Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

21 Disember 2014

Hari Ini Orang Itu Naik Kereta Mewah, Lima Tahun Lagi Orang Yang Naik Moto Kapcai Pula Pakai Kereta Mewah


Kekayaan dan kejayaan seseorang itu dalam ekonomi tak pernah kekal. Kita manusia, kekayaan itu bukanlah hak mutlak kita sepenuhnya. Terpulang kepada kita nak bersetuju atau tidak bahawa kekayaan itu tidak semestinya kekal selamanya. Percayalah, Allah saja yang memberi kita kaya atau sebaliknya. Ada orang kaya sekejap saja dan tak lama untuk mempertahankan kekayaannya itu. Hari ini seorang itu kaya raya, esok lusa atau setahun dua lagi belum tentu. Orang miskin sekarang, mana tahu nanti dia jadi kaya.

Kisah Penjual Madu Lebah

Dulu tahun 1994 saya pernah memberhentikan motosikal saya untuk menumpangkan seorang penjual madu lebah lebih kurang 5 kilometer jaraknya tanpa dia memakai topi keledar. Waktu itu saya beranikan diri kerana saya yakin tidak terserempak dengan polis dalam perjalanan itu. Pertama, saya simpati melihat seorang lelaki 50-an memikul beberapa botol madu lebah dengan menjajanya dari satu tempat ke satu tempat dalam cuaca panas terik. Dalam masa yang singkat itu, saya sempat berkenalan dengan lelaki 50-an itu serba sedikit. Selepas itu juga saya beberapa kali bertemu lelaki ini yang agak peramah dan riuh memujuk pelanggan untuk membeli madu lebahnya.

Beberapa Tahun Kemudian

Beberapa tahun kemudian, lebih kurang 6 tahun, saya pergi ke negeri seperti yang diceritakan oleh penjual madu ini. Di sebuah kedai makan, saya merenung di meja sebelah saya iaitu saling tak tumpah seperti lelaki yang saya kenali itu. Tadi saya nampak dia baru keluar dari keretanya. Teringat sangatlah semasa dia betul-betul ucapkan terimakasih kepada saya selepas saya tumpangkan motosikal saya. Tetapi yang menghairankan, lelaki ini tadi keluar dari sebuah kereta mahal iaitu Honda CRV model baru yang saya tahu harganya kira-kira RM150,000. Mencabar sungguh otak saya memikirkan, adakah saya tersilap orang?

Bila lama-lama direnung, saya yakin, itulah lelaki yang saya kenali itu. Memang macam mustahillah apabila memikirkan seorang penjual madu lebah boleh pakai kereta mahal macam tu. Saya cuba nak tegur, tapi waktu itu juga saya terlupa namanya. Saya beranikan diri juga untuk bertanya.

"Maaf Pakcik.... Saya rasa macam kenal pakcik. Betul ker Pakcik pernah jual madu di Bandar Baru Bangi?" Tanya saya.

Saya nampak itu macam terkejut dan dia terus salam dengan saya. 

"Yer... betul. Anak ni siapa yer? Kenal di mana?" Tanya pakcik tu.

"Ermmm... dulu pernah tumpangkan pakcik naik moto saya. Pakcik ingat lagi ker?" Kata saya.

"Ohhhh... ingat, yer ingat. Tapi dulu kurus yer. Sekarang dah nampak berisi" Kata pakcik tu.

"Hihi...." Saya cuma mampu ketawa.

Dulu Susah, Sekarang Alhamdulillah

Macam penyanyi Tegar juga ceritanya. Pakcik ini cerita yang dia banyak beli tanah kebun hasil jualan madu lebah ke beberapa negeri. Masa itu harga sawit dan getah mahal dan pendapatannya saya agak-agak dalam 20ribu sebulan atau lebih lagi. Anak dia juga berjaya dan kerja hebat-hebat termasuk seorang doktor. Yer, dulu dia susah, sekarang alhamdulillah. Berkat rezeki yang halal hasil titik peluhnya itu, anak-anak dia juga berjaya. Pasti anak-anak berusaha bersungguh-sungguh dalam pelajaran apabila melihat bapanya hidup susah termasuk memikul botol madu lebah ke merata ceruk dan negeri.


3 ulasan:

  1. hmmm...
    bagus kisah & tauladannya tu...
    xde sambungan ep ke 2 ke.. ustaz..?

    BalasPadam
  2. bandar baru bangi ,area mana tu . alhamdulliah hidup diberkati pakcik sekeluarga ..... byk pedoman utk dipelajari .

    BalasPadam

Dipersilakan komen.