Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

14 Februari 2013

Sembang Pasal Bonus Tabung Haji 2012


Semasa diumumkan di media berkenaan bonus Tabung Haji, kawan saya kata bonusnya adalah 8 peratus, kira tinggilah tu. Saya kata tunggu dulu, jangan terpengaruh dengan angka sebab kekadang kurang tepat.

Bila saya semak dalam akhbar , katanya bonus tabung Haji tahun 2012 adalah 8 peratus iaitu 6.5 peratus bonus tahunan dan 1.5 peratus bonus khas. Sebab itulah kawan saya kata 8 peratus. Saya tak mahu sebut akhbar mana tapi tuan-tuan dan puan-puan sekalian boleh buat carian di Google atau carian lain, taip "Bonus 2012' atau lain-lain. Memang akhbar kata 8 peratus kan ?

Perlu Penjelasan

Pada saya, kalau kita menyatakan bonus 8 peratus adalah kurang jelas.  Penjelasan yang lebih lanjut hendaklah diberikan. Jangan nanti ada orang kata, kiraan dividen dia tak cukup. Contohnya seorang itu menyimpan RM 10,000 dalam Tabung Haji, maka dia akan kata, dia dapat bonus RM 800. Sebenarnya bukan begitu kiraannya.

Ini kerana 6.5 peratus bonus tahunan dan 1.5 peratus bonus khas itu adalah berbeza dari segi pengiraannya. Bonus Tahunan 6.5 peratus itu adalah dari baki minimum Januari hingga Disember 2012. Manakala Bonus Khas itu sebenarnya dari baki minimum dari Januari 2006 hingga Disember 2012. Nak jelas, sila layari laman web Tabung Haji.

 http://www.tabunghaji.gov.my/web/guest/bonus-pendeposit-2012  atau klik sini.

1 ulasan:

Dipersilakan komen.