Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

28 Disember 2012

Wali Tak Mahu Jadi Wali, Salah Siapa ?

 
Seorang wanita berstatus janda 40-an hendak bernikah dengan seorang duda 50-an. Pernikahan dijadualkan akan berwalikan adik lelakinya. Bila disoal, katanya bapa dan atuknya sudah meninggal dunia dan mengemukakan surat mati. Hanya tinggal seorang sahaja adik lelaki yang layak menjadi wali pernikahan.
 
 
Sewaktu permohonan nikah, kakaknya itu kata adiknya 30-an itu bersetuju menjadi wali. Walau bagaimanapun, pada masa yang ditetapkan, wali tak hadir sedangkan jurunikah dan ahli keluarga hadir mengikut jadual. Apabila ditanya pada bakal pengantin perempuan, katanya dia ada krisis dengan adiknya. Rupanya masalah harta pusaka dan pembahagian harta yang belum diselesaikan.
 
Bercerita lanjut, katanya arwah bapanya dulu meninggalkan beberapa ekar tanah. Tanah itu pula tidak boleh ditukar nama tetapi yang boleh hanyalah mendapat wang setiap bulan beberapa ribu hasil sawit. Bakal pengantin adalah anak sulung yang katanya dia sebagai pemegang amanah. Bila didesak dengan beberapa soalan, timbullah cerita yang dia tidak membuat pembahagian yang adik beradik lain puashati. Dia ada alasan kerana katanya dia menanggung perbelanjaan di kampung termasuk makan minum ibu dan lain-lain. Ini telah menyebabkan adik beradik lain bermasam muka.
 
Tak Akan Jadi Wali
 
Maka masa kakaknya hendak bernikah ini, adik lelakinya terpaksa ungkit semua ini. Malah dia memberikan syarat iaitu tidak mahu menjadi wali sekiranya pembahagian harta ini tidak diselesaikan. Tetapi adik lelaki ini tidaklah kata tak mahu menjadi wali terus, dia kejap nak kejap taknak macam iklan coklat. Kalau terus terang tak mahu jadi wali, senang, boleh pergi mahkamah syariah dan lalui beberapa prosedur. Ini membuatkan bakal pengantin pening kepala terutama tibanya tarikh perkahwinan.
 
Perkara ini dikemukakan kepada Kadi dan bagaimanakah Kadi menyelesaikannya ? Perkara ini sudah selesai dan kisah ini diceritakan semula.
...BERSAMBUNG KE EPISOD 2
 


1 ulasan:

  1. Salam ustaz...sy hukmny sdh wjib bnikh ngn plihn sy,mslhny,dapt tentgn dr keluarga..bapa saya x nwk menikahkn sy....sbb plihn sy d tudh menguna2kn sy...tp sy sdh nekd,mmndgkn sy dh bnyk lkukn dosa dgn nya.sy nk nikh dgn nya...sy sudh ad sjil pra pkhwinan,sy nk bt pmohnn nikah..ap prosedur yg hRus dlalui jika wali tidak berSetuju?

    BalasPadam

Dipersilakan komen.