Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

25 Februari 2010

USTAZ MORSID MAHROF PENCERAMAH MAULIDUR RASUL KLUANG

Orang ramai di Kluang, jangan lepaskan pluang  untuk menghadiri majlis Maulidur Rasul esok, mulai  jam 8.00 pagi. Sambutan cukup meriah. Sekarang ini, ramai yang sedang berkumpul di masjid, untuk persiapan menyediakan jamuan untuk esok. Dijangka 10,000 ribu orang akan hadir esok, isyaallah. Tahun ini, Ustaz Morsid Mahrof akan menyampaikan ceramah di majlis ini. Siapa dia Ustaz Morsid ? Ikuti artikat saya pada 16 Oktober 2009 yang saya siarkan semula di sini....


Alhamdulillah, Rabu lepas, sempat saya berkunjung ke kediaman Ustaz Morsid Mahrof di Johor Bahru dalam jamuan hari raya. Ramai tetamu yang hadir dari dekat dan jauh. Siapa Ustaz Morsid ? Ustaz Morsid sekarang adalah pendakwah bebas yang tidak asing lagi di negara kita. Sebelum ini bekhidmat di Jabatan Agama Johor, bersara tahun 2004. Berpengalaman sebagai Kadi, Hakim Mahkamah Syariah dan jawatan-jawatan lain di Jabatan Agama Johor.

Sekitar tahun 1994-1999, ustaz sering muncul di kaca tv dalam forum ehwal Islam yang berjaya menarik minat jutaan penonton. Pada masa itu, Ustaz Morsid saya dianggap sebaris dan sama hebatnya dengan Dato' Haron Din, Dato' Ismail Kamus, Dato' Hasan Ali, Ustaz Ghani Shamsudin dan lain-lain. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, TV1 dah makin kurang jemput Ustaz Morsid. Ramai orang cakap, forum Ehwal Islam di TV1 sekarang sudah tak sehebat dulu, antara sebabnya adalah ahli panelnya yang tidak sehebat dulu.

Sejak bersara, ustaz tidak putus-putus menerima jemputan ceramah. Sekarang, setiap minggu, ustaz muncul di radio RTM Johor untuk slot ceramah. Ustaz juga tidak putus-putus menerima jemputan ceramah di sekitar Johor dan negeri-negeri lain termasuk Singapura. Saya percaya, sesiapa yang mengenali ustaz Morsid secara lebih dekat, pasti akan mendampinginya untuk menuntut ilmu. Tentu ada yang istemewa dan orang lain tidak memilikinya.

Mendengar ustaz Morsid berceramah atau berforum sungguh menarik. Saya sebelum ini selalu bersama-sama menjadi ahli panel forum bersama ustaz. Pada mulanya saya rasa rendah diri dan mengelak dari berforum bersama orang yang hebat seperti ini. Lama-kelamaan saya biasa berganding dengan ustaz, banyak tunjuk ajar yang diberikan kepada saya. Ilmunya yang tinggi, ceritanya yang menarik, gurauan dan gayanya berjaya memukau orang yang hadir.

Ustaz Morsid seorang yang tegas dan ada pendirian tersendiri. Waktu menjadi ketua di pejabat, anak buahnya meletakkan rasa hormat yang tinggi kepadanya. Ustaz pernah jadi ketua saya sekitar tahun 2001- 2004 sebagai ketua penguatkuasa. Dalam ceramah beliau yang saya dengar, ustaz seorang yang tegas dalam memperkatakan sesuatu hukum dan isu semasa. Kadang-kadang ada orang terasa pedas setelah mendengar ceramah ustaz. Pada saya, siapa yang makan cili pasti terasa pedasnya.Ustaz seorang yang berani menegur sesuatu yang ustaz lain tidak berani menyentuh. Hujahnya cukup kemas beserta dalil dan hujah yang lengkap dan spontan.

Satu hari saya terkejut kerana ada orang beritahu saya, bahawa Ustaz Morsid bercerita tentang diri saya dalam satu ceramah. Kebetulan orang itu adalah kawan saya dan dia menyampaikan kepada saya. Ustaz Morsid mendakwa saya sebagai gurunya dan dia sentiasa hormat kepada gurunya. Saya tidak mahu ulas panjang tentang cerita ini kerana saya akui, memang ada sesuatu yang saya pernah ajar ustaz dalam bab lain.

Tapi Ustaz Morsid adalah seorang yang sangat menghormati gurunya dan meminta orang lain supaya menghormati guru. Cuma saya tidak menyangka ilmu yang saya berikan kepada ustaz, memberi manfaat sebegitu besar sehingga nama saya disebut dalam ceramahnya. Kata ustaz Morsid, kalau tidak menghormati guru, maka ilmu yang dipelajari tak akan berkat. Sebab itu, saya pernah dengar ustaz menyebut dalam ceramah, antara guru yang dihormatinya adalah Allahyarham Dato Kiyai Haji Shamsudin.

1 ulasan:

  1. sya pernah sekali mendengar cermah yg dibawakan oleh Ustz Morshid dkt Masjid Kg Melayu Majidee..memang sedap ceramah dia..

    BalasPadam

Dipersilakan komen.