Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

27 Februari 2010

CARA MENGELAK KERETA TERBAKAR BILA KEMALANGAN (Episod 9)

Akhbar hari ini banyak cerita pasal satu kes kematian bila kereta Merc Benz terbakar di tepi lebuhraya Utara Selatan di Perak. Sekarang ini banyak berlaku kejadian sebegini dan menakutkan. Baru-baru ini saya tegur seorang yang bawa kereta Peugeot 405 yang keretanya ada bau petrol. Bila dibuka enjinnya, ada petrol meleleh di karburatornya. Saya cadangkan dia segera baiki karburator tersebut atau tukarkan dengan karburator yang baru. Kalau tidak dibaiki segera, kemungkinan kereta boleh terbakar apabila panas. Dalam keadaan itu, pemandu mungkin boleh gagal menyelamatkan diri kerana terperangkap dalam kereta.

Ok. Saya petik satu artikel di dalam sebuah akhbar yang mencerita lanjut tentang kes kebakaran seperti ini. Percikan api kabel, petrol tertumpah pada bahagian terlalu panas dan muatan mudah terbakar dikenal pasti punca menyebabkan sesetengah kenderaan terdedah kepada kebakaran apabila kemalangan.

Jurulatih Persatuan Automobil Malaysia (AAM) Motorsport, Fauzan Mutaad, berkata tiga faktor terbabit selalu menjadi penyumbang kepada kebakaran kenderaan yang terbabit dalam kemalangan dan bukannya disebabkan spesifikasi pada enjin. Katanya, pengeluaran automotif kini semakin moden, malah dengan tahap keselamatannya lebih tinggi bukan mudah sesebuah kereta rentung disambar api dalam kemalangan, jika tiada faktor penyumbang. “Kenderaan susah terbakar disebabkan pendawaian dan tidak juga kerana enjin dan aspek teknikalnya kerana kenderaan sekarang sudah canggih.

“Tetapi, jika petrol terkeluar dan terkena pada bahagian enjin, malah brek dan ekzos yang berada dalam tahap kepanasan, kereta itu boleh terbakar,” katanya, semalam. Beliau diminta mengulas mengenai beberapa kes rentung dalam kenderaan apabila terbabit dalam kemalangan jalan raya malah sehingga pertengahan bulan ini saja tiga kes sudah dilaporkan akhbar.
Cerita Kereta Episod 10, klik sini

1 ulasan:

  1. kereta saya pun kadang2 ada bau petrol, sampai sekarang tak jumpa cari punca nya..hurm..risau..

    BalasPadam

Dipersilakan komen.