Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

07 September 2013

Surat Nikah Entah Letak Kat Mana (Episod 4)


Bila diminta kad pengenalan, lelaki dan perempuan mengeluarkan kad pengenalannya. Tapi surat nikah, lelaki minta izin untuk mencarinya....... mula-mula dalam almari. Penguatkuasa menemani lelaki tersebut selongkar almari manakala perempuan disuruh tunggu di ruang tamu.

"Kat mana yer surat nikah...." Kata lelaki tu macam merungut bila cari tak jumpa. Kemudian dia cari dalam kereta yang diletakkan di depan rumah di dalam pagar.

Bila dia keluar saja, nampak ramai, lebih 20 orang taman tu yang dah keluar. Lelaki ini tunduk saja dan tak kata apa-apa. Dia masuk dalam kereta ditemani dua penguatkuasa. Puas dia selongkar tapi masih tak jumpa.

"Maaf encik, saya tak jumpa surat nikah letak kat mana. Tapi memang betul kami dah nikah, dah ada anak seorang" Kata lelaki ini.

"Tak apa, bertenang, sila masuk dalam rumah semula". Kata penguatkuasa. Masa tu lelaki dan perempuan itu ada di ruang tamu.

"Cakap terus terang ni, kamu berdua dah nikah ke belum?" Tanya penguatkuasa dengan suara agak tinggi sikit.

"Betul encik, kami dah kawin". Kata lelaki manakala perempuan terus berdiam diri. Yang dikatakan anak dia itu masih nyenyak tidur dalam bilik.

Penguatkuasa memberi satu isyarat kepada penguatkuasa lain. Kemudian dua orang penguatkuasa membawa perempuan masuk ke dalam bilik dan meninggalkan lelaki di ruang tamu. Jaraknya agak-agak antara mereka berdua tidak dengar perbualan antara satu sama lain. Lelaki ditanya oleh penguatkuasa beberapa soalan sambil penguatkuasa mengeluarkan satu kertas dan mencatat jawapan lelaki itu.

"Okey...bila tarikh nikah?". Tanya penguatkuasa.
"Ermmm....tiga tahun lepas". Jawab lelaki itu.

"Kamu faham soalan betul-betul, saya tanya tarikh nikah, bukan tanya berapa tahun dah nikah, faham ke tak..." Desak penguatkuasa lagi, muka macam serius.
"Maaf encik, saya buntu, tapi saya nikah tahun 2010. Tarikh saya tak berapa ingat..."Jawab lelaki ini macam takut-takut.

"Agak-agak bulan berapa? Januari? Febuari?....Oktober? November?" Tanya penguatkuasa lagi.
"Ermmmm.... Lepas raya tahun 2010". Jawab lelaki ini. Penguatkuasa terus mencatat.
"Kamu nikah di mana?". Tanya penguatkuasa.

"Di rumah perempuan". Jawab lelaki itu.
"Memanglah nikah kat rumah perempuan, takkan rumah lelaki pulak... Taman apa, kampung apa?" Tanya penguatkuasa lagi.

"Ermmm Taman Warni". Jawab lelaki itu.
"Pukul berapa nikah? Pagi, tengahari atau malam?" Tanya penguatkuasa lagi.
"Ermmm pagi dalam pukul 9". Jawab lelaki ini.

"Anak kamu siapa nama .... bila tarikh lahir dia..." Tanya penguatkuasa lagi.
"Nama Zamil tarikh lahir tak ingat tapi dalam 3 tahun" Jawab lelaki ini.

"Nama penuh Zamil bin apa? Mana surat beranak dia?" Tanya penguatkuasa.
"Zamil bin saya. Surat beranak lupa letak mana" Jawab lelaki ini.

"Okey.. Tak apa, tunggu yer, nanti saya Tanya soalan lain" Kata penguatkuasa tu. Kemudian penguatkuasa masuk ke dalam bilik menemui wanita pula ditemani dua orang penguatkuasa. Beberapa soalan dikemukakan kepada wanita itu.

...........BERSAMBUNG KE EPISOD 5 Klik sini

3 ulasan:

Dipersilakan komen.