Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

20 April 2014

Semuanya Berlaku Terlalu Pantas, Dah Ada Dua Isterinya (Episod 3)

Lelaki ini tidak menyangka yang dia kini beristeri dua. Teringat masa dia mula kawin dulu, dia bising-bising bila pak sedara dia kawin dua. Masa berbual dengan mak dia yang memang marah pada pak sedaranya ada dua cawangan, dia pun turut sama tak bersetuju. Kata dia dia kesian tengok mak sedara dia datang mengadu menangis-menangis datang rumah.

Itu dulu, akhirnya dia pula yang dah ada dua bini. Ops.... kekadang orang Johor rasa kasar kalau bahasakan 'bini' dan nasihatkan penulis supaya ganti bini itu dengan perkataan isteri. Pada saya, bini ker, isteri ker adalah benda yang sama dan pembaca saya global atau menyeluruh. Kalau Bangla pula panggil bini, dia panggil Minachi pulak. 

Masa dah 4 tahun ada dua isteri ini, lelaki cuba renung semula kenangan silam. Agak-agak kalau dia mohon kat pejabat agama hendak kawin, agak-agak berjaya ker. Bukan cerita nak mohon, isteri tahu saja, jadi perang dunia dibuatnya. Pernah sebelum kawin, dia ada sindir-sindir isteri pertama dia pasal nak kawin dua ini. Terus jadi macam pontianak kena cabut paku atas kepala, yang nak cekik dia jadinya. Isteri dia kata, kalau dia kawin lagi, isterinya nak mintak cerai dan bawa lari anak-anak.

"Kalau berani awak kawinlah, awak takkan jumpa saya dan anak-anak sampai bila-bila..... Saya pasang peguam dan kita jumpa di mahkamah! ......Awak tu bukan banyak duit, apa yang awak dah bagi saya selama ini! Awak pegilah dengan perempuan gatal tu, saya nak duduk sendirian!.... Yer ler kan, dah ada orang nak jaga awakkkk!" Kata isteri dia dan banyak lagi.

"Alahhhhh, gurau ajelah bukan betul-betul". Kata lelaki ini.

Cakap macam tu jer, dekat seminggu isteri tak telefon dan balas sms dia. Dia sebenarnya bukan sebarang gurau tapi test market, macam mana kalau dia kawin dua juga. Tapi nampaknya macam petir suara isteri dia, tak jadilah lagi nak gurau pasal kawin dua lagi.

Angin Bertiup Kita tak Boleh Tepis

Pada dia, kawin dua ini ibarat angin bertiup. Sekali angin bertiup, tak berjaya kita menepisnya. Walau ditepis dan ditutup dengan tangan, angin tetap lalu di celah-celah jari juga. Nak kata dia rancang nak kawin, tak juga. Tapi rasa yang paling sesuai adalah 'dah terjebak', maka dia tak dapat undur ke belakang lagi. Nak kata bersalah dengan isteri pertama tak boleh juga dan kalau dia bersalah, patutnya isteri dia maafkan dia.

Tapi bini ni, dia buat pecah pasu bunga yang beli kat Sabah pun, sampai sekarang tak boleh maafkan dia, apalagi nak maafkan dia yang kawin dua. Kalau nak ikutkan, entah-entah pasu bunga yang beli kat Sabah tu agaknya ambil kat Air Hitam Johor saja, tapi nak ganti pasu tu bukan boleh beli kat Air Hitam saja.

Dia pernah jumpa orang yang ada 3 isteri dan ketiga-tiga isteri itu rela dan redha suami dia ada 3 isteri. Ketiga-tiga isteri itu taat walaupun terpaksa berkongsi  satu straw dalam satu gelas air.

Ketiga-tiga isteri taat pada perintah agama, dengan pakaiannya, cara hidupnya dan lain-lain. Tapi itu isteri orang, bukan isteri dia. Dia sendiri rasa yang isterinya tak boleh nak tegur dan diperbetulkan. Sebab itu dia nak cari seorang lagi isteri yang manja-manja layan dia di rumah, meja makan dan atas katil sekali. Bukan kata nak balas dendam tapi perasaan ini sukar ditepis umpama menghalang angin dari bertiup.

Teringat Masa Kawin Dulu

Teringat juga masa bercinta dan dia mengakhiri zaman bujangnya pada usia 26 tahun dan isterinya 25 tahun. Masa itu, isteri dia yang cun melecun itu jadi rebutan rakan-rakan sekerja, sekampung, termasuk bangla yang selalu lalu depan rumah isterinya itu. Tapi dia berjaya mencuri sekuntum hati isterinya itu dan berakhir di jinjang pelamin yang ditempah dari pondan mak andam di kampung isterinya itu.

Tersenyum bila dia teringat malam pertama perkahwinan Aduhhhhh.... indah rasanya bila diingati detik 12 malam bila hero masuk ke bilik isteri. Bagaimana indah dan berserinya bilik pengantin malam itu, betapa enaknya mata memandang kepada pakaian isteri dan betapa wanginya haruman yang entah berapa botol minyak wangi dispray keliling penjuru bilik dan ada muzik lagu Sudirman yang gemersik menusuk keheningan malam itu.

Dulu masa belum kawin dua, semangat balik nak jumpa bini hujung minggu. Tapi kekadang tu sambutan dingin diberikan. Suami pulak tu, masa bas berhenti kat R&R tadi dah minum segelas kopi Janda dan segelas kopi cap songkok. Sampai terkejut Minah Indon yang buat air tu, dalam hatinya berkata, waduhh, ini tidak berlaku di Indonnn. Sampai saja masuk bilik tidur, suami sambil nyanyi-nyanyi...

"Asmaraaa memisahkan kitaaa.....
Mengingatkanku pada dirimu....
Geloraaa mengingatkanku...
Bahawa cintamu telah merasuk jantungku...."

Tapi masuk ke bilik, isteri kata penat bekerjalah, melingkar macam tenggiling kena tangkap. Nak diganggu pun tak boleh. Aduhhhhhhh.

Sikalangggggg

Tapi itu dulu. Sekalang bila dah berbelas tahun kawin, suasana bilik bukan macam malam pengantin lagi. Body isteri bukan ramping macam dulu, sekarang dah macam kepala lori minyak. Pakaian isteri dulu terbelah hingga ke peha, sekarang baju kelawar dah terbelah sampai ke ketiak kerana benang dah tanggal dek kerana lama tak tukar. Banyak perbezaannya. Benda macam ini, suami tak kata apa dan kawal baik-baik, jangan sampai terkeluar keluhan seperti ini pada isteri. 

Dalam bab ini, kalau diungkit atau berterus terang, nanti ada saja isteri menjawab.

"Awak belilah ubat kurus saya ratus-ratus sebulan kalau nak tengok saya kurus. Ini komplain saja pandaiiii!" Mungkin itulah jawab isteri kalau sebut gemuk dan kurus.

"Nak suruh isteri pakai cantik-cantik, belilah baju saya ikut fesyen terbaru. Jangan nak bising-bising saja kata saya tak cantikkkk!" Adui, bisa mendengar. Lebih baik suami berdiam diri. Dalam tak ungkit apa-apa pun, kekadang isteri membebel dan bercakap sendiri pasal itu. Bingit telinga dibuatnya. Susah-susah, suami start moto, pegi minum teh tarik kedai mamak, lagi bagus.

Didikan Agama

Bila sebut punca didikan agama isteri dia kurang, dia rasa bersalah juga. Pertama, dia sebagai suami pun, bab-bab agama ini bukan kuat sangat dan kekadang itu tertinggal juga yang fardhu. Apa lagi nak didik isteri bab agama, dia bukannya ustaz yang boleh mengajar. Jangan nanti dia bukak saja bab agama sikit, isteri dia yang berleter pada dia bab fardhu ain, maka terkedulah dia. 

Kawan dia yang kawin tiga itu tak kedekut ilmu rumahtangga dan rahsia untuk bahagia dengan ramai isteri.

"Isteri yang solehah ini susah nak jumpa, umpama seekor gagak putih dari kalangan ratusan gagak-gagak hitam". Kata kawan dia itu. Dia pun mendengar dengan penuh minat.

"Hanya seorang sahaja isteri yang mulia seperti seekor gagak putih ini". Kata kawannya lagi.

"Isteri-isteri yang baik adalah isteri yang sanggup membahagiakan suaminya di dunia ini dan tidak kisah sekiranya suaminya ingin nikah lagi. Itulah isteri-isteri yang akan jadi isteri solehah akkhirat nanti". Tambah kawan dia lagi dah macam kuliah agama.

Kawan dia itu macam dah gaya ustaz bukan ustaz pun. Tapi dia selalu bawa isteri-isteri dia ke kuliah agama. Sekali fikir, perlukah dia berubah jadi alim macam kawan dia itu semata-mata nak pujuk isterinya supaya izinkan dia kawin. Nampaknya macam dah terlambat dan tak ada masa sekarang kerana sibuk berlakon di belakang isteri pertamanya.

Nikah Senyap-senyap Lagi Selamat

Nak kawin lagi bini tak kasi, taknak kawin macam rugi pulak. Janda bergetah dah kosong tu. Jangan sampai nanti dirembat orang. Kalau nak kata orang yang goda janda tu, nampaknya ramai juga, termasuk bos tempat dia kerja. Yang lagi haru, kalau kena songlap dengan tok kadi, lagi dia tak boleh kata apa. Bimbang nanti, kalau tak ambil sekarang, menyesal tak sudah nanti.

Pelaburan sudah banyak keluar, dari belanja makan di restoran tomyam sampai cendol tepi jalan, sampai hadiah tudung yang ada owning tu.  Modal telefon dan sms juga rasanya dah banyak keluar. Maka, agen nikah senyap ini pun kira penyelamat pada dia.

4 ulasan:

  1. salam ustaz
    semakin menarik cerita ni. tunggu eps 4 pulok.

    BalasPadam
  2. >> sedang menanti episod ke empat...

    BalasPadam
  3. Xsbr nk tgu ep.4...hehehe...bole bt drama pendk dh ustz ni...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.