Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

17 November 2009

Suami dan Isteri Orang Curang


Waktu saya bertugas sebagai penguatkuasa JAIJ dulu, ada satu kes suami dan isteri orang berkhalwat di hotel waktu rehat makan tengahari. Kali pertama aduan diterima lebih kurang 1.15 tengahari, tangkapan gagal dilakukan. Ini kerana masa yang agak lama diambil untuk mengumpul penguatkuasa, pemandu dan keadaan jalanraya yang sesak di tengah bandar. Hotel terletak di pinggir bandar, dalam keadaan jalanraya sesak memakan masa kira-kira 15 minit untuk sampai.

Kali kedua aduan diterima pada hari yang lain, tangkapan masih gagal dilakukan. Sebaik saja sampai berdekatan hotel, pengadu memberitahu, pasangan tersebut baru saja keluar. Kegagalan dua kali operasi itu telah membuatkan saya mengatur strategi operasi yang lebih teratur. Saya percaya kes ini akan berlaku lagi di hotel yang sama. Pasangan ini menyewa bilik hotel berdua waktu rehat makan tengahari antara jam 1.00 hingga 2.00 petang pada hari bekerja. Bagaimanapun, kes ini bukan berlaku setiap hari ini, lebih merumitkan penguatkuasa untuk bertindak. Saya menelefon pengadu, supaya dia menelefon saya terus kalau pasangan masuk ke hotel.

Keesokannya, saya bersama beberapa penguatkuasa pergi makan tengahari di kedai mamak berhampiran hotel berkenaan pada jam 1.00 tengahari. Tujuannya, supaya kami boleh bertindak cepat untuk sampai ke lokasi sekiranya ada kes. Bagaimanapun, pengadu memberitahu, pasangan tidak masuk ke hotel pada hari itu. Sekali lagi perancangan menemui kegagalan.

Esoknya lagi, saya bersama penguatkuasa jam 1.00 sekali lagi makan tengahari di restoran mamak berkenaan. Sedang makan, pengadu menelefon saya menyatakan pasangan baru saja masuk ke bilik hotel berkenaan. Selepas makan, kami terus ke sana. Bila pintu bilik diketuk, 10 minit kemudian pintu dibuka oleh seorang lelaki yang berpakaian lengkap. Kami memperkenalkan diri dan menunjukkan waran, Kemudian ditemui seorang wanita juga berpakaian lengkap di dalam bilik air.

Lelaki ini, berusia 40-an sudah mempunyai isteri   bekerja swasta di Johohr Bahru. Manakala wanita itu berusia 30-an sudah mempunyai suami, adalah rakan sekerja lelaki tersebut. Apabila ditanya, menurut kedua-duanya, hubungan suami isteri pasangan ini adalah baik dan tiada apa-apa masalah. Mereka menggunakan kesempatan waktu rehat makan tengahari untuk berkhalwat di bilik hotel. Pasangan ini ditangkap dan didakwa di Mahkamah Syariah.

1 ulasan:

Dipersilakan komen.