Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

20 November 2009

Dakwa Wanita Pasangannya Dah Mati


Waktu saya jadi pendakwa tahun 2007, saya terpaksa mendakwa seorang wanita seorang sahaja, berlainan dari biasa. Kebiasaan kes khalwat ada pasangannya tetapi kes ini tiada pasangan. Lelaki sudah meninggal dunia kerana terjun dari tingkat 4 hotel waktu serbuan penguatkuasa JAIJ.

Waktu serbuan, penguatkuasa mengetuk pintu bilik hotel. Kira-kira 10 minit, bilik tidak juga dibuka. Kemudian penguatkuasa mendengar bunyi kuat seperti ada cermin pecah. Penguatkuasa terpaksa mengetuk pintu dengan kuat supaya dibuka segera, kemudian dibuka oleh seorang wanita berpakaian lengkap dalam keadaan ketakutan. Didapati ada cermin pecah dan penguatkuasa menjenguk ke tingkap berkenaan. Penguatkuasa terkejut apabila melihat ada lelaki terbaring di atas jalanraya di bawah. Penguatkuasa telah menghubungi ambulan dan polis segera. Laporan polis pun dibuat. Berita ini masuk dalam akhbar harian Metro keesokan harinya.

Kerana kejadian ini, penguatkuasa juga terpaksa membantu siasatan polis. Biasalah tugas penguatkuasa, kena beri kerjasama kepada polis, bimbang kalau-kalau ada unsur jenayah dalam kematian lelaki ini. Akhirnya, pihak berkuasa mengesahkan kematian itu adalah kerana terjun dari bilik hotel kerana dalam keadaan takut dan untuk menyelamatkan diri dari ditangkap.

Dalam mahkamah, saya terpaksa mendakwa wanita ini seorang diri. Dia dituduh dengan seorang lelaki yang dah mati. Selepas saya membaca semua fakta kes, termasuk rentetan cerita tadi, mahkamah serta  merta menjadi sunyi sepi. Puluhan orang di mahkamah itu dalam keadaan sedih. Lebih menyedihkan, apabila wanita itu tidak boleh berkata-kata dan menangis tanpa henti. Saya juga sebak dan timbul rasa tidak sampai hati untuk meneruskan kes.

Tiba-tiba hakim menyergah saya dan saya tersentak. Hakim kata:
"Pendakwa. Ada apa-apa ulasan dalam kes ini"

Rupanya hakim dah panggil saya 2-3 kali panggil saya tadi tapi saya tak berapa dengar. Saya kata:

"Yang Arif tuan hakim, izinkan saya untuk memberikan ulasan keseluruhan kes ini..."

Hakim kata;
"Pendakwa, teruskan..."

Saya buat ulasan, kemudian hukuman dijatuhkan.

Hari ini saya baca sebuah akhbar, cerita pasangan dari media penyiaran yang ditangkap khalwat di Selangor. Ini kes orang terkenal juga, sebab itu masuk akhbar. Di pangsapuri itu, lelaki telah bertindak melarikan diri dengan menyeberangi ke rumah sebelah. Dia lari melalui tingkap dan memegang kain langsir. Tindakan ini sangat bahaya dan boleh menyebabkan kematian. Kalau dah kena tangkap, menyerah saja, buat apa sampai nak bahayakan diri. Kalau mengaku salah di mahkamah pun, bukan sampai hakim boleh beri hukuman mati.


3 ulasan:

  1. malu pada masyarakat..bila terjun dahtak hilang malu

    BalasPadam
  2. manusia berbuat dosa hanya takut kepada manusia... tetapi tidak terfikir dosa mereka dilihat oleh Allah SWT. Betapa jahilnya manusia...

    BalasPadam
  3. assalam...

    zeqzeq,
    malu hilang, nyawa pn melayang.....

    BalasPadam

Dipersilakan komen.