Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

29 Julai 2013

Jangan Berhenti Berlari: Buku Tulisan Dr Zaharudin Abdul Rahman

Dalam perjalanan saya Sabtu lepas dari Batu Pahat ke Kluang selepas menyampaikan ceramah, saya singgah di sebuah kedai buku di Parit Raja. Saya jumpa satu buku tulisan Zaharuddin Abdul Rahman yang bertajuk 'Jangan Berhenti Berlari', buku setebal 431 mukasurat. Saya baca sedikit sisi kandungannya di kedai itu.

Tahulah saya, ini buku kisah peribadi Zaharudin merantau ke negara orang. Sempat saya baca di kedai itu kisah beliau di Jerman yang terkenal dengan Negara pengeluar kereta dunia. Diceritakan dalam buku itu, lebuhraya di Jerman ada yang tidak mempunyai had laju. Jika kita memandu di lebuhraya itu, kita boleh pandu selaju mana kita mahu.
Siapa Zaharuddin Abdul Rahman

Nama ini tidak asing lagi di negara kita. Beliau seorang tokoh yang banyak membicarakan mengenai isu-isu 'Fiqh Kontemporari' seperti perbankan Islam, Jualan Lansung (MLM), insuran, selain ibadah dan mualamat.

Pengalaman Menarik

Semasa saya menulis artikel ini, saya sudah habiskan separuh dari buku ini dalam masa 3 hari. Seronok saya baca buku ini terutama pengalaman beliau melanjutkan pelajaran ke peringkat Master di Jordan sedangkan ijazah beliau adalah universiti tempatan. Jarang sekali kita jumpa seorang yang ijazah tempatan boleh buat Master ke Negara Arab yang menggunakan Bahasa Arab sepenuhnya.

Phd di UK

Kemudian Zaharudin buat Phd di UK. Persoalan juga pada kita dan jarang orang buat. Ijazah pertama di Malaysia guna Bahasa Melayu, Master di Jordan guna Bahasa Arab kemudian Phd di UK guna Bahasa Inggeris. Bagaimanapun, Zaharudin berjaya dengan cemerlangnya di Jordan dan UK. Bila saya baca buku ini, saya sendiri datang semangat bahawa kita perlu mengejar ilmu pengetahuan selagi kita ada umur. Pada saya yang dah lama meninggalkan dunia universiti ini, rasa ada juga terlintas untuk ke universiti semula.

Oleh kerana kekangan kerja dan tanggungjawab saya, sebenarnya universiti yang saya maksudkan itu bukanlah hendak melanjutkan pelajaran lagi. Tapi, rasa minat dan keazaman untuk menggali dan menambah ilmu dengan banyakkan membaca buku. Sekarang sudah ada tokoh agama yang tidak ada sijil tinggi dari universiti untuk ditayangkan, tapi ilmu mereka cukup tinggi sehingga mengalahkan orang yang bertaraf profesor. Ada juga sekadar sekolah menengah agama, tapi lepas itu dia rajin membaca dan mendengar orang mengajar. Orang ini sebenarnya lebih tinggi ilmunya dari orang yang ada sijil sana sini. Ada orang itu setakat belajar sekolah pondok saja atau berguru dengan datang ke rumah guru saja, tapi ilmu mereka cukup tinggi. Untuk berjaya, perlu berusaha walau pada zahirnya nampak sangat payah tetapi berkat usaha, kejayaan menanti kita.

Merantau ke Negara-negara

Dalam buku ini diceritakan pengalaman Zaharudin merantau ke beberapa Negara Arab, Afrika Utara dan Eropah semasa beliau di sana. Banyak isu yang bersangkutan dengan umat Islam disentuh oleh penulis, antaranya perbezaan mazhab dan adat kebiasaan orang Islam di sana. Diceritakan, di sebuah Negara Eropah, masjid di sana baca khutbah Jumaat sebelum waktunya. Soalnya, adakah sah solat Jumaat kita ?

Kalau orang Johor tanya saya, sahkah di negara kita kalau pak imam baca khutbah Jumaat sebelum waktunya, pasti saya kata tidak sah solatnya. Tapi, adakah mana-mana mazhab yang mengharuskannya ? Memang menarik kita baca kupasan Ustaz Zaharudin dalam isu ini.

Anak Dara Maghribi Senang Nak Kawin Lelaki Malaysia

Diceritakan juga kisah penulis melawat Manghribi. Yang saya seronok baca, katanya anak dara Maghribi mudah berkahwin dengan orang luar terutama Malaysia dan mereka hormati orang kita. Katanya tak kisah juga kalau jadi isteri kedua, hehe. Ada seorang kawan sekelas saya dulu belajar di Maghribi, katanya gadis sana cantik-cantik. Jadi, nak tau betul ke tidak, masukkan le negara Maghribi kalau melawat negara-negara belah sana.

Salji Melumpuhkan UK

Diceritakan dalam buku ini, UK dilanda salji besar sehingga melumpuhkan negara tersebut. Macam kelakar juga, kerana negara mereka selalu kita tengok kat TV selalu dilanda salji. Peliknya,  ramai bijak pandai dan pakar yang kalah dengan salji. Setinggi mana ilmu mereka, sajli pun mereka tak tahu nak atasi. Sehingga ekonomi dan sosial negara tersebut lumpuh sepenuhnya kerana sajli ini. Inilah kekuasaan Allah Taala untuk kita terus memikirkan kekuasaan Allah sebagai yang Maha Besar.

Buku setebal ini terjual di kedai dengan harga RM 35 dan saya dapat diskaun 10 persen lagi. Pada saya, ilmu yang saya dapat dengan membaca buku ini lebih tinggi nilainya. Insyaallah, saya cuba tamatkan pembacaan buku ini beberapa hari lagi.
SELAMAT MEMBACA.

Episod Kedua Mengenai Ustaz Zaharudin Berpoligami, klik sini

2 ulasan:

  1. As salam wbt ustaz,

    Tak sabar utk menunggu kupasan dari lanjut dr ustaz ttg buku yg menarik ni... Saya skrg tinggal di luar negara, insha'Allah ujung tahun baru balik... teringin nak beli buku ni nnt... saya juga selalu mengikuti website Ustaz Zaharuddin ni... tak perasan pula ada jual buku ni... Terima kasih ustaz :)

    BalasPadam
  2. wah best ni'sy penah baca buku yg beliau tulis ttg halal haram pinjaman bank (lupa tajuk sebenar)

    BalasPadam

Dipersilakan komen.