Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

20 September 2009

PEKAN SEHARI TEMERLOH SANGAT TERKENAL

Pekan Sehari Temerloh di tepi Sungai Semantan sangat terkenal, pernah beberapa kali masuk TV termasuk Majalah 3. Banyak jualan yang yang jarang didapati di tempat lain seperti sungai seperti patin dan baung, makanan tradisional Pahang, ubat tradisional, ulam kampung dan sebagainya. Pasar ini dibuka setiap pagi hari Ahad, tempat pertemuan masyarakat setempat.

Ada jual anak ayam dan itik



Jual daging kerbau, di Pahang hampir tiada  orang jual daging lembu kalau nak raya, kerbau lebih sedap, isinya berketul-ketul. Kebanyakan pemilik lembu, jual lembu di tempat lain termasuk Johor, harga lembu di sini murah. Harga daging kerbau RM20 sekilo, tulang RM15.






jual cincin




Jual ikan patin sangkar, bela dalam sungai,bukan patin bela dalam kolam. Patin ni rasanya sedap terutama kalau masak gulai tempoyak.


Jual ubat akar kayu tradisional

Peniaga ubat tradisional, jual maajun campuran belut air terjun, katanya hanya terdapat di Gunung Tahan. Dicampur dengan ikan haruan ular yang hanya terdapat di Tasik Cini. Katanya, haruan ini boleh membunuh manusia kalau digigit. Katanya, haruan ini boleh hidup di darat tanpa air selama-lamanya. Kata peniaga ini, maajun ini untuk 'tambah power'. Tapi saya tak beli...


Ini dia haruan tadi yang hanya terdapat di Tasik Cini,yang sudah dikeringkan, boleh membunuh manusia. Terdapat 2 tulang belakang, biasa ikan ada 1 tulang belakang saja. Di sebelahnya adalah telur ikan ini. Katanya, spesis ini jarang ditemui dan sukar ditangkap berbanding haruan lain.


Pemuzik buta, nyanyi lagu hari raya nyayian Sudirman.....syahdu sekali. Jangan lupa Sudirman Hj Arshad orang Temerloh.


Di sinilah Sungai Semantan yang banyak menyimpan khazanah sejarah sebelum merdeka. Di sinilah tempat pejuang kemerdekaan Mat Kilau, Datuk Bahaman dan Tok Gajah berjaya mengalahkan askar Inggeris. Sehingga Inggeris membawa tentera dari India untuk menundukkan penentangnya. Mat Kilau berjaya melarikan diri ke Siam tetapi sungai ini terus dijadikan pintu masuk untuk menyerang Inggeris. Tahun 1969 selepas merdeka, Mat Kilau muncul di Kg Pulau Tawar, Jerantut untuk mengistiharkan dia adalah Mat Kilau, di masjid selepas solat Jumaat. Siasatan pihak berkuasa mendapati, memang benar itulah Mat Kilau, beliau meninggal dunia setahun selepas itu dan dikebumikan di Pulau Tawar, Jerantut.



1 ulasan:

  1. Salam ustaz, pembetulan...nama sungai tu Sg Pahang bukan Sg Semantan

    BalasPadam

Dipersilakan komen.