Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

22 Februari 2013

Hantaran Punya Pasal, Pengantin dan Keluarga Bergaduh (Episod 1)

Lelaki dan perempuan 20-an bertunang dalam tempoh 2 tahun. Masa bertunang tu ditetapkan hantaran RM 10,000. Lelaki ini kerja biasa jer, gaji beberapa ratus jer. Perempuan pun begitu, gaji tak sebanyak mana. Kejam celik, tempoh 2 tahun dah sampai.

Masalahnya, lelaki hanya mampu menyediakan duit seribu lebih sahaja, jauh nak cukupkan 10,000 tu. Dah puas lelaki meminjam, tapi bukan senang nak pinjam lebih lagi. Nak taknak, dua tahun dah sampai.

Bila diketahui duit hantaran tak cukup, bapa dan ibu perempuan kecewa dan tidak setuju majlis dilansungkan. Entah nak mintak tangguh atau nak batalkan terus, tidaklah diberitahu. Sebab dalam kepala mak ayah perempuan tu, duit 10,000 yang lebih utama.

Kena Tangkap Khalwat

Dalam masa penangguhan itu. pasangan lelaki dan perempuan ini selalu keluar bersama. Akhirnya atas godaaan syaitan gondol, pasangan ini beberapa kali tidur bersama di hotel. Hinggalah satu malam itu, pasangan ini kena tangkap khalwat. Nak cerita apa lagi, dah berdua dalam bilik hotel, tak boleh nak lari dah.

Usaha Nak Nikah

Dalam keadaan kelam kabut ini, pasangan ini berusaha nak nikah. Bagaimanapun, bapanya enggan jadi wali atas sebab duit hantaran tak cukup. Perempuan ini datang ke pejabat kadi, merayu dan menangis menceritakan kisah ibu dan bapanya yang begitu. Harapannya, semoga Kadi dapat bantu beliau selesaikan masalahnya iaitu bernikah dengan cara yang sah.

......BERSAMBUNG KE EPISOD 2. klik sini

Sementara saya nak sambung....... Boleh juga baca Novel saya sebelum ini bertajuk "Hantaran 10,000". Novel ini ada serba sikit persamaan dengan kisah saya ini.

4 ulasan:

  1. susah sana.. susah sini..
    nikahkan je la di pejabat kadi...
    selesai masalah !!!

    BalasPadam
  2. Buat maksiat lbh direlakan berbanding nikah yg sah

    BalasPadam
  3. Sebab anak lelaki cuma dibagi makan pasir :P

    BalasPadam

Dipersilakan komen.