Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

27 Ogos 2013

Masjid dan Surau Hendaklah Mesra Orang Kurang Upaya (OKU)

Hari ini saya mengeluarkan surat pekeliling kepada pengerusi seluruh masjid dan surau di daerah Kluang. Kandungannya adalah meminta setiap masjid tidak meminggirkan golongan OKU yang datang ke masjid. Saya menerima aduan mengenai beberapa masjid dan surau yang tidak menyediakan beberapa keperluan seperti tempat letak kereta, tempat wuduk serta tandas yang jauh, masjid yang bertangga serta sukar dan tempat solat yang tidak dikhaskan.

Oleh itu, saya minta semua masjid dan surau di daerah ini berusaha sedaya upaya untuk mengatasi masalah ini. Antaranya menyediakan tempat letak kereta khas dan diletakkan tanda OKU, tempat solat di ruang belakang dikosongkan dengan diletakkan tanda OKU, membuat sambungan paip untuk wuduk lebih hampir dan sebagainya.

Mengenai tangga, kalau masjid dan surau masih dalam perancangan untuk dibina atau diubahsuai, eloklah tangga itu tidak terlalu curam sehingga menyukarkan jemaah yang uzur. Kalau masjid itu sudah dibina dan terpaksa  menggunakan tangga, maka AJK masjid perlulah berusaha dan menggunakan kaedah untuk mengatasinya, contohnya menyediakan satu laluan khas yang tidak bertangga.

Masalah bagi orang kita pula, ada setengah letak kereta yang dah dikhaskan kepada OKU tapi orang bukan OKU pula yang letak. Tapi pada saya, kesedaran kepada orang kita dalah penting supaya kita bersimpati kepada golongan OKU ini. Diharapkan teguran ini dapat memberi kebaikan kepada semua jemaah yang datang ke masjid termasuk OKU dan orang yang uzur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.