Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

29 April 2012

Pagi Di Alor Setar

Pagi ini di Alor Setar mengingatkan saya beberapa sejarah dan peristiwa. Pertama, dulu arwah ayah saya selalu cerita pada saya pasal Alor Setar ini. Bandar inilah yang ayah saya biasa cerita pada saya, semasa belajar di sekolah pondok sekitar tahun 50-60 an.

Saya tak pasti sangat di mana lokasi pondok pengajian ayah saya dulu. Yang saya dapat ceritakan sedikit adalah di Penanti dan beberapa lokasi lain di sini. Dulu ayah saya selalu cerita pada saya yang dia ramai kawan di Alor Setar ni. Ayah saya ada kata nak bawak anak-anak termasuk saya ke sini untuk tujukkan tempat di mana dia mengaji dulu.

Masa ayah saya mengajar, dia tak sempat nak pergi walaupun banyak kali sebut. Janjinya lepas pencen nak pegi tapi tak sempat, ayah saya meninggal dunia 2 bulan selepas pencen.

Hotel

Saya berada di hotel ini dan permandangan saya mengadap ke Tanjung Bendahara dan Kolej Sultan Abdul Hamid. Dulu masa saya study di UKM, kawan baik saya Azmi Zainol, dulu saya pernah pergi rumah dia beberapa hari. Semalam saya telefon Azmi, dia sekarang pegawai tentera di KL. Dari PALAPES UKM macam saya Azmi dan beberapa orang ambil keputusan masuk tentera, tapi saya tidak. 

Seorang lagi kawan saya sama fakulti pengajian Islam dengan saya, Anuar Zamani, dia beritahu dia kat Sabah, pegawai tentera juga.

 Dari hotel saya, saya dapat ingat jalan masuk ke rumahnya dan sudah banyak rumah lain di kawasan itu. Nak cerita, jalan masuk sebelum rumahnya di kenali dengan nama Tanjung Bendahara, dulu situ tempat pondan beroperasi. Dulu kita orang lalu di situ, ditegur oleh sekumpulan pondan tapi buat tak tau jer. Azmi kata, kalau tak layan tak apa, tapi kalau layan tapi menipu, nanti pondan-pondan tu akan serang kita balik.

Tak tahulah sekarang ada lagi ke tidak pondan kat situ. Tapi malam tadi saya jalan kaki sorang-sorang pusing bandar Alor Setar yang tak berapa hidup macam JB pada waktu malam ni. Ada jumpa 2 orang pondan menghala ke arah Tanjung Bendahara tu. Tapi saya tak ikut dia oranglah, kalau kat Johor, nak juga saya menyiasat.

2 ulasan:

  1. Saya dah try naik bas kangar dari shahab perdana ke airport alor setar cuma rm2 berbanding taxi rm20.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.