Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

05 Oktober 2013

Bapa Nikah Dengan Janda Bergetah Senyap-senyap, Anak Mengadu Kepada Kadi (Episoa 1)


Seorang lelaki 20-an mengadu kepada seorang Kadi yang bapanya nikah lagi satu. Asalnya, bapanya 50-an bernikah dengan ibunya lewat 40-an dan mempunyai 3 orang anak iaitu 1 lelaki dan 2 perempuan. Lelaki anak sulung ini mengadu yang bapanya rupanya-rupanya telah bernikah dengan seorang janda bergetah umur 30-an dalam 4 tahun yang lalu. 

Kerja Berjauhan

Ibunya bekerja di Johor manakala bapanya bekerja di Kuala Lumpur dan anak-anak tinggal dengan ibunya. Hampir setiap minggu bapanya balik ke Johor. Bapanya dan ibunya berjauhan lebih kurang 6 tahun lamanya. Sepanjang tempoh itu, sedikit pun tidak nampak kelainan yang bapanya sudah bernikah lagi. Belanja anak-anak dan ibunya semuanya cukup.

Pecah Lubang

Perkahwinan rahsia selama 4 tahun akhirnya pecah. Bermula dengan cerita dari kawan-kawan akhirnya anak-anak dan ibunya yang serbu rumah bapanya yang sedang berdua di dalam sebuah rumah di Kuala Lumpur. Maka berlakulah aksi kejar mengejar sampai terlanggar macam kisah P.Ramle Madu Tiga. Sejak itu, pergaduhan makin parah sehingga ibunya mengadu kepada pejabat agama dan memohon cerai di mahkamah syariah. Ibunya menuntut di mahkamah supaya diceraikan dengan talak tiga. Ketiga-tiga anaknya menyebelahi ibunya yang dikatakan ditipu bapanya. Ibu dia kata, apa nak jadi, jadilah, asalkan dapat bercerai dengan bapanya. Lepas itu, ibunya katanya selalu sakit dan menurut kata tok bomoh yang dia jumpa, janda 'perampas suami orang' itulah yang buat dia menderita seperti itu.

Bagaimana Kadi Nak Selesaikan?

"Tuan Kadi... apa harus saya buat?" Tanya anak lelaki sulung ini.

 Dia masih bujang dan belum melalui alam suami isteri lagi. Maksudnya, anak lelaki ini menyebelah ibunya dan menyalahkan bapanya. Apa yang emak dia cakap, dia ikut. Bukan setakat emak tak mahu jumpa ayah dia, dengan anak sekali tak mahu jumpa bapa lagi sejak itu.

Susah Kadi nak jawab soalan ini. Pertama, Kadi sendiri tak ada pengalaman kawin dua. Lainlah kalau disuruh ustaz-ustaz yang berurusan dengan kes rumahtangga ini kawin lagi satu, supaya banyak pengalaman nak menghadapi aduan mengenai kes kawin dua ini, hehe. Maaf bergurau.... orang perempuan janganlah tarik muka masam. Tadi mungkin isteri kepada ustaz-ustaz terhenti sekejap denyutan nadinya, sekarang boleh sambung semula nadinya.

"Tuan Kadi...Apa jawapannya Tuan Kadi. Apa yang harus saya buat?" Tanya lelaki ini kepada Kadi.

Kali kedua soalan ini dikemukakan. Soalan pertama tadi, Kadi macam tak berani nak jawab. Yer, kita kena berhati-hati. Lagipun, apapun jawapannya, anak lelaki ini akan tetap membela ibunya.

Yang datang jumpa kadi ini adalah lelaki ini saja, tidak ada orang lain. Emak dia dan adik perempuan dia tak ikut. Lelaki ini kelihatan selamba saja tanya soalan, gaya pun macam Mat Rock sikit. Maka, kadi ini pun dapat satu idea bagaimana nak jawab soalan ini. Maka jawapan diberikanlah. Setiap kali jawapan diberikan, lelaki ini menjawab. Dan setiap kali lelaki ini jawab, Kadi berjaya patahkan jawapan itu.

"Terima kasih banyak-banyak Tuan Kadi." Kata lelaki ini setelah dengar penjelasan dari Kadi.
"Baru saya sedar sekarang Tuan Kadi, terima kasih banyak-banyak". Kata lelaki ini.

Apakah nasihat yang kadi berikan kepada lelaki ini sebenarnya sampai lelaki ini keluar bilik kadi dengan tenang dan nampak rasa puashati dalam diri dia ? Sampai lelaki ini boleh gelak-gelak dan tersenyum dan tidaklah seperti tadi yang muka masam mencuka. Apa yang Kadi nasihat kat dia yer?

3 ulasan:

  1. wanita akhir zaman... padahal nikah bukan zina.

    best gak carca marba bodoh nih. cepat sikit dunia nak kiamat

    BalasPadam
  2. Suspen...bila nak sambung ni tuan ..

    BalasPadam
  3. kena humban kat pintu neraka perempuan macam ni.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.