Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

16 Oktober 2009

USTAZ MORSID MAHROF

Alhamdulillah, Rabu lepas, sempat saya berkunjung ke kediaman Ustaz Morsid Mahrof di Johor Bahru dalam jamuan hari raya. Ramai tetamu yang hadir dari dekat dan jauh. Siapa Ustaz Morsid ? Ustaz Morsid sekarang adalah pendakwah bebas yang tidak asing lagi di negara kita. Sebelum ini bekhidmat di Jabatan Agama Johor, bersara tahun 2004. Berpengalaman sebagai Kadi, Hakim Mahkamah Syariah dan jawatan-jawatan lain di Jabatan Agama Johor.

Sekitar tahun 1994-1999, ustaz sering muncul di kaca tv dalam forum ehwal Islam yang berjaya menarik minat jutaan penonton. Pada masa itu, Ustaz Morsid saya dianggap sebaris dan sama hebatnya dengan Dato' Haron Din, Dato' Ismail Kamus, Dato' Hasan Ali, Ustaz Ghani Shamsudin dan lain-lain. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, TV1 dah makin kurang jemput Ustaz Morsid. Ramai orang cakap, forum Ehwal Islam di TV1 sekarang sudah tak sehebat dulu, antara sebabnya adalah ahli panelnya yang tidak sehebat dulu.



Sejak bersara, ustaz tidak putus-putus menerima jemputan ceramah. Sekarang, setiap minggu, ustaz muncul di radio RTM Johor untuk slot ceramah. Ustaz juga tidak putus-putus menerima jemputan ceramah di sekitar Johor dan negeri-negeri lain termasuk Singapura. Saya percaya, sesiapa yang mengenali ustaz Morsid secara lebih dekat, pasti akan mendampinginya untuk menuntut ilmu. Tentu ada yang istemewa dan orang lain tidak memilikinya.
Mendengar ustaz Morsid berceramah atau berforum sungguh menarik. Saya sebelum ini selalu bersama-sama menjadi ahli panel forum bersama ustaz. Pada mulanya saya rasa rendah diri dan mengelak dari berforum bersama orang yang hebat seperti ini. Lama-kelamaan saya biasa berganding dengan ustaz, banyak tunjuk ajar yang diberikan kepada saya. Ilmunya yang  tinggi, ceritanya yang menarik, gurauan dan gayanya berjaya memukau orang yang hadir.



Ustaz Morsid seorang yang tegas dan ada pendirian tersendiri. Waktu menjadi ketua di pejabat, anak buahnya meletakkan rasa hormat yang tinggi kepadanya. Ustaz pernah jadi ketua saya sekitar tahun 2001- 2004 sebagai ketua penguatkuasa.  Dalam ceramah beliau yang saya dengar, ustaz seorang yang tegas dalam memperkatakan sesuatu hukum dan isu semasa. Kadang-kadang ada orang terasa pedas setelah mendengar ceramah ustaz. Pada saya, siapa yang makan cili pasti terasa pedasnya.Ustaz seorang yang berani menegur sesuatu yang ustaz lain tidak berani menyentuh. Hujahnya cukup kemas beserta dalil dan hujah yang lengkap dan spontan.

Saya adalah guru kepada Ustaz Morsid ?

Satu hari saya terkejut kerana ada orang beritahu saya, bahawa Ustaz Morsid bercerita tentang diri saya dalam satu ceramah. Kebetulan orang itu adalah kawan saya dan dia menyampaikan kepada saya. Ustaz Morsid mendakwa saya sebagai gurunya dan dia sentiasa hormat kepada gurunya. Saya tidak mahu ulas panjang tentang cerita ini kerana saya akui, memang ada sesuatu yang saya pernah ajar ustaz dalam bab lain. Tapi Ustaz Morsid adalah seorang yang sangat menghormati gurunya dan meminta orang lain supaya menghormati guru. Cuma saya tidak menyangka ilmu yang saya berikan kepada ustaz, memberi manfaat sebegitu besar sehingga nama saya disebut dalam ceramahnya. Kata ustaz Morsid, kalau tidak menghormati guru, maka ilmu yang dipelajari tak akan berkat. Sebab itu, saya pernah dengar ustaz menyebut dalam ceramah, antara guru yang dihormatinya adalah Allahyarham Dato Kiyai Haji Shamsudin.

Sebenarnya Ustaz Morsid adalah Guru saya

Ustaz Morsid adalah guru saya, banyak memberi ilmu, nasihat, teguran dan tunjuk ajar kepada saya. Ustaz Morsid yang saya kenali, adalah seorang yang suka berterus terang dan tidak suka berselindung. Kalau kita baik dia akan kata baik, kalau salah dia akan kata salah. Walaupun kekadang ada rasa pedasnya teguran itu tapi saya terima seadanya. Ada orang lain yang ditegur Ustaz Morsid pada mulanya seakan sukar menerimanya, tapi saya menasihati orang tersebut, saya jelaskan bahawa saya tahu hati budi ustaz Morsid dan saya meminta orang berkenaan bertenang dan berfikir sejenak. Akhirnya, orang tersebut akan mengakui bahawa dalam hidup kita perlu ada orang tegur, kalau tidak siapa lagi yang akan mengingatkan kita.

Alhamdulillah, bila kami bertemu rabu lepas, ustaz kelihatan sihat walaupun usia sudah melebihi 60 tahun. Antara petua ustaz adalah berjoging selepas solat subuh di luar hadapan rumahnya sekitar 1-5 kilometer setiap pagi. Saya doakan, semoga keluarga Ustaz dan Ustazah dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan bahagia hingga ke akhir hayat.





2 ulasan:

  1. Alhamdulillah,saya bisa jumpa dengan ustad Mursid dan Insya Allah mau jg berguru pada beliau...saya tak menyangka kalau ustad seorang yang begitu dikenal di johor bahkan mungkin di Malaysia,mana saya menyangka kalau beliau orang terkenal karena melihat penampilannya yang Tawwadhu Masya Allah.

    BalasPadam
  2. sy ingat ttg ustaz morsyid ni....
    lama tak tgk dia di TV...

    TV skrg ntah apa2... ustaz muda2 yg nak glamer je rasenya skrg kluar TV.... sebab bila depa bckap tak de umph rasa nak dgr.... last2 tukar chanel lain...
    bila tak menarik kita boleh cari pendakwah lain yg lebih menikam kalbu di YOUTUBE...

    Dr zakir nair, Ahmad Deedat, Imam suhaib webb...
    amat berbeza dakwah mrk dgn ustaz2 melayu skrg lebih2 lagi parti yg guna nama islam memburuk sesama islam, patutnya berdakwah kpd Non-muslim...

    ustaz2 skrg ~ dunia akhir zaman.... mrk Hubbun Dunia.... mencari habuan dunia...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.