Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

28 Jun 2010

Sudah Nasibku 'Mat Burger' : Episod 24

Yanti hanya mampu tergelak tanpa menjawab soalan Aboi, bukan sesuatu yang lucu tapi siapa yang tahu betapa sedihnya Yanti akan meninggalkan JB esok.

Esoknya, Ahad, sebelum turun ke rumah, Yanti telefon Noor yang berada di kampung yang dia masih menyewa rumah itu, bayar separuh iaitu 300 seorang seperti biasa walaupun Yanti tak duduk situ lagi. Banyak barang yang Yanti tinggalkan seperti mesin basuh, peti ais, tv, kerusi meja, almari dan katil. Yanti hanya bawak pakaian dan barang penting saja. Yanti turun rumah jam 8.00 pagi.

Selepas itu, Yanti pusing dan lalu di depan rumah Man. Dilihatnya tiada kereta dan van burger Man di situ. Kereta di kedai cat, van mungkin Aboi yang guna, fikir Yanti. Rumah Man kelihatan bersepah, ada banyak daun-daun di depan rumah seperti rumah tinggal. Terubat rindu Yanti bila dapat lihat rumah Man walaupun Man tiada di situ. Dulu Yanti selalu juga curi-curi lalu terutama pagi Ahad, saja-saja lalu kalau-kalau Man ada di depan rumah. Yanti pasti rindukan itu semua selepas ini. Kemudian, Yanti jalan ke warung Man pula, dilihatnya warung Man yang bertutup itu. Selepas ini, dia tak dapat lagi lalu dan  bermain mata dengan Man di situ yang biasanya hampir setiap petang dan malam.

Yanti kemudian ke kedai mamak Osman, mengisi perut untuk sarapan pagi. Di situlah Yanti selalu makan minum dengan Man terutamanya sarapan pagi atau makan malam. Kelihatan ramai orang di situ, tapi Yanti keseorangan. Hampir tak pernah Yanti keseorangan minum di situ, biasanya Man atau Noor yang teman. Dulu sebelum datang JB, Yanti tak pernah lansung minum kedai mamak. Waktu itu, sebut saja kedai mamak, tekak Yanti dah naik loya, belum makan lagi.

Dalam kepala Yanti, roti canai mamak orang kata sedap sebab mamak tu uli tepung dengan bulu tangan lebatnya. Lepas tu dikesat dan direnjis peluh, sebab tu orang ramai makan. Itu dulu, sekarang Yanti pula peminat roti canai mamak selepas berkawan dengan Man. Tangan Yanti memegang telefon, seolah-olah hendak sms seseorang. Yer, Yanti rindukan Man pagi itu, tiada teman semejanya, Yanti kelihatan kekok duduk seorang, tapi dia memang seorang. Takkanlah Yanti nak sms Man, Man kan belum sihat, nanti kalau jawab pun adik Man atau mak ayah Man, tak ada makna nyer.

Yanti bertolak ke KL dalam jam 9.00 pagi. Dalam kepala Yanti, dia nak ke rumah kawannya di Gombak, kawan rapatnya seuniversiti, Nani orang Kluang. Dalam perjalanan, Yanti menerima banyak panggilan dari kakaknya, Azizah. Tapi Yanti tak mahu jawab dan Yanti tak berapa suka jawab telefon masa memandu. Dalam jam 1.30 Yanti tiba di rumah Nani di Gombak. Nani dah biasa menerima Yanti sebagai kawan yang selalu yanti datang kalau balik KL. Tapi hari itu, Nani nampak perbezaan pada Yanti, pakaian dan barang yang dibawanya banyak, tak seperti biasa.

Banyak perkara dalam hidup Yanti, dia ceritakan pada Nani. Sebelum ini pun, Nani dah tahu cerita kisah cinta Yanti dengan Mat burger yang mendapat halangan keluarga. Jadi, bila Yanti kata dia pindah KL dan hendak duduk di situ, Nani terima sahaja. Sebelum ini, Nani duduk 3 orang, kalau tambah seorang lagi tak mengapa.

Isnin, Yanti melaporkan diri di pejabat barunya. Biasalah hari pertama, Yanti agak pemalu dengan teman-teman baru di situ. Banyak tugas pada hari pertama Yanti terutama bidang latihan kepada kakitangan. Itu bukanlah suatu yang membebankan sebab Yanti sudah biasa dengan tugas sebegitu di JB dulu. Yanti ambil keputusan untuk terus di KL, tanpa menangguhkan pertukaran selama seminggu. Yanti rasa, JB itu jauh, lagi pun Yanti fikir, tidak ada apa lagi di JB, Man pun tak ada lagi.

Di JB, Aboi dah mulakan niaga burger setelah bercakap dengan ayah Man. Aboi setuju guna modal duitnya dan keuntungan diserahkan pada Man dan Aboi ambil upah harian saja. Hari pertama di gerai burger, banyak soalan terutama dari pelanggan tetap Man. Bila ditanya, Aboi kata Man kemalangan dan masih dirawat di kampung. Ramai kawan-kawan Man melahirkan rasa simpati dan mengharapkan Man cepat sembuh.  Petang itu juga, ayah Man datang dari kampung naik bas untuk ambil kereta waja Man yang dah siap awal. Ah Cai yang telefon ayah Man dan ayah Man jumpa resit dalam beg Man. Di kedai cat tu, ayah Man memperkenalkan diri dan nak ambil kereta.

"Mana itu Man burger, takda mari angkat kereta ?". Tanya Ah Cai, lelaki dalam 40-an itu, kurus, dan Bahasa Melayunya fasih juga.

"Tauke. Man kemalangan, sekarang kat hospital di kampung". Kata ayah Man.

"Ayyyaaa... mana macam boleh eksiden, itu hari tengok sini baik saja ? Patutlah, sudah lama tak bukak itu kedai  burger". Kata Ah Chai.

"Man kena pukul, orang jahat pukul sama dia". Kata ayah Man.

"Itu genster pukul ka ? Apa pasat orang baik-baik kena itu macam ?". Kata Ah Chai.

"Tak tahulah tauke, ini bandar besar susah mahu cakap. Buat baik sama orang pun, orang buat tak baik sama kita ". Kata ayah Man.

Ayah Man keluarkan duit 1900 seperti dalam resit dan beri pada lelaki Cina tu. Tapi, Ah Chai tak mahu duit.

"Ini kereta angkat dululah. Nanti Man burger sudah baik, datang sini bayar. Ini hari gua tak mahu angkat wang". Kata Ah Chai.

Ayah Man serba salah. Dia hairan kenapa seorang lelaki Cina yang ayah Man tak kenal, boleh sebaik itu.

""Ayyaaa. Itu Man burger banyak baik punya orang. Kawan sama saya sudah lama oooo. Gua tak mahu angkat wang ini hari. Ini wang kasi itu Man beli ubat, kasi baik cepat". Kata Ah Chai.

Ayah Man bawa balik kereta waja tu ke kampung tanpa bayar pada Ah Chai tu. Teringat pula ayah Man akan Yanti, Yanti semurah itu keluarkan 10,000 dah tak minta ganti. Ayah Man tetap hulurkan duit 1900 tu pada Ah Chai, lagi pun ayah Man tak tahu berapa lama Man boleh baik dan boleh bayar pada Cina tu. Tapi Ah Chai tetap tak mahu. Tiga hari lepas tu, keadaan Man beransur pulih dan sudah boleh bercakap. Man dibenarkan pulang ke rumah dan diminta oleh doktor untuk tak buat kerja-kerja berat.

Yanti kerja seperti biasa dan terus menetap di rumah kawannya, Nani. Satu hari, ditempat kerja, ada sorang datang berjumpa Yanti. Yang datang itu adalah ibu dan kakak Yanti, Azizah. Yanti sudah tidak boleh mengelak kerana orang di pejabat tahu yang datang itu adalah ibu dan kakak Yanti. Kenapa mereka datang ? Bersama siapa mereka datang ?

.....BERSAMBUNG KE EPISOD 25
http://kadikluang.blogspot.com/2010/07/sudah-nasibku-mat-burger-episod-25.html (Episod 26)

3 ulasan:

  1. Salam ustaz..

    Suspend suspend ! Jeng Jeng Jeng.. hehehe.. :D

    BalasPadam
  2. ble nk habis cite ni huhu...

    BalasPadam
  3. bila nak abes ni..penat dah..huhu

    BalasPadam

Dipersilakan komen.