap tidak membenarkan anak yang dilahirkan di BIN atau di BINTI kan dgn suami tersebut. Yer la, dah kawin dulu sebelum bernikah...dah sah-sah berdosa. Jika berbuat begitu, sudah tentu dosa akan berpanjangan kepada anak itu dan seterusnya kepada keturunannya. Walaupun mungkin di dunia kita boleh menutup malu, tapi macam mana di akhirat besok?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hukumnya harus sekiranya lelaki berkenaan yg membuat wanita brkenaan mengandung. Malah boleh jadi wajib nikah segera utk mengelakkan mereka terus brzina atau akan berlaku kes buang anak. Kalau
      bukan lelaki itu yg buat mengandung hukumnya haram tapi pernikahan tetap sah.

      Padam
    2. Terima Kasih Tok Kadi sebab bagi penjelasan. Tetapi hakikatnya, inilah yang belaku dalam masyarakat kita hari ini....kesiannya la tengok remaja sekarang terjebak dengan gejala sosial ini. Yang saya pelik, kes buang anak dah sampai ke kampung-kampung..bukan setakat di bandar je.

      Padam
  2. sebagai seorang doktor, kes sebegini terlalu banyak saya jumpa ustaz, dah tak terbilang banyaknya....

    BalasPadam
  3. saya sedih dengan diri sy sendiri . sy ada nyatakn hasrat sy nk nikah dengn lelaki plihan sya . tpi umi sy . tak bg dy nk majlis besar besaran . nk hantaran tinggi . lwlaki plihan sy kerja buruh binaan sj . tp umi sy tak fhm . skrg sy dah mgndung 2 bulan . sy buntu . sbb lelaki tu nk btanggungjawab . umi sy masih bkeras lg .nk kn duit .

    BalasPadam

Dipersilakan komen.