Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

24 Oktober 2010

Rozaliya Akhirnya Putus Tunang, Dah Tak Ada Jodoh dengan Si dia

Bakal pengantin, Rozaliya Mat Lazim, 20, dengan tunangnya 24, berakhir dengan kedua-dua keluarga bersetuju memutuskan pertunangan semalam. Rozaliya pada mulanya dikatakan diculik di Kuantan tapi ditemui lari dan bekerja  di Bukit Bintang. Rupanya beliau ada masalah peribadi di antaranya dengan tunangnya.

Jodoh seseorang ditentukan Allah Taala,kita hanya merancang Allah jua yang menentukan. Bertunang adalah satu tempoh untuk kenal mengenal di antara sesuatu pihak. Kalau ada berlaku ketidaksefahamam yang dirasakan tidak perlu diteruskan perkahwinan, maka eloklah diputuskan tunang. Kalau diteruskan perkahwinan dibimbangi akan merosakkan perkahwinan itu nanti kerana ketidaksefahaman sudah nampak sebelum perkahwinan.

Nak putus tunang pun kena buat cara yang baik dan elakkan dari menyinggung mana-mana pihak. Janganlah putus tunang dengan telefon atau sms atau facebook saja. Atau janganlah putus tunang waktu hampir sangat tarikh perkahwinan. Sebaiknya gunakan adab seperti dengan rombongan menziarahi sesuatu pihak, berbincang dan memulangkan beberapa pemberian semasa bertunang dulu. Kalau mana-mana pihak tidak berpuashati terhadap putus tunang ini, mereka ada hak untuk bawa kes ini ke Mahkamah Syariah untuk membuat tuntutan. Contohnya tuntut belanja perkahwinan, saman malu, pengajaran dan sebagainya.

3 ulasan:

  1. hurmmm... klu awal2 bincang elok2 kan baik... xlah menimbulkan aib sapa2... pelik btl... tekanan kluarga atau sengaja nk masuk paper bg glamer...?

    BalasPadam
  2. kzwin jer dengan abang dik... masih ada 3 kouto lagi

    BalasPadam
  3. Salam..
    bincang dengan org tua.. jangan ambil tindakkan sendiri yang memalukan keluarga sendiri dan keluarga tunang.

    setuju sangat dengan ustaz.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.