Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

23 Mac 2012

Misteri Air Dari Atap Terjawab Juga...... (Episod 2)

Sebenarnya, air mengalir dari atas atap rumah saya dah lama berlaku, dah berbulan-bulan. Tak ada apa  yang nak dihairankan sebab saya tahu, itu air dari tangki atas tu. Air kemudian mengalir ke atas bumbung, bukan banyak mana, tapi adalah juga.

Seingat saya sudah dibaiki dalam 3 kali tapi kebocoran itu tetap ada, almaklumlah rumah lama.  Rasanya pelampung dia ada masalah.

Sebagai penghuni pula, saya ni bukan suka komplain sana komplain sini, cukuplah nikmat yang kita ada. Bil air juga bukanlah tinggi mana walaupun tinggi juga, dalam RM 20-25. Rasa rumah lain kalau tak bocor, tentulah rendah pada tu.

Akhbar Cerita Misteri di Sebuah Daerah

Sebuah akhbar hari ini cerita satu peristiwa kononnya misteri di sebuah rumah. Kejadian ini berlaku tak jauh dari tempat saya walaupun bukan dalam daerah saya. Kalau berlaku di daerah saya, sudah tentu saya ditanya wartawan bertalu-talu dalam isu ini.

Semalam saya ke daerah berkenaan dan Kadi berkenaan cerita pasal isu ini. Dia sahkan bahawa air itu adalah air paip yang ada kebocoran atau pelampong rosak. Air berkenaan pula ada klorin, menunjukkan itu air yang dibekalkan SAJ. Dengar cerita, bil air orang tu tinggi dan di luar kebiasaan. Saya sendiri tengok bil airnya yang begitu tinggi melalui gambar yang diambil. Kawan saya juga menunjukkan rakaman video di lokasi berkenaan pada saya.

Air Penawar

Isu ini berlaku beberapa bulan lepas dan orang kita ni dalam isu ini, sikit-sikit misteri atau ajaib. Ramai yang datang nak ambil air penawar penyakit. Ada seorang tu kata air tu boleh baikkan sakit gaut dia, hahaha, kena tipu  lagi orang kita. Kalau betullah boleh ubat gaut, lepas ni pegilah makan sotong, udang atau daging banyak-banyak, tempe. Tengok, dapat gaut ke tidak.

Dapat Duit

Akhbar yang sama juga cerita ramai pelawat dari luar datang dan ada beri duit sebagai derma. Biasalah, tuan rumah kata bukan dia mintak tapi orang  bagi. Bagus juga idea ini yer, buat cerita mengarut  sikit, dapat duit pulak.

Tapi nasihat saya, dah dapat duit tu, bayarlah bil air. Sebab nak pulangkan pada orang yang derma tu susah pulak.

Banyak Sangat Cerita Hantu

Saya tak setuju dengan banyaknya cerita hantu  kat TV. Saya yang kerdil ini sedar yang pandangan saya bukan orang  nak dengar pun, tapi saya akan terus beritahu yang cerita hantu ini hanya merugikan saja, walaupun menguntungkan  pihak yang memperniagakan drama berkenaan. Disebabkan cerita hantu beginilah, orang mudah terpedaya dengan cerita misteri ini.

Rumah Saya

Saya cerita pasal rumah saya dan ada beribu-ribu rumah orang lain lagi  yang ada air mengalir dari tangki atau paip atas rumah. Kalau semua nak mendakwa ada misteri, banyaklah benda misterinya.

Jangan Sampai Rosak Akidah (Murtad, Syirik, Khurafat, Bid'ah)

Kita dilahirkan sebagai seorang Islam dan kita selalu berdoa supaya matikah kita sebagai seorang Islam. Ada banyak contoh yang saya berikan terutama dalam ceramah saya, yang ada orang lahir Islam tapi mati dalam keadaan sesat dan murtad. Contohnya, bila saya sentuh isu Ayah Pin, kita lihat yang orang berilmu pun jadi sesat, malah orang berpendidikan juga ada yang sudah meninggal dunia dalam kesesatan.

Janganlah sampai berlaku perkara murtad, syirik, khurafat, bid'ah yang sesat atau perkara lain yang boleh meruntuhkan akidah kita sebagai seorang Islam. Walaupun di negara kita, status terkeluar Islam hanya boleh ditentukan oleh Mahkamah Syariah saja, tapi pernahkah kita terfikir, berapa ramai yang sudah murtad dan rosak akidah tapi tidak dibawa atau memohon ke mahkamah syariah ?

Allah Tidak Ampun Dosa Syirik

Firman Allah Taala yang bermaksud,

"Sesungguhnya Allah tidak mengampunkan dosa orang yang syirik, dan Allah mengampunkan dosa yang lain sekiranya Allah kehendaki".

Syirik ini kes berat, bukan macam buat maksiat lain yang boleh bertaubat. Saya bimbang, disebabkan air atas atap punya pasal, nanti orang kita boleh syirik. Disebabkan penyakit dia sembuh sebab minum air itu, dia boleh percaya kepada kekuasaan makhluk lain yang boleh menyembuhkan penyakit selain Allah, itu boleh jatuh Syirik. Jadi sebelum terjerumus ke lembah syirik itu, bertaubatlah terlebih dahulu.

Dari Episod 1, Klik Sini

4 ulasan:

  1. Bagus post kali ni ustaz ceramah bab akidah.
    Citer2 pasal kawin cerai, kawin lari, remaja dicolik dll dah banyak sangat, kat paper pun balik2 citer tu.

    Jadi dgn tazkirah ustaz ni, sangat2 le dialu2kan. Klu beri cntoh2 dlm bahasa yg mudah, lagi le bagus. Sbb kadang2 tak sengaja boleh tergelincir akidah.

    BalasPadam
  2. best entry kali ini.. usatz.. banyaklah entry yg beri takzirah.. pendek2 pon tak apa.. betul tak ?

    BalasPadam
  3. misteri terjawab juga akhirnya...

    BalasPadam
  4. Nk ulas apa utz jwb la dulu

    BalasPadam

Dipersilakan komen.