Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

22 Oktober 2014

Anak Luar Nikah Tak Berdosa Apa-apa (Episod 3)

"Okey... Lepas ini kamu pergi jumpa ayah kamu di JB dan beritahu segalanya termasuk kes kamu kena tangkap khalwat ini". Kata kadi sambil memandang ke arah wanita dan lelaki.

Mereka berdua terdiam.

"Jumpa ayah saya Ustaz?". Kata wanita ini macam terkejut.

"Yer... kamu balik dan bawa anak kamu. Kalau tak dapat jumpa di rumah, jumpa di tempat kerja". Kata kadi. Sebelum itu telah diceritakan yang bapanya kerja di sebuah kilang dan sebelah malam kadang-kadang kerja sambilan pengawal keselamatan di sebuah sekolah.

"Pergilah... Salam dan kalau boleh peluk bapa kamu. Mohon maaf atas apa yang kamu lakukan selama ini, selama 6 tahun. Selagi ayah kamu masih hidup, inilah masanya hendak bermaafan. Kita tak tahu bila Allah nak cabut nyawa bapa kita". Kata kadi lagi.

"Saya yakin, kalau kamu tunjukkan keinsafan kita, mak ayah akan tetap terima kita dan cucu dia yang sudah dilahirkan. Ingat.... dua orang anak kamu tidak berdosa apa-apa. Dia lahir ke dunia ini ibarat kain putih yang suci bersih. Tapi sampai bila kamu berdua hendak hidup berzina sedangkan anak kamu anggap kamu berdua sebagai emak dan ayah dia. Harap jangan sampai dia bersekolah nanti, tentu mengganggu pergaulan mereka di sekolah". Kata kadi.

Tempoh Jaminan

Pasangan ini dibebaskan dengan jaminan dan satu tarikh kira-kira 2 bulan ditetapkan untuk perbicaraan kes khalwat mereka. Mereka mengatakan hendak terus pulang ke JB menaikan bas petang itu bertemu mak dan ayah, semoga berjaya.

Ada Harapan

Dua hari selepas itu, pasangan ini datang ke pejabat dengan muka ceria untuk mengambil surat nikah. Dalam borang tersebut ditulis walinya adalah bapanya. Mereka dijangka bernikah seminggu selepas itu selepas mengikuti kursus pra perkahwinan yang diwajibkan oleh semua bakal pengantin.

"Tuan ada satu pernikahan minggu depan". Kata seorang pegawai yang terlibat urusan pernikahan kepada kadi.

"Oh yer... saya tahu kes ini. Saya dah jumpa pasangan ini di Bahagian Penguatkuasa sebelum ini". Kata kadi.

"Oh... cuma Tuan, perempuan kata bapanya setuju jadi wali tapi  tak mahu datang semasa pernikahan nanti". Kata pegawai tu.

"Tak apalah kalau bapa tak datang dan saya dah agak yang bapanya pasti tak mahu datang. Sila uruskan surat persetujuan bapa sebagai wali. Tahu ker cerita, dia dah lari dari rumah 6 tahun lamanya sampai dapat anak dua luar nikah". Cerita kadi lagi.

"Kesian yer Tuan hidup dia terutama anak dia". Kata pegawai tu. Tengok muka pun macam sedih pegawai tu.

"Yer... sebab tu saya tumpukan pada kes ni sebab memikirkan masa depan anak-anak dia tu. Saya yang suruh dia jumpa bapa dia dalam apa cara sekalipun. Dan alhamdulillah dah dapat persetujuan.

Bernikah Juga Akhirnya

Diringkaskan cerita, pasangan ini bernikah berwalikan bapanya walaupun bapanya tak hadir. Satu surat persetujuan bapa sebagai wali dikemukakan. Sebelum nikah juga, kadi sekali lagi menelefon bapanya untuk menikahkan anaknya.

"Tuan kadi...Saya setuju jadi wali pada anak saya. Saya malu atas apa yang dah berlaku pada anak saya yang seorang ini. Tak tahulah Tuan Kadi, dia seorang saja anak saya yang tak menjadi dan memalukan keluarga kami. Tapi.....". Kata bapanya dalam telefon dan perbualan tersekat kerana bapa menangis teresak-esak.

"Yer Tuan... Insyaallah semuanya akan selesai sebentar lagi. Katanya selepas nikah ini dia akan bawa suami dan anak-anak jumpa Tuan sekeluarga". Kata kadi lagi.

"Terimakasih Tuan Kadi dan saya tak boleh kata apa-apa lagi, saya sedih sangat". Kata bapanya sebelum mengakhiri perbualan.

Baca dari Episod 1, klik sini

3 ulasan:

  1. Alhamdulillah semuanya berakhir dengan baik.

    BalasPadam
  2. shukur halamdulillah saya ucapkan kpd tuan khadi dgn ucapan syabas kerana berkhidmat pada manusia smuga urusan pernikahan berpoligami d mudahkan aminnnn

    BalasPadam
  3. Sy gi google mo cri article yg bole bg semangat bg org lewat jodoh waktu subuh2 gini...ntah mcmana terbaca cite2 kes khalwat. Bole pula cite yg ni buat sy sedih. Alhamdullilah...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.