Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

05 Mac 2012

Bapa Menangis Masa Akad Nikah, Dia Tak Layak Jadi Wali

Suasana menyedihkan dalam satu majlis pernikahan. Waktu jurunikah sedang menikahkan satu pasangan, terdengar suara seorang lelaki dalam kelompok orang ramai yang hadir. Rupanya yang menangis itu adalah bapa kepada perempuan.

Pernikahan itu berlansung secara 'wali hakim' setelah mendapat perintah mahkamah. Waktu bapa dan ibunya bernikah 20 tahun lebih yang lepas, ibunya sudah mengandung 7 bulan. Maknanya, dia bukan anak bapanya yang sah. Bapanya tidak berjaya menahan kesedihan di hari bahagia anaknya.

4 ulasan:

  1. Ustaz, pernah terjadi bila pihak lelaki tau yg bakal pengantin perempuan anak luar nikah, mereka tak mau teruskan pernikahan tu. Bakal pengantin lelaki pun serba salah juga, 5-0-50.

    Tolong ulas sikit ustaz, mengenai kawin dgn anak2 luar nikah ni, samade lelaki atau perempuan. Sbb sekarang ni susah nak trace, melainkan yg perempuan sbb biasanya pihak kadi nak tengok surat beranak ibu bapa kan masa daftar utk nikah. ?

    Bukan apa ustaz, saya rasa ustaz & majoriti pembaca pun tak nak bermenantukan anak luar nikah kan? walau mereka tu tak bersalah, malah mulia di sisi Allah kalau patuh perintah Allah. Wassalam.

    non

    BalasPadam
  2. sy pun tumpang sedih..
    ntah brapa ratus.. mungkin brapa ribu lagi..
    ibu bapa yg dalam keadaan begini..
    turut menangis di majlis pernikahan anak perempuan mereka...

    namun disebalik itu pulak..
    ntah brapa ratus.. mungkin brapa ribu lagi..
    ibu bapa yg dalam keadaan begini..
    buat dek.. & buat2 xfaham je..
    pengantin perempuan bukan anak bapanya yang sah..

    BalasPadam
  3. alhamdulillah..

    Masih ada keinsafan dan taubat di dalam diri ayahnya tentang kesilapan lalu... moga2 mendapat keampunan baginya dan pengajaran buat kita semua supaya kejadian serupa itu tidak berlaku..aamin

    BalasPadam
  4. setuju anak beringin.... Allah maha pengampun... siapa kita nak menghukum manusia,

    BalasPadam

Dipersilakan komen.