Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

20 Februari 2013

Ustaz-ustaz Sepatutnya Jadi Calon Pilihanraya di Johor


Suasana politik sekarang, iaitu menuju pilihanraya ke 13 berbeza dengan sebelumnya. Kalau kita lihat tahun pilihanraya 2008, mungkin kerana terlalu yakin menang, akhirnya membawa kepada kehilangan beberapa kerusi tanpa dijangka. Sekarang ini, mana-mana parti yang akan bertanding begitu menekankan beberapa faktor antaranya calon yang bakal diketengahkan.
Wajarkah Ustaz Jadi Calon ?
Akhbar Sinar Harian beberapa hari lepas menyiarkan khabar angin atau berita yang kurang pasti mengenai beberapa orang ustaz terkenal di negeri utara yang dikatakan bakal menjadi calon. Parti mana atau kawasan mana, belum ada kepastian lagi. Sama ada betul atau tidak ustaz ini akan masuk ke gelanggang politik, kita tunggu saja pengumuman sebelum penamaan calon nanti. Tapi yang pasti, cerita ustaz ini masuk politik, menjadi perbualan hangat di kedai kopi politik dalam minggu ini.
Beberapa orang tokoh agama yang ditemubual mengenai isu ini menyokong sepenuhnya. Begitu juga orang bukan ustaz pun menerima penyertaan ustaz ini.
Mana Ustaz Johor ?
Minta maaflah kalau saya cakap ini, pasal negeri Johor. Pilihanraya tahun 2004 dan 2008, tiada ustaz yang dicalonkan parti itu. Soalnya kenapa ? Mungkin jawapannya kerana ustaz ini dulu orang tak 'pandang' dari sudut politik di negeri Johor ini. Kenapa ? Mungkin sebab, anggapan bahawa tanpa ustaz ini pun, parti itu boleh menang besar. Kalau itulah sebabnya, situasi sekarang sudah jauh berbeza.
Undi Melayu dan Islam
Dalam kerisauan mengenai nasib dan masa depan umat Islam sekarang, siapakah individu yang layak berbicara pasal Islam kalau bukan ustaz-ustaz. Bukan saya nak cerita lebih pasal ustaz, tapi sebagai perbandingan, takkanlah seorang  yang duduk di bandar bekerja cara orang bandar nak cerita pasal cara menanam kelapa sawit. Orang yang layak adalah peneroka atau pekebun yang kerja itu hari-hari dia mengadap. Begitu juga dengan isu-isu agama yang memerlukan tahap kelulusan dan ilmu yang tinggi supaya orang lebih rasa respek.
Beberapa negeri seperti Terengganu, Kelantan, Pahang dan Kedah, ada ustaz yang bertanding sehingga menjadi exco kerajaan negeri. Beberapa orang ustaz yang sedang berkhidmat di Jabatan Agama meletakkan jawatan, bertanding dan menang.Mungkin alasan, saingan parti politik di negeri berkenaan adalah sengit berbanding Johor. Adakah kerana Johor dirasakan negeri yang tak berapa sengit sehingga ustaz 'dilupakan' ? Mungkin yer, mungkin ada sebab lain kot.
Johor Tidak Ketandusan Ustaz 'Calon Boleh Menang'
Johor sebenarnya tidak ketandusan ustaz yang terkenal di sesuatu kawasan. Walaupun tidaklah terkenal sehingga ke peringkat nasional sehingga masuk tv, tapi ustaz seperti ini dihormati dan disenangi oleh masyarakat di situ. Tidak perlulah saya ceritakan lebih lanjut apa program yang ustaz ini dah terlibat di situ selama ini.
Malah, tidak keterlaluan saya katakan yang ustaz ini sebenarnya 'calon boleh menang' yang dicari-cari yang mempunyai markah paling tinggi. Malah ustaz ini, bukan saja dapat sokongan dari satu parti saja, tapi termasuk juga dari ahli parti lawan dan calon atas pagar. Trend pengundi yang mengundi berdasarkan calon juga meningkat dan ramaijuga pengundi yang tidak hanya mengundi kerana parti.
Terimalah Ustaz Ini Dengan Baik
Kalau betullah ustaz ini menjadi calon, saya sokong, tapi anda bagaimana ? Saya ada sebab, bukan cakap kosong. Cuma jangan ada yang sabotaj atau memperlekehkan ustaz ini bila ustaz ini terpilih jadi calon. Mungkin ada individu yang terasa yang kehadiran ustaz ini di 'kawasannya' akan menyekat laluan orang lain yang lebih senior untuk menjadi calon. Ustaz ini dianggap sebagai calon 'payung terjun' yang kehadirannya belum tentu disenangi oleh ahli parti.

Sikap  dan anggapan seperti ini haruslah dibuang kerana peristiwa sabotaj inilah antara faktor kekalahan di sesuatu kawasan. Dalam pilihanraya lepas, ada satu kawasan tu, dua Dewan Undangan Negeri Parti itu menang tapi di Parlimen calon parti itu kalah, mungkin kerana sabotaj calon.  Itulah asam garam dalam politik, tidak harus ada rasa kecewa bila diri kita tidak dicalonkan. Sebaliknya, teruskan perjuangan untuk kemenangan parti kita.
Teringat pesanan pensyarah saya dalam bidang dakwah dulu iaitu kalau kita menyertai satu pertubuhan dakwah, kita hendaklah patuh kepada arahan ketua. Kalau hendak ikut cakap sendiri, dahwahlah secara sendirian, boleh juga. Begitu juga dengan politik, kalau kita masuk sesuatu parti politik, ikutlah arahan pucuk pimpinan walaupun kita sendiri terasa pahit. Kalau hendak kepentingan peribadi, berundurlah atau bertandinglah sebagai calon bebas saja. Itu lebih baik daripada mengacau parti.


3 ulasan:

  1. Bhai Khalil...

    Gua stuju ngan pandangan lu... Betul... kat Johor memang ramai ustaz yang boleh dijadikan calon yang baik .. tapi biasa la... dulu ustaz-ustaz nih diorang mana pandang sangat... nak jadi pemimpin parti peringkat cawangan/kawasan pon susah... inikan pulak nak jadi calon...

    BalasPadam
  2. Asaalamm, jika saya rakyat Johor pun saya undi TPM, kerana bakal Pm, buat apa u di pembangkang yg asal ganu perak kedah dan Pp.

    BalasPadam
  3. Assalam... Ustaz pun layak untuk jadi YB. Apa pun niat untuk jadi pemimpin biarlah selari dengan syarak..

    BalasPadam

Dipersilakan komen.