Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

08 Februari 2010

Ramainya Suami Isteri Bercerai di Arab Saudi

JEDDAH: Pasangan suami isteri Arab Saudi didakwa menganggap perceraian sebagai satu-satunya jalan menyelesaikan masalah perkahwinan mereka. Hakikatnya, mereka tidak faham tanggungjawab yang perlu dipikul apabila bergelar suami isteri. Banyak pihak kini menggesa supaya pasangan muda dididik memahami erti sebenar perkahwinan.Kaji selidik 2008 menunjukkan, dalam tempoh 20 tahun, kadar perceraian Saudi meningkat daripada 25 peratus ke 60 peratus.

Jumlah perceraian di kalangan pasangan muda paling tinggi dengan ada yang yang bercerai selepas hanya setahun atau dua tahun. Profesor Psikologi Universiti Raja Abdul Aziz, Dr Samir Arar yang turut berkhidmat sebagai jururunding di Pusat Maharat berkata, kadar perceraian tinggi di kalangan pasangan baru berkahwin berpunca daripada kesan psikologi, sosial dan juga ekonomi. Namun, beliau percaya paling utama adalah tindakan terburu-buru keluarga mempelai untuk mengahwinkan anak mengikut tradisi lama.

"Majoriti keluarga menganggap anak lelaki atau perempuan yang berusia 20 atau 22 tahun sudah bersedia untuk berkahwin," katanya. Lebih malang, perkahwinan golongan muda kini tidak lagi sama seperti lalu.

"Ramai anggap perkahwinan adalah hubungan minat yang sama dan bukan untuk hubungan sepanjang hayat.

"Sebaik sahaja pasangan berasa mereka tidak memperoleh apa diinginkan, perceraian menjadi jalan penyelesaian terbaik.
"Saudi yang kini menjadi antara negara memiliki kadar perceraian paling tinggi perlu mewujudkan lebih banyak pusat membimbing muda-mudi yang ingin berkahwin," katanya lagi.

Pegawai Perkahwinan Jeddah, Ibrahim Al-Jadaani pula percaya punca utama adalah akibat tindakan memaksa anak berkahwin dan muda-mudi pula tidak dibenar memilih pasangan mereka.
"Hakikatnya, mereka perlu kembali kepada sunnah Rasulullah," katanya. - Agensi

1 ulasan:

  1. Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi saya di goldman999.9@hotmail.com.

    Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

    Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

    Terima kasih.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.