Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

13 Jun 2012

Sila Letak Nama Telefon Isteri atau Suami Dalam Telefon Anda Sekarang...

Saya jumpa dengan kawan saya ni, cerita pasal abang dia yang kena serangan jantung, kemudiannya dapat rawatan kecemasan. Ahlamdulillah... umur dia panjang dan pembedahan jantung dilakukan segera. Apa cerita kalau lambat pembedahan dilakukan, boleh jadi juga nyawa tidak dapat diselamatkan. Kawan saya tu bercerita sambil tunjukkan video dalam telefon dia. Video apa ?

Iaitu video abang dia tu selepas dibedah. Mengerikan juga saya tengok, dan saya ulang tayang sekali lagi tengok. Yang mengerikan adalah bila tengok video di mana urat kaki dia dihiris untuk menggantikan urat menghala ke jantung dia. Nampak dengan jelas, tempat diambil urat kaki itu masih ada kesan darah. jantung saya pulak bergetar, terasa bangaimana kalau urat kaki saya dihiris dan disiat macam tu jer....

Cari Nombor Telefon

Nak cerita ni, masa abang dia tu jatuh pengsan semasa di hospital. Sebelum tu, abang dia sudah rasa sakit dada dan segera ke hospital, kemudian dia pengsan dalam kawasan hospital. Masalah yang timbul, lelaki ini datang seorang diri dan tiada siapa yang temankan.

Dikatakan, seorang kakitangan hospital cuba mengambil telefon lelaki ini untuk menghubungi keluarga terdekat. Maka, kebiasaannya keluarga terdekat adalah isteri. Tetapi, tiada nama yang ditulis sebagai isteri lelaki ini. Beberapa kali mencari, akhirnya dijumpai satu nama iaitu 'Angah'. Bila didail, dijawab oleh seorang wanita rupanya makcik dia yang berada di kampung dan pesanan disampaikan. Masalahnya pula, makcik dia tak simpan nombor telefon isteri lelaki ini. Angah berjaya juga menghubungi isteri dia tapi dalam masa yang agak lewat juga.

Akirnya kawan abang saya selamat dibedah dan kebiasaannya pihak perubatan akan menghubungi waris sebelum pembedahan dilakukan.

Untuk Keselamatan Diri

Ada satu lagi kes iaitu kemalangan motosikal yang melibatkan seorang lelaki dalam sebulan lepas. Apabila orang yang membantunya mencari maklumat dalam telefon, tiada nama isteri dia. Maka isterinya hanya mengetahui beberapa jam selepas itu sewaktu suaminya berada di hospital.

Kemalangan di Pekan, 25 Disember 2004

Pada 25 Disember 2004, hari Krismas, sehari sebelum thunami besar melanda negara, saya dalam perjalanan dari Terengganu ke Johor Bahru. Sampai di kawasan Sungai Miang, Pekan, dalam jam 1.15 tengahari, jalannya berselekoh dan sunyi tak banyak kereta. Di satu selekoh tajam, saya menemui 2 biji Proton Wira satu terbalik dan satu tidak terbalik tetapi ada orang di dalamnya. Rasanya bergesel dari arah bertentangan.

Kereta yang menghala ke Rompin yang tidak terbalik itu, terdapat pasangan suami isteri dan 2 anak lelaki bawah 10 tahun. Saya panik dan hampir tak tahu nak buat apa untuk selamatkan orang di dalam kerana semua pintu tidak dapat dibuka. Saya terasa hiba apabila terdengar tangisan anak kecil dari dalam kereta. Dalam pada itu, saya lihat kereta itu mengeluarkan asap, ada bau petrol dan saya bimbang kalau kereta itu terbakar. Saya seorang diri ketika itu kerana tidak ada kereta lain lalu waktu itu.

Saya segera ke kereta saya untuk  mengambil satu rotan besar yang memang saya simpan dalam kereta. Saya segera pecahkan cermin kereta dan berjaya menyelamatkan 2 budak lelaki yang sedang menangis itu, kepalanya sedikit berdarah. Selepas itu, datang satu lagi kereta dan seorang lelaki dalam perjalanan ke JB juga dan membantu saya mengeluarkan pasangan suami isteri yang tersepit itu.

Kami berjaya keluarkan isterinya sahaja manakala suaminya tersepit di stereng dalam keadaan parah. Yang saya fikir, kalau kereta itu terbakar, sekurang-kurang saya berjaya selamatkan 3 nyawa, kecuali suaminya.

Selepas itu, semakin ramai orang yang membantu termasuk menyediakan alat pemadam api dan semua dari kedua-dua kereta berjaya diselamatkan.  Saya maklum selepas itu, lelaki ini adalah pensyarah dari Universiti Islam Antarabangsa Kuantan yang hendak menuju program Hari Keluarga di Rompin. Saya tidak sempat berkenalan lanjut dengannya kerana dia dibawa ke hospital oleh sebuah kereta. Saya cerita kisah ini sebab hari Ahad lepas saya juga lalu jalan ini iaitu dari Terengganu ke Kluang.

Nak Telefon Siapa ?

Dari tadi, saya tertanya-tanya, siapa saya nak telefon apabila saya pegang telefon mangsa kemalangan. Cuma selepas itu, saya menjawab satu panggilan iaitu kawannya yang satu konvoi menghala ke Rompin. Saya beritahu, kemalangan berlaku. Kalau kawan dia tak telefon, saya tak tahu nak beritahu siapa.

Tulislah Nama Isteri atau Suami

Tulislah nama seperti "Isteriku', 'suamiku', 'ayang' atau kalau macam kawan saya yang kawin dua tu, tulislah.....'isteri pertamaku' atau 'isteri mudaku' heheee. Janganlah tulis nama sahaja, orang bukan kenal itu suami atau isteri kita. Contohnya kita tulis 'Mak Andeh', manalah orang tahu Mak Andeh tu isteri kita.

Bukan apa, manalah tahu kalau anda kemalangan atau ditimpa musibah, ada orang boleh menghubungi suami atau isteri anda.

8 ulasan:

  1. kalau ada 4 isteri tulis nama madu 1, madu 2, madu 3, madu 4 hehehehe

    BalasPadam
  2. always done..'syg abg hp'.dari bcinta sampai dahde anak..never change..

    BalasPadam
  3. Syukran ye ustaz. Info yg sngat membantu. Akan buat segera & panjang2kan. Tak terfikir lak selama ni.

    BalasPadam
  4. kadang2 sesetengah suami nama awek2 plak letak nama lelaki... takut kantoi...

    BalasPadam
  5. Ustaz, kalau letak macam tu, katalah satu hari telefon kita hilang disebabkan cicir ke, dicuri ke... senang-senang ada nanti orang jahat nak pekenakan keluarga kita.

    Pernah berlaku kes di mana suami labelkan no fon isteri dengan "Darling Wifey" lepas tu suami cuai di bank, telefon pun dah hilang kena songlap.. dalam masa yang sama suami tengah kalut nak buat report polis dan nak bagitau telco suruh block nombor, si pencuri tu dah call isteri konon suami kemalangan dan suruh isteri bagi alamat rumah sebab kononnya hospital tanya. Yang isteri kalut bagi semua detail, sudahnya rumah pulak dirompak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dugaan, dugaan.
      Macam2 ade dunia nia.
      Pada yg lain2, semuga kisah ni juga jadi ikhtibar.

      Nenek saya pesan, bnyakkan doa & tawakkal pada Allah pagi petang siang malam, antara doanya 'bismillahil lazi..smmpai ahkir (yg terdapat dlm doa al Mathurat tu & yg sering dibaca oleh kumpulan Hijaz dlm Radio IKIM klu tak salah), & jgn lupa zakat & bantu masy.

      Padam
  6. rasanya seelok eloknya lebih baik check Inbox/Sent SMS yang terbaru atau Received/Dialed Calls yg terbaru daripada check nama satu2 kat Address Book. at least dengan check Inbox/Sent SMS dan Received/Dialed Calls, dpt la tau dengan sapa si empunya tepon berhubung baru2 ni. dari situ kita leh shortlist nama kot.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.