Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

20 Jun 2013

Muar Paling Teruk Jerebu, Sekolah Ditutup

Lebih 200 sekolah di Muar, Johor diarah tutup buat sementara berikutan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatat paras bahaya iaitu 383.

Pengarah Pendidikan Johor Mohd Nor A Ghani berkata keputusan itu dibuat berikutan paras IPU di daerah itu mencecah tahap bahaya, dan tindakan itu melibatkan 76,940 pelajar. Sementara itu, Jabatan Alam Sekitar (JAS) hari ini melaporkan Muar merupakan kawasan yang paling teruk dilanda jerebu dengan IPU 383 pada 11 pagi meningkat daripada 337 pada 7 pagi tadi.
Sementara itu, Kota Tinggi mencatat bacaan sangat tidak sihat dengan IPU 232 diikuti Pasir Gudang dan Larkin Lama mencatat status tidak sihat dengan masing-masing mencatat IPU 199 dan 181, menurut laman web www.doe.gov.my.

Di Melaka, Bandaraya Melaka dan Bukit Rambai mencatat bacaan IPU tidak sihat masing-masing 137 dan 119.Menurut jabatan itu, bandar-bandar lain di negara ini mencatat bacaan IPU sederhana iaitu di bawah 100.- Bernama

2 ulasan:

  1. Bagaimana dgn kluang ustaz? Rasanya sama atau lebih teruk jerebunya...tp tiada bacaan dikeluarkan...dgrnya alat pengesan hanya ada 4 di negeri johor..

    BalasPadam
  2. Kesan jerebu menyebabkan saya sakit tekak, mata pedih, susah bernafas...Seksanya la...Kesian dgn anak2..Saya yg dah dewasa ni rasa terseksa ni kan pulak anak kecil. Oleh itu, hargailah alam sekitar.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.