Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

10 Jun 2011

Orang Malaysia Membazir 930 Tan Makanan Sehari


Tabiat pemakanan rakyat Malaysia menyebabkan sejumlah 930 tan makanan dibazirkan setiap hari kerana tidak dimakan. Jumlah itu bersamaan dengan membuang sebanyak 93,000 beg beras 10 kilogram (kg) setiap hari.

Pakar memberi amaran supaya masyarakat mengubah tabiat pemakanan mereka di tengah-tengah kenaikan harga barang dan kenaikan kadar kekurangan bekalan makanan malah menambah bahawa negara ini sudahpun mengalami sebuah krisis makanan.

Prof. Dr P. Agamuthu dari Universiti Malaya mengatakan pembaziran merupakan masalah yang semakin menjadi-jadi dan sebanyak 31,000 tan bahan buangan yang dihasilkan penduduk Malaysia merangkumi bahan buangan dari dapur seperti baki makanan.
"Penduduk Malaysia membuang lebih kurang 930 tan makanan yang tidak dimakan setiap hari. Pembaziran makanan sahaja telah meningkat sekali ganda sejak tiga tahun lepas dan ia tidak termasuk jumlah baki makanan yang tidak dihabiskan," katanya.

Menurutnya lagi, makanan yang terbuang kebanyakkannya adalah roti dan telur yang telah tamat tarikh luput tidak malah buah-buahan yang sudah lama atau busuk. Dr Agamathu yang merupakan pakar dalam bidang pengurusan bahan buangan pepejal dan berbahaya mengatakan Malaysia menghampiri status negara maju yang lain daripada segi jumlah pembaziran yang dihasilkan berbanding dengan negara membangun lain seperti India dan Bangladeh yang mempunyai kadar pembaziran makanan hampir sifar.

Pembaziran makanan adalah lebih banyak berlaku di kawasan bandar dan ia disebabkan oleh perbezaan jumlah pendapatan antara kawasan bandar dan luar bandar, tambahnya lagi. Presiden Persatuan Pemakanan Malaysia, Dr Tee Ee siong mengatakan kebanyakan rakyat Malaysia cenderung untuk makan berlebihan di mana mereka mengambil makanan lebih daripada apa yang mereka diperlukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.