Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

10 Februari 2013

Suami Kawin Lain, Puashatikah Isteri Bila Suami Hilang Jawatan dan Pangkat ? (Episod 3)

Kiranya ini kisah sambungan dari episod 1 lalu. Ini kisah yang benar belaku dan panas bila isteri tahu suaminya nikah lagi. Yer, suaminya itu orang besar atau orang ada nama dan jawatan. Jawatan, pangkat dan kedudukan itu diperolehi kerana masyarakat di tempatnya memberi penghormatan pada dia.

Tapi bila suaminya nikah lagi dan si isteri tahu, isteri pun mengamuk dan pergi menuntut cerai di mahkamah syariah. Maka wartawan yang tengah minum teh tarik dan roti canai tak sempat habis pun berkejar ke mahkamah itu untuk mendapat liputan berita yang tengah meletop itu. Yer ler, kalau setakat lelaki itu kerja biasa saja, takkan lah wartawan tu tinggalkan saja sarapan yang belum habis. Ini lain, ini kes orang besar yang ada nama punya.


Maka betullah, berita itu masuk muka depan beberapa akhbar. Tak pasal-pasal isteri dia jadi lebih popular dari si suami dia hari itu. Maka si suami tak berani muncul untuk berdepan dengan si isteri yang Ustaz Azhar Idrus kata 'Empat Line' itu sedangkan suami dia baru 'Tiga Line".


Tak Mahu Pegang Jawatan Lagi

Dua tiga hari lepas cerita tu, si suami buat kenyataan akhbar dari kejauhan, tak pasti saya si suaminya dari mana. Berdasarkan yang saya faham, si suami kata berkemungkinan dia akan mengundur diri dan tidak pegang jawatan itu lagi lepas ini. Tapi kat hujung itu ada kata, kalau dicalonkan lagi, terima jugalah. Jadi, saya rasa, bukan dia tak mahu lagi jawatan itu, dia pun orang bagus dan masyarakat hormat dia. Tapi, oleh kerana isteri pertama punya hal macam ni, maka nak tak nak, dia kenalah buat kenyataan macam ni. Lagi pun, selama mana nak berlindung dari wartawan sedangkan dia dulu mesra dengan wartawan.

Maka, saya tahu sangat apa perasaan si suami waktu ini. Saya pun tahu juga, kalau seorang isteri nak naik mahkamah nak tuntut cerai cara fasakh bukan perkara mudah. Si isteri kena kemukakan hujah di mahkamah berdasarkan syarak, bukan berdasarkan emosi. Kerana apa ? Nafkah ? Saya nak soal juga, adakah suami tak beri nafkah ? Nampak macam tak percaya gak saya sebab suami dia orang berduit, ada jawatan dan kekayaan. Nak kata tak adil selepas berpoligami ? Maka suami dia boleh jawab, lepas ini akan berlaku adillah, antaranya soal giliran.

Nak dimarah si isteri dia, tak boleh nak marah sebab isteri dia empat line. Maka dia beristighfarlah banyak-banyak. Nak telefon atau jawab sms isteri pun rasanya tak berapa nak berani. Dalam hati, si suami itu kata, kenapalah si isterinya jadi begini ?

Tidakkah si isteri dia fikir, dengan buat begini, maka kemungkinan besar si suami akan kehilangan jawatan itu selepas ini. Isu ini sudah tentu memalukan dirinya seluruh negara. Malah bosnya sedang mencongak untuk dia tidak dicalonkan lagi dan digantikan dengan orang lain selepas ini.

Isteri Tak Waras ?

Waras ini adalah bahasa Jawa yang orang faham. Nak ajar sikit bahasa Jawa, antaranya Ngumbe maknanya kawan ajak minum. Mangan, maknanya kawan ajak makan. Tapi itu sajalah bahasa Jawa yang saya reti, yang lain hapah tak reti. Okey, saya nak mangan dulu, nanti saya sambung semula...

....BERSAMBUNG EPISOD 4

Episod 1, klik sini

2 ulasan:

Dipersilakan komen.