Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

25 Februari 2010

Anak Tak Percaya Cikgu Dia Meninggal

Bangun tidur pagi ini saya serba salah nak cerita pada 2 anak saya, pasal cikgu dia dah meninggal malam tadi. Dalam kereta yang ambil masa 10 minit baru sesuai nak cerita. Anak saya yang darjah 2 kata, itu cikgu kelas dia yang ajar Bahasa Melayu. Anak yang darjah 4 kata, cikgu sukan dia rumah hijau. Maknanya cikgu itu cukup rapat dengan anak muridnya. Jadi sebelum beritahu anak saya, saya tanya dulu pasal Cikgu Faizal tu.

"Cikgu Faizal tu baik ke garang ?' Tanya saya.
Kedua-dua anak saya jawab baik, tak garang. Dah nak sampai sekolah tu, barulah saya boleh beritahu. Malangnya bila saya beritahu, anak saya tak percaya. Dia kata saya main-main.

"Semalam dia ada mengajar, tak sakit pun, takkanlah dah meninggal'. Cakap anak saya yang darjah 2 tu.

'Dia meninggal, naik moto, kena langgar malam tadi" Kata saya.

'Entah-entah tak meninggal, moto kan pakai topi keledar, mungkin cedera jer'. Kata anak saya yang darjah 4 tu pulak. Pandai  pulak dia reka cerita.

Maka sampai di sekolah, anak saya turun. Sempat juga anak saya yang darjah 2 tu kata.

"Kalau Abah tipu, nanti balik siap...". Tapi suara dia nampak macam sedih.

Siap apa pulak, itulah istilah budak-budak. Inilah gelagat anak-anak, kalau dia dah tak percaya tu, dia ingat kita main-main. Dia tak tahu, kita orang dewasa ni, bab-bab kematian ni tak buat main-main.



1 ulasan:

  1. Begitulah kanak-kanak. Apa pun, kebenaran pasti tiba. Al-fatihah untuk guru tersebut.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.