Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

03 September 2012

Pembiayaan Peribadi Ni Membantu atau Memerangkap Peminjam ?

Baca suratkhabar hari ini, kemudian di dalamnya ada satu kertas yang diselitkan. Iaitu iklan mengenai pembiayaan peribadi atau pinjaman peribadi atau orang kampung saya panggil 'personal loan'. Bank ini adalah bank yang berdaftar dan antara yang terkenal juga. Katanya dia menawarkan pinjaman pada kadar serendah 4.45 % setahun, sekali imbas macam murah sangatlah tu.

Tengok Betul-betul

Kat belakang kertas tu dinyatakan secara terperinci bayaran bulanan yang dikatakan 4.5 % itu. Bila saya tengok dan cuba bandingkan dengan sebuah bank lain, nampaknya bank yang iklan inilah yang kira paling murah. Contohnya, kalau pinjam 100,000 tempoh 15 tahun, kena bayar RM 938 sebulan, kalau 20 tahun RM 796 sebulan. Kalau pinjam RM 200,000, 15 tahun kena bayar 1,874 sebulan, 20 tahun 1590 sebulan.

Ada Benda Yang Diselindungkan

Bila baca kat bawah pula, ada tulisan "Ansuran Bulanan Adalah Tidak Termasuk Caj Perkhidmatan Sebanyak 2 %".

Ohhhh... ada syarat lain rupanya. Kenapa dalam jadual atas itu tidak dinyatakan terus jumlahnya setelah dicampur 2 peratus ? Saja jer kan, nak nampakkan kata pinjaman ini bayar murah kan ?

Tahukah kita yang 2 % itu dari kadar mana ? Kadar pinjaman asas ker ? Baki tahunan ker atau baki bulanan ker ? Nampak saja 2 peratus, tapi jumlahnya tak mustahil sebenarnya sangat tinggi.

2 ulasan:

  1. betul betul...perangkap/jerangkap samar

    BalasPadam
  2. Jerat diri ter.Fikir2 ler...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.