Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

15 Ogos 2011

JAKIM Sahkan 'Pure Creamery Butter-Golden Churn' Tidak Halal


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada Isnin mengesahkan mentega jenama 'Pure Creamery Butter-Golden Churn' yang dipasarkan di Malaysia adalah tidak halal.Ketua Pengarahnya Othman Mustapha berkata keputusan itu dibuat selepas mendapati produk tersebut datang dari kilang yang sama dengan yang diedarkan di Sarawak walaupun pengimportnya berbeza dan untuk pasaran berbeza.

"Perkara ini disahkan sendiri oleh wakil syarikat Ballantyne Food dari New Zealand yang mengeluarkan produk itu. Sehubungan itu umat Islam seluruh negara diminta untuk tidak menggunakan produk tersebut," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur.

3 ulasan:

  1. http://www.bt.com.bn/news-national/2011/08/12/mora-all-golden-churn-products-halal

    aku pun dah pening la dengan semua ni... baik nasib kita jarang sekali beli produk ni... malangnya kat kedai mungkin semua pakai ni utk buat dan jual kueh raya...

    BalasPadam
  2. Ibnu..
    Dugaan dari Allah, bonde sodap banyak yg haram. Tepung pun kena check.. sbb yg dijual kek kedai halal mart (import dari sebuah negara islam) kurang mengancam. Mungkin benda baru tekak rasa lain.. lama2 biasa le) . So cari benda2 halal sangat penting wlu susah. Jihad.

    Tkasih ustaz sbb memaparkan perkara2 ni.

    tok

    BalasPadam

Dipersilakan komen.