Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

15 Ogos 2015

Hulurlah Seringgit Kepada Tukang Cuci..... Boleh?


Semalam saya tulis pasal sedekah, pasal makcik dan anak dia kehabisan minyak moto di sebuah stesen minyak kat Batu Pahat. Klil sini kepada yang belum baca .

Semalam juga saya menghadiri majlis kesyukuran di Masjid Al-Ikram, Taman Sri Kluang iaitu majlis meraikan orang yang terpilih mengerjakan fardhu haji tahun ini. Yer, sewaktu berada di Tanah Suci, saya lihat orang kita terutama orang Malaysia rajin bersedekah. Hampir kesemua jemaah pernah ada menghulurkan sejumlah wang di Masjid Nabawi Madinah dan Masjidil Haram Mekah. 

Begitu juga sewaktu orang kita mengerjakan umrah di Mekah dan Madinah, tanpa disuruh, tangan menghulur sedekah. Yang dapat rezeki dapat duit itu biasanya adalah tukang cuci masjid yang kesemuanya warga asing terutama Bangladesh, Indonesia dan negara lain.

Tukang Cuci di Malaysia

Tetapi, di Malaysia, orang kita susah nak hulurkan sedekah kepada tukang cuci. Tak kiralah tukang cuci itu di pejabat kerajaan, sekolah, tepi lebuhraya, tepi jalan, taman permainan dan sebagainya, orang kita tidak biasa beri sedekah. Begitu juga dengan orang yang kerja pungut dan angkat sampah, saya tak pernah lihat mereka dapat sedekah. 

Saya dapat agak, gaji tukang cuci tak tinggi mana. Jauhlah tingginya gaji orang yang berkereta mahal, motosikal besar dan mahal dan ada kerja yang baik. Mungkin gaji tukang cuci itu hanya sekadar cukup untuk makan minum sekeluarga bagi setengah bulan saja dan setengah bulan lagi, mungkin mereka ikat perut atau berjimat-jimat berbelanja. Tapi itulah kerja yang mereka perlu buat atau terpaksa bekerja untuk menyara keluarga. 

Hulurlah Sedekah

Mulai hari ini, apa salahnya kalau kita jumpa tukang cuci, kita pergi dekat dia dan kita hulurkan duit seringgit. Dan kalau boleh, ini dijadikan amalan kepada masyarakat kita. Sama-sama kita membantu ekonomi orang Islam.

Firman Allah SWT  maksudnya : “Apa-apa yang kamu belanjakan daripada perkara yang baik, memberi sumbangan harta benda dengan tujuan dan nilai yang baik dimana kebaikan itu akan kembali kepada diri kamu. Dan apa-apa  yang kamu belanjakan kerana mencari keredaan Allah” (Surah al-Baqarah ayat 272)


4 ulasan:

  1. Salam,
    Betul jugak kata ustaz. Tak terfikir pulak saya selama ini.

    BalasPadam
  2. semoga kita lebih memberi dari menerima...

    BalasPadam
  3. Selalu juga beri ustaz...
    Tapi nak beri semua serentak kadang2 tak mampu (walau mampu, kedekut belum hilang)..

    Jadi saya pilih2 yg ikut hati kecik mana lebih layak
    Tu pun sembunyi2 supaya tak dilihat yg lain

    Ok ke macam tu? Tak le banyak, RM10 gitu

    BalasPadam
  4. Terima kasih atas nasihat ustaz....alhamdulillah...pengalaman sye sendiri ustaz...3tahun dulu sye tak berzakat...sebab masa tu income sye sikit je...rasa macam cukup2 makan je....bila income sye dah banyak sikit...sye mula berzakat...sye banyak tolong kucing ..bagi makan and kalau ada kucing dtg depan rumah sye,,,sye akan iklan kan utk cari tuan baru...alhamdulillah ustaz rezeki sye Allah permudahkan kan...perkerjaan sye rasa mcm slow dan steady je...tapi sye boleh simpan duit semakin banyak...Allah pun permudahkan rezeki sye and bagi rezeki dari jalan yg tak disangka2 ...so sekarang sye memang sediakan bujet lebih beli makanan kucing utk stray cat atau Dog juga klu sye ada jumpa kat jalan...kalau kita permudahkan hidup org insyaalah Allah akan permudahkan hidup kita....dalam setiap harta kita masih ada hak yg lain..

    BalasPadam

Dipersilakan komen.