Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

02 Disember 2013

Suka Sangat Tengok Telefon Suami, Akhirnya Diceraikan

Lelaki dan perempuan lewat 20-an sudah berkahwin lebih setahun dan belum punyai anak. Kedua-duanya bekerja di  syarikat swasta. Sejak akhir-akhir ini, isteri rasa curiga dan bertambah-tambah perasaan cemburu terhadap suaminya. Tempat suami bekerja, kira-kira 80 peratus adalah wanita yang muda-muda. Pada suami, bukanlah nak mengada-ngada dengan anak dara di tempat kerja tapi gadis itu ibarat bunga mekar menghiasi taman serta menyuntik semangatnya bekerja.

Cuti-cuti Tahun

Satu hari, pasangan suami isteri ini dalam perjalanan menaiki kereta menuju ke kampung suami di sebuah daerah dalam negeri Johor. Kedua-dua mereka ambil cuti hujung tahun untuk berjumpa keluarga di kampung. Dalam perjalanan  itu, mereka singgah di sebuah stesen minyak dan suami pergi ke tandas lebih kurang 5 minit. Dalam kesempatan itu, isteri telah mengambil dan memeriksa telefon bimbit suami jenama Samsung S3.

Suami Berbual Dengan Awek Dalam Whataps

Si isteri terkejut dan amat marah apabila menemui perbualan suaminya dengan seorang gadis cun berdasarkan gambar gadis itu dalam 'whataps'. Isteri menyangka, gadis itu adalah rakan sekerja suaminya dan merasakan suaminya cukup mesra dengan gadis itu.

Bila suami masuk semula ke kereta, si isteri memarahi suaminya.

"Ohhhh... ini kerja awak selama ini. Siapa perempuan jalang tu..?" Kata isteri.

Si suami kelihatan gelabah.

"Ermmm... saya tak apa-apa dengan dia, itu urusan kerja, tak lebih dari itu". Kata suami.

"Ohhhh! Urusan kerja kata awak. Hari-hari cuti pun urusan kerja? Tak cukup ker masa kerja bercinta dengan awak. Cukuplah penipuan awak pada saya selama ini." Kata isteri.

Suami terus memandu dalam keadaan yang tidak tenteram.

"Iyer.... ini kawan saya, tak ada apa-apa" Kata suami yang terus pertahankan hujah dia.

"Sudahlah.... hidup saya selama ini cukup tersiksa hidup dengan awak. Siapa perempuan miang tu, siapa...cakap! Kalau awak dah hendak sangat dengan perempuan tu, sekarang awak ceraikan saya, sekarang juga!" Kata si isteri.

Suami terus tertekan dan semakin tak tenteram. Dia memperlahankan kenderaan.

"Ceraikan saya sekarang, ceraikan saya...." Teriak isteri, sambil memegang kepala, macam kucing kena gigit kutu babi.

"Cubalah awak duduk diam-diam, saya tengah bawak kereta ini. Cuba bawak bersabar". Kata suami.

"Hantar saya balik rumah mak ayah saya sekarang, saya boleh hidup tanpa awak, cerikan saya". Kata isteri.

"Awak jangan cabar saya. Okeylah, kalau gitu, saya ceraikan awak". Kata suami spontan.


Mula Sedar

Selepas lafaz itu, suami memberhentikan kereta. Suami beristighfar dan termenung panjang. Baru dia sedar dan dia tahu sikit-sikit hukum serta jatuh atau tidak jatuh talak. Dia teringat semasa ceramah kursus pra perkahwinan yang dia lalui sebelum dia nikah dulu. Dia lebih mengatakan, kalau begitu, jatuh talak walaupun ada niat atau tidak, terlanjur atau terlajak laris.

Si isteri pula, masa suami memberhentikan kereta, isteri terdiam, kemudiannya menangis, mengeluarkan sapu tangan dalam beg tangannya dan mengesat air mata.

"Sayang, maafkan abang, bukan niat abang nak ceraikan ayang..." Kata suami.

Isteri terus menangis dan tak kata apa-apa. Dalam keadaan yang tengah kecoh itu, suami mencadangkan mereka datang ke Pejabat Kadi yang lebih kurang 25km dari situ.

Tanya Pejabat Kadi

Di pejabat kadi, hadir satu pasangan suami isteri macam ada masalah. Pasangan ini sudah nekad untuk rujuk semula perkahwinan mereka segera. Sudah diberi penjelasan yang lafaznya itu lebih kepada jatuhnya talak. Walaubagaimanapun, kes ini akan didengar di hadapan hakim tidak lama lagi. Mengenai rujuk semula, pasangan dibenarkan rujuk pada hari itu juga.

"Mana surat nikah?" Tanya kadi.

"Maaf, tak bawak tuan". Kata lelaki tu.

" Tak bawak? Ini kena bawak ni". Kata kadi.

"Betul tuan, tapi kami datang ni nak tanya dulu sebeb kebetulan kami dalam kereta dan tak jauh dengan pejabat kadi." Kata lelaki ini.

Kemudian pasangan ini balik ke rumah dalam lingkungan 40km. Selang dua jam lepas itu, pasangan ini datang semula dan proses pendaftaran cerai dibuat. Pasangan ini dibenarkan rujuk semula perceraiannya hari itu juga. Mereka kembali hidup sebagai suami isteri dan kedua-duanya mengaku kesilapan diri walaupun antara mereka tak beritahu apa silap mereka.



4 ulasan:

  1. Jadi suami kelah sabar lebih tak boleh terlajak kata.

    BalasPadam
  2. jadi bini lak kenalah solehah tak boleh suka menderhaka

    BalasPadam
  3. bukan suami je kne sabar isteri pon kene sabar gak xg2 Tn?

    BalasPadam
  4. jgn chat dlm smartfon kena transperant each other

    BalasPadam

Dipersilakan komen.