Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

11 Julai 2011

Mimpi Rusa Warna Merah, Nombor Apa Nak Naik ?


Semalam saya masuk satu kedai makan sarapan pagi. Nampaknya orang ramai hari tu dan ada satu saja meja kosong dan saya duduk situ. Sedang tunggu air teh tarik dan roti canai siap, saya baca akhbar dan dengar perbualan tiga lelaki 40-an hingga 50-an tu, tak jauh sangat dengan saya, membelakangkan saja.

"Malam tadi aku mimpi jumpa rusa warna merah tersesat dalam kebun. Agak nombor apa nak naik yer". Kata salah seorang dari orang tu.

Saya dengar dan mulalah pasang telinga. Tiba-tiba ada seorang lelaki sebelah meja saya tegur, dia seorang saja.

"Tuan kadi, bagus ceramah tuan kadi hari tu, ringkas dan padat isinya". Kata lelaki tu kuat juga suara dia.

Saya tertanya-tanya juga, ceramah bila, kat mana. Yang pasti, orang tu kenal saya ni kadi. Masa tu, meja yang sebelah saya lagi tu senyap saja dan mereka berbisik-bisik satu sama lain. Entah apalah yang dibisikkan, tak tahulah. Mungkin juga dia bisik pasal saya.

"Tuan kadi, ceramah masa perhimpunan bulanan pagi, saya kerja pejabat kerajaan (dia sebut pejabat dia)". Kata lelaki tu.

Ohh yang hari isnin tu, baru saya ingat, dah seminggu dah. Kita orang berbuallah sikit, lepas tu lelaki tu pergi sebab dia beli bungkus saja.

Semasa makan tu, orang yang tiga orang sebelah meja saya tu senyap saja, berbual pun perlahan saja. Mungkin dah tukar topik dari nombor ekor ke topik lain. Saya buat tak tahu saja makan situ. Habis makan saja baliklah.

2 ulasan:

  1. hahahaha...kelakarlah cite tok kadi hari ni. terus senyap dorang

    BalasPadam
  2. sib baik rusa tuh tersesat dalam kebun..kalau diciter mimpinya rusa tuh terbang...sah2 tk lama lg nk wish krismas...hehehehehhe

    BalasPadam

Dipersilakan komen.