Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

08 Ogos 2011

Bonus Hari Raya Dua Bulan Gaji ?



CEUPEC baru nak mintak kerajaan kasi bonus, katanya mohon dua bulan gaji. Tahniah pada Ceupec, teruskan usaha. Tapi dapat belum tahu. Pada saya, kalau dapat, syukur alhamdulillah. Saya terimalah kalau dapat.

Tapi kalau tak dapat pun, kepada penjawat awam tak perlulah mengeluh. Jangan pulak buat alasan, kalau tak dapat bonus tak boleh beraya. Kenapa pulak tak boleh raya, siapa yang raya ni, kita ke bonus yang raya ?

Pada saya, terutama kepada penjawat awam, kenalah menyimpan duit untuk persiapan raya dan perbelanjaan buka sekolah. Setahun gaji kita 12 bulan dah kira cukup. Janganlah nak dapatkan bonus semata-mata atas alasan nak raya dan buka sekolah. Malulah sikit kalau macam tu, jangan sampai orang kata penjawat awam ni tak boleh hidup kalau tak dapat bonus.

Maaflah kalau tulisan saya ni ada menyindir sesiapa, bukan apa kekadang macam pelik juga. Pelik pasal yang bising-bising kalau tak ada bonus ni adalah orang yang pakai kereta boleh bayar mahal-mahal, beli rumah boleh mahal-mahal. Tapi lebih bergantung pada bonus untuk beraya.

2 ulasan:

  1. Alhamdulillah.... kakitangan awam semua dapat bonus Rm 500.00.

    BalasPadam
  2. 1/2 bulan gaji minima RM500 ustaz

    BalasPadam

Dipersilakan komen.