Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

29 September 2009

SIMPAN JANGGUT PUN SALAH KE ?

Guru tidak dibenar simpan janggut


DUSHANBE 28 Sept. - Guru-guru yang berusia bawah 50 tahun di Tajikistan tidak lagi dibenarkan menyimpan janggut, namun dibenarkan untuk mengajar dengan memakai but hujan, menurut peraturan baru kerajaan yang dikeluarkan hari ini.
“Lelaki yang berusia lebih 50 tahun dibenarkan menyimpan janggut yang panjangnya tidak melebihi tiga sentimeter, manakala golongan muda pula mesti tampil kemas,” menurut salinan dekri kementerian pelajaran yang dilaporkan secara meluas oleh akhbar tempatan.
“Manakala untuk kasut, apa-apa sahaja kasut yang bertutup penuh adalah dibenarkan, termasuk kasut pelapis,” tambahnya.

Tajiskistan, sebuah negara miskin di Asia Tengah yang bersempadan dengan Afghanistan berkata, peraturan tersebut merupakan sebahagian daripada pembaharuan pendidikan yang bertembung dengan mentaliti dan cara hidup rakyat tempatan.


Mereka yang berjanggut panjang sering dicurigai oleh pihak kerajaan dan pernah mencetuskan perang saudara terhadap orang Islam pada tahun 1990-an, menyebabkan berpuluh-puluh ribu kematian selain menghancurkan ekonomi negara itu.

Kasut pelapis dan sepasang but kalis air yang diperbuat daripada getah sangat popular di kalangan petani di luar bandar dan dilihat sebagai keperluan yang mampu melindungi dari hujan yang sering melanda negara bergunung-ganang tersebut. - AFP (Utusan Malaysia 29 Sept 2009)

Ulasan:
Mula baca tajuk ini di Utusan Malaysia, terkejut juga, sekolah mana pulak tu yang buat peraturan macam tu. Tapi ini bukan di Malaysia, di negara bekas Soviet Union, negara bekas komunis. Negara ini sebenarnya mempunyai 95 peratus orang Islam daripada 7 juta penduduk. Malangnya isu seperti ini pun orang Islam tidak mendaulatkan perundangan Islam, mereka sepatutnya berusaha  mendaulatkan undang-undang ini.. Inilah akibatnya apabila berpuluh tahun dijajah dengan ideologi komunis, maka isu yang menyentuh umat Islam tidak dipandang berat. Negara Tajikistan sekarang sudah 15 tahun lebih merdeka dari kominis, perdana Menterinya juga Islam bernama Enamoli Rahman, orang Islam.
.
Pada saya, bukan soal janggut yang menjadi persoalan besar sangat, kalau nak cukur janggut  pun tak jadi masalah, nak simpan janggut pun tak apa. Cuma saya lihat, di negara seperti Tajikistan yang penduduknya 95 peratus Islam, janggut pun jadi halangan, bagaimana pula undang-undang Islam lain di negara berkenaan. Alhamdulillah di negara kita ada undang-undang Pentadbiran Islam yang mencakupi akidah, rumahtangga, zakat, pusaka dan sebagainya. Di negara berkenaan, adakah peraturan seperti ini ?
.
Undang-undang peraturan Islam di negara kita hendaklah dipertahankan dan jangan digadaikan. Kita perlu pertingkatkan lagi undang-undang ini dan setiap orng Islam harus berusaha ke arah itu. Tidak dinafikan ada isu-isu yang menjadi sedikit halangan berkaitan pelaksanaan undang-undang di negara kita, tetapi kita seharusnya menanganinya dengan baik, jangan kerana nyamuk kelambu dibakar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.